Gå til innhold

Ødelagt skjermkort etter inngrep?


Anbefalte innlegg

Jeg har installert et vifteløst kjølesystem på skjermkortet mitt, et PowerColor Radeon 9800Pro. Det var veldig vanskelig, og jeg var kanskje litt hardhendt med kortet noen ganger. Når jeg satte det inn igjen, fant jeg rosa striper enkelte steder i windows (se vedlegg rareting.png). Jeg var da redd jeg hadde ødelagt skjermkortet mitt og startet et spill. Det var et rot, se det andre vedlegget.

 

Kan jeg få en bekreftelse på at det er hardware som er defekt, og ikke drivere? Jeg vil nødig installere driverne på nytt..

post-41503-1136727052_thumb.png

post-41503-1136727091_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I beste fall er det bare den vifteløse kjølingen som ikke gir kjøling nok. I verste fall har du knekt chippen.

 

Mine erfaringer er at grafikk-kort tåler omtrendt ingen ting. Det skal svært lite til for å ødelegge chippen. Hovedsaklig er det vel fordi man ikke har noe stabiliserende underlag å sette kjøleren på mens man skrur den fast. (den har verken slike føtter som AMD brukte da de hadde åpen kjerne, eller heatspreader slik alle nye CPUer har)

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

Jeg har lest om MANGE personer med radeon 9800 som har fått ødelagt skjermkortet på samme måte. Mest sannsynlig er nok kortet ditt ødelagt, eventuelt at temperaturen er for høy. Jeg har til og med sett folk som prøver å selge kortet sitt i defekt tilstand :green: . Som en liten trøst; du er ikke alene.

Lenke til kommentar

Da kan varmeproblemer utelukkes. Jeg demonterte kjølinga raskt, og prosessorkjerna på kortet var overraskende bra kjølt. På det første bildet kan dere se området som den nye kjøleren dekker på oversiden. Rammen rundt er nevnt i instruksjonsboka, men den blir ikke nevneverdig varm. Rambrikkenne var helt kalde. Jeg satte på originalvifta, og grafikken var fortsatt like rar. Originalvifta dekker heller ikke rambrikkene.

 

Så da antar jeg at jeg ødela kortet med skrutrekkeren som glapp. Jeg kunne ikke finne noen skader på kortet etter den, men det er vel ikke noe gressklippermotor jeg skrur på.

post-41503-1136733739_thumb.jpg

post-41503-1136733754_thumb.jpg

post-41503-1136733768_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Har du rare farger i oppstart/bios også?

 

Prøv å klokke ned fra 378mhz -->laveste om se om det blir bedre?

 

Monterte selv vannblokk på 9800pro for noen dager siden,

 

Etter det har eg bare fått rare tegn med en gang pcen viser første bilde i oppstart eller i bios..så her ble kortet ødelagt og kasta :hrm:

Lenke til kommentar

Første gang jeg skulle skifte vifte var på et x700 pro og skulle sette på en zalman vifte, men jeg hadde festa den feil vei og måtte skru den opp igjen og da glemte jeg å holde vifta ned så den ene sida spratt opp og den "knuste" chippen, for kortet fungerte ikke helt fint etterpå :cry: men jeg lærte en vond lekse da og sånt er kjedlig å oppleve.

Og man kan ikke se om man har "knust kjernen heller.

 

Edit:la til den siste setningen

Endret av Fluesopp
Lenke til kommentar

Heisann.

 

Den shimmen rundt kjermen på 9800 kortene må fjernes. Fikk samme problem som deg med mitt kort da jeg monterte en stor Zalman kjøler på kortet, uten å fjerne shim (rammen du nevner). Du har også brukt alt for mye kjølepasta, og kan ikke erstatte for manglende kontakt mot kjøleren. Ta en q'tip og begynn å tørk, du trenger kun et syltynt lag med pasta på core før du legger kjøleren imot. Men tilbake til poenget, det blir en åpning mellom core og kjøleren med rammen på. Å ta av rammen er derimot litt vanskelig, men en tapetkniv og forsiktig lirking gjør jobben. Vær forsiktig! Om du plutselig får av rammen kan du ødelegge de små motstandene som ligger rundt core om knivbladet kommer for langt inn. Tør nesten påstå at rammen er grunnen til problemene dine.

 

Det finnes oppskrifter mange plasser på hvordan man skal fjerne denne shimmen, prøv å google litt eller søk i forumet. Core i seg selv er ikke særlig skjør, om man tilegner trykk jevnt på overflaten når man strammer til.

Lenke til kommentar

Med ingenting å tape, prøver jeg meg på Rufatis forslag. Jeg har et dårligere G-Force-kort liggende. Vil jeg altså kunne rette på skaden på Radeon-kortet? Kortet fungerer heller ikke lengre med original vifte.

 

Jeg tok ikke særlig hensyn til å fordele trykket på overflaten av kjernen. Kanskje skrudde jeg halvveis på den ene siden, så halvveis på den andre, så resten på den ene og resten på den andre.

 

Må jeg avinstallere Radeon-driverne i tilfelle ting går galt og jeg må bruke G-Force-kortet?

Endret av CMOTDibbler
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...