Gå til innhold

Ubuntu og andre hdd med ntfs


Anbefalte innlegg

Har allerede kjørt Ubuntu på min bærbare en stund nå og tenke å innstallere det på den stasjonære også. På den bærbare hadde jeg ikke noe særlig med filer og informasjon å ta vare på så der ble bare alt formatert og alt er greit.

 

Det jeg lurer på er hvordan det blir med alle de andre harddiskene jeg har stående i den stasjonære maskinen med masse informasjon på og formatert med ntfs? Går det ann å konvertere de på en måte så de kan trygt leses og skrives til/fra av linux og uten å miste det som er på de?

 

Har i den stasjonære 1xata 200gb, 1xata 120gb og 2xsata 250gb i raid.

 

Det blir den på 200gb som det skal kjøres os fra, både Windows og Ubuntu.

 

På forhånd takk for dine tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det skal gå greit å konventere fra NTFS til FAT32 (som er behagelig å både lese OG skrive til) ved å feks bruke partitionmagic el. Kan bli problem visst du har store filer (over 4GB)

5411354[/snapback]

 

Har vært inne på den tanken ja, men det skulle vært greit å kunne lagre de store filene også.

Lenke til kommentar
Kan du ikkje berre kopiere dei store filene i frå NTFS i Ubuntu da? Skal vel gå sida den nyeste kernelen har gitt osss muligheten til å lese og skrive i NTFS(ikkje opprette nye filer)

5411695[/snapback]

 

Går jo det også, planen var å gå for hovedsaklig å kjøre bare linux, og windows for spill de få gangene det skjer. Liten windows partisjon altså. Har en server her som kjører windows på og det er jo ikke noe problem å lese fra den. Men det er vel i planen og få linux på den også. Og drive å brenne ut nesten 2tb med filer blir liksom litt mye, Hadde da vært greit om det hadde gått ann å konvertere filsystemet til ext3 el noe deretter. Men hvis det ikke går så går det jo ikke. Og det jeg har lest så støtter jo ikke win-xp å formatere el konvertere fat32 større en 32gb. Kan jo hende jeg tar feil der.

Lenke til kommentar
Man kan skrive til NTFS, men ikke opprette nye filer (etter hva jeg har fått med meg).

5411880[/snapback]

 

Author: Anton Altaparmakov <[email protected]>

Date:  Wed Oct 19 12:23:10 2005 +0100

 

    NTFS: Fix serious data corruption issue when writing.

          Many thanks to Alberto Patino for testing and reporting the data

          corruption.  And many apologies for corrupting his partition.

 

Det ser ut som at det skal gå nå hvertfall. :)

Lenke til kommentar
Man kan skrive til NTFS, men ikke opprette nye filer (etter hva jeg har fått med meg).

5411880[/snapback]

 

Author: Anton Altaparmakov <[email protected]>

Date:  Wed Oct 19 12:23:10 2005 +0100

 

    NTFS: Fix serious data corruption issue when writing.

          Many thanks to Alberto Patino for testing and reporting the data

          corruption.  And many apologies for corrupting his partition.

 

Det ser ut som at det skal gå nå hvertfall. :)

5411888[/snapback]

Skrive til og oprette er ikkje det samme da. Er vel snakk om at det blir støtte for dette om to kernel oppdateringer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...