Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Utregning av snittkarakter (For de som kan matte)


Anbefalte innlegg

Hei

 

Mener å huske fra ungdom/barneskolen at det finnes flere måter å regne ut gjennomsnitt på, husker ikke hvordan metodene var. Det jeg lurer på, åssen regner man ut snittkarakter?

 

Er det slik at man legger sammen alle karakterer og deler på antall karakterer? Det er nemlig det jeg gjør, men AVERAGE-funksjonen i MS Excel gir andre tall enn det jeg kommer frem til på samme grunnlag. Det er derfor jeg stiller dette spørsmålet:)

 

Noen kommentarer? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

 

Mener å huske fra ungdom/barneskolen at det finnes flere måter å regne ut gjennomsnitt på, husker ikke hvordan metodene var. Det jeg lurer på, åssen regner man ut snittkarakter?

 

Er det slik at man legger sammen alle karakterer og deler på antall karakterer? Det er nemlig det jeg gjør, men AVERAGE-funksjonen i MS Excel gir andre tall enn det jeg kommer frem til på samme grunnlag. Det er derfor jeg stiller dette spørsmålet:)

 

Noen kommentarer? :)

5408172[/snapback]

Jeg regner da ut snittkarakteren min sånn som du gjør det... legger sammen alle karakterer og deler på antall... sikker på at du har regnet riktig? :p

Lenke til kommentar

Jeg regner da ut snittkarakteren min sånn som du gjør det... legger sammen alle karakterer og deler på antall... sikker på at du har regnet riktig? :p

5408238[/snapback]

 

Jeg gjør som jeg skriver det samme som deg, og er ganske sikker på at både dette og det Excel gjør er riktig. Grunnen til at jeg sier dette er at jeg mener å huske at det er flere måter å regne ut gjennomsnitt på, og jeg håpet i den anledning at noen "mattegenier" kunne svare på spørsmålet;)

 

Takk for svar:)

Lenke til kommentar

Ja men den letteste måten er å dele sumKar med ant.Kar.

 

F.eks (K1+K2+K3+K4+K5+K6)/xK, i dette tilfellet 6K.

 

(5+4+3+4+5+6)/6 = 4,5 i snittkar.

 

 

I Excel:

Sett at du i radA setter inn karakterene i radene A4 til og med A9 og vil ha snittkar. til B4, skriver du i B4 følgende: =AVERAGE(A4:A9)

Endret av oysfaerg
Lenke til kommentar

er ikke flere måter å regne ut gjennomsnitt på, men gjennomsnitskarakteren er ikke bare å regne ut slik. Eksamenskarakterene regner du f.eks sammen med faget du hadde det i (snittet av de to), før du legger det sammen med resten av karakterene. På VGS bruker man også helst poeng, så det blir lettere å regne med tilleggspoeng.

Lenke til kommentar
Skal man og regne med eksamenskarakterer når man regner ut poengsnittet?

 

Prøver å estimere et poengsnitt (vk2) og ikke bare bare ;)

5410933[/snapback]

 

På videregående-vitnemålet ditt står alle standpunkt-karakterer og eventuelle eksamenskarakterer. Alle disse er med på å påvirke snittkarakteren. (som selvsagt er summen av karakterene, delt på antall karakterer).

Lenke til kommentar
Skal man og regne med eksamenskarakterer når man regner ut poengsnittet?

 

Prøver å estimere et poengsnitt (vk2) og ikke bare bare ;)

5410933[/snapback]

 

På videregående-vitnemålet ditt står alle standpunkt-karakterer og eventuelle eksamenskarakterer. Alle disse er med på å påvirke snittkarakteren. (som selvsagt er summen av karakterene, delt på antall karakterer).

5411854[/snapback]

 

Takker for alle svar:) Får regne videre på dette jeg, spesielt greit å vite dette med eksamenskarakter, at man regner snittkarakteren av disse to for på en måte å finne "standpunkt" i dette faget;) Takker igjen:)

Lenke til kommentar

Neinei,

 

Eksamenskarakteren teller sammen med alle karakterene du får på vitnemålet, du skal legge sammen alle karakterer og dele på antallet karakterer. Ikke dele eksamenskarakteren på det faget du hadde eksamen i.

 

Blant annet er det nå vanlig med tverrfaglige eksamner og da kan ikke slikt gjøres uansett.

Lenke til kommentar
Skal man og regne med eksamenskarakterer når man regner ut poengsnittet?

 

Prøver å estimere et poengsnitt (vk2) og ikke bare bare ;)

5410933[/snapback]

 

På videregående-vitnemålet ditt står alle standpunkt-karakterer og eventuelle eksamenskarakterer. Alle disse er med på å påvirke snittkarakteren. (som selvsagt er summen av karakterene, delt på antall karakterer).

5411854[/snapback]

 

Takker for alle svar:) Får regne videre på dette jeg, spesielt greit å vite dette med eksamenskarakter, at man regner snittkarakteren av disse to for på en måte å finne "standpunkt" i dette faget;) Takker igjen:)

5418010[/snapback]

 

Neineinei.

 

I de fleste fag får du EN karakter: standpunktkarakteren som læreren bestemmer.

Dersom du er (u)heldig, må du opp i eksamen i noen fag. Der får du en karakter som kommer I TILLEGG til standpunktkarakteren. Eksamenskarakter og standpunktkarakter teller like mye TOTALT sett for din TOTALE snittkarakter av ALLE fag og eksamner. Det er denne snittkarakteren som brukes for opptak på høyere utdanning. Eksempel:

 

             Standpunkt    Eksamen
Engelsk:        5            --
Norsk:           4           --
Matte:           6          5

Karaktersnitt: (5+4+6+5)/4 = 5

 

Edit: Det er ihvertfall sånn min snittkarakter er regnet ut, men nå er det jo noen år siden jeg gikk ut av vgs også..

Endret av klilleng
Lenke til kommentar

Desverre er ikke min rådgiver på nett, og desverre kan jeg heller ikke dele en tverrfaglig eksamen på alle fag, da det sier seg selv at blir veldig rart ;)

 

Karakterpoeng

Gjennomsnittskarakteren blir rekna ut på grunnlag av middelverdien for kvart fag. Summen av middelverdiane blir delt på antal fag. Gjennomsnittet blir multiplisert med 10 og gir karakterpoenga. Det blir rekna ut middelverdi i alle fag som har meir enn ein karakter: Standpunkt- og eksamenskarakter, og skriftleg og munnleg karakter i framandspråk.

 

Norskfaget tel som tre fag: Hovudmål, sidemål og munnleg. For dei felles allmenne faga skal berre karakterar på høgaste nivå reknast med.

 

Tverrfaglege eksamenar blir rekna som eigne fag. Alle karakterane i opptaksgrunnlaget, både grunnlaget for generell studiekompetanse og ekstra fag som er spesielle opptakskrav, skal reknast med i gjennomsnittskarakteren.

 

Det same gjeld fag som skal gi fordjupings- og realfagspoeng. Ved forbetringar kan det ikkje nyttast standpunkt- og eksamenskarakterar frå ulike år. Ny eksamenskarakter som privatist kan erstatte middelverdien av gamal standpunkt- og eksamenskarakter viss dette gir høgare gjennomsnittskarakter.

 

Forbetringar blir ikkje rekna med i i primærvitnemålskvoten.

 

Så egentlig hadde begge rett, avhengig av eksamensform.

Lenke til kommentar

             Standpunkt    Eksamen
Engelsk:        5            --
Norsk:           4           --
Matte:           6          5

Karaktersnitt: (5+4+6+5)/4 = 5

Edit: Det er ihvertfall sånn min snittkarakter er regnet ut, men nå er det jo noen år siden jeg gikk ut av vgs også..

5418089[/snapback]

 

Feil,sånn som du regner teller Matte-karakteren dobbelt så my som engelsk og norsk-karakteren. For å regne ut gjennomsnitt (og poengsum) må du her først finne gjennomsnittskarakteren din i Matte (som er (5+6)/2= 5.5),

og deretter kan du bruke denne sammen med de andre karakterene for å regne ut gjennomsnittet:

 

Engelskkarakter + Norskkarakter + Mattekarakter / antall karakterer = gj.snitt

 

5 + 4 + 5.5 / 3 = 4,83

Endret av millencolin
Lenke til kommentar
Feil,sånn som du regner teller Matte-karakteren dobbelt så my som engelsk og norsk-karakteren. For å regne ut gjennomsnitt (og poengsum) må du her først finne gjennomsnittskarakteren din i Matte (som er (5+6)/2= 5.5),

og deretter kan du bruke denne sammen med de andre karakterene for å regne ut gjennomsnittet:

 

Engelskkarakter + Norskkarakter + Mattekarakter / antall karakterer = gj.snitt

 

          5            +          4        +          5.5      /            3              =  4,83

5423582[/snapback]

 

Mulig det er sånn nå, men ikke på mitt vitnemål..

Lenke til kommentar
Mulig det er sånn nå, men ikke på mitt vitnemål..

 

Dette er ikke noe som står på vitnemålet, (der står bare standpunkt- og eksmaneskarakterene listet opp), men når Samordna Opptak skal regne ut hvor mange poeng du skal ha regner de på denne måten.

 

Det er da vel heller ikke regnet ut noen gjennomsnittskarakter som står skrevet på vitnemålet ditt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...