Gå til innhold

Førstegangs-overklokker med et par små spørsmål


Anbefalte innlegg

Hei. Sitter og har overklokket min P4 2.66 til 2.9 med kjølinga som fulgte med prosessoren. Virker helt stabilt, og temperaturen holder seg i det minste under 50 grader mesteparten av tida :innocent: (ca. 36 idle), men når jeg prøver å kjøre tortur-testen i Prime95, tar det ikke så lang tid før temperaturen går over 60 grader (61 høyeste så langt). Har jo lest i diverse guider at temperaturen ikke skal gå over 60, men forklaringene er litt vage og de sier jo ingenting om f.eks. hvor lenge prosessoren skal ha denne temperaturen før det oppstår problemer/skade. Hvor risikabelt er det å kjøre denne testen med en og annen måling over 60 grader? Har bestilt meg en Thermaltake Big Typhoon (selv om det sannsynligvis er seriøs overkill for min bruk) så jeg regner med at sånne høye temperaturer ikke vil være noe problem om noen dager, men jeg lurer likevel siden jeg er litt utålmodig av meg. :D

 

I følge mine slappe utregninger antar jeg at jeg med dugelig kjøling kan få den opp i 3.2 GHz om jeg tar hensyn til RAM-en. Har vanlig PC3200 RAM (2x512 dual), og jeg går ut fra at frekvensen på denne (angitt i CPU-Z som FSB+33MHz) ikke bør overstige 200Mhz. Tenker jeg rett her eller er jeg helt på bærtur og misforstår de guidene jeg har kikka på? :hmm:

 

Kan jo titte på hva det står i CPU-Z her og gi meg noen råd

post-43461-1136822861_thumb.jpg

post-43461-1136822867_thumb.jpg

Endret av spock84
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du bør leite mer på forumet.. det er flere guider om overklokking.

 

over 60c på P4 er ikke noe problem. du klarer vel 70c men det er absolutt ikke anbefalt. men vent med den "ordentlige" klokkingen til du har fått deg ny kjøler.

du klarer vel også å tyne mer ut av rammen enn 200mhz. men hvilken ram har du?

du merker veldig fort om rammen er ustabil. og den pleier å tåle en del "trøkk". så ikke vær redd for å overklokke minnet!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...