Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tikking i gir, ødelagt drev eller slitt lager?


JonH

Anbefalte innlegg

Har en 2000 mod. Suzuki Baleno 1.6 2WD stv. Kjøpt brukt august 2005 med 3 mnd. 50/50 garanti, og den har gått 78000km.

 

Like før jul begynte en tikkelyd kun i tredjegir og iblant er det svak tikking med clutchen inne. Har forhørt meg på forskjellige verksteder og fått forklart at det er en tann på det ene drevet som er knekt av. Det neste stedet, et merkeverksted, mente det kunne være et slitt lager. På neste - også et merkeverksted - ble det sagt at det måtte være noe som var knekt, og at jeg burde skifte hele kassa! Ringte NAF og der mente de at girkassa skal holde betydelig lengre.

 

Når det gjelder priser så er det anslått alt fra 8000 til muligens over 20000 for samme jobb! Lurer på om det kan være like greit å finne en brukt kasse på høgger'n og få hjelp til å skifte den.

 

Noen tips til hva som kan være galt, og er det er mye jobb å skifte girkassa selv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har en 2000 mod. Suzuki Baleno 1.6 2WD stv. Kjøpt brukt august 2005 med 3 mnd. 50/50 garanti, og den har gått 78000km.

 

Like før jul begynte en tikkelyd kun i tredjegir og iblant er det svak tikking med clutchen inne. Har forhørt meg på forskjellige verksteder og fått forklart at det er en tann på det ene drevet som er knekt av. Det neste stedet, et merkeverksted, mente det kunne være et slitt lager. På neste - også et merkeverksted - ble det sagt at det måtte være noe som var knekt, og at jeg burde skifte hele kassa! Ringte NAF og der mente de at girkassa skal holde betydelig lengre.

 

Når det gjelder priser så er det anslått alt fra 8000 til muligens over 20000 for samme jobb! Lurer på om det kan være like greit å finne en brukt kasse på høgger'n og få hjelp til å skifte den.

 

Noen tips til hva som kan være galt, og er det er mye jobb å skifte girkassa selv?

5400267[/snapback]

 

Hei..Ja det er sikker mye arbeid å skifte den kassa,hørest sånn ut med 4*4 og greier. Det er umulig å gi noe svar på dette uten å ta opp kassa, det blir bare gjettninger. Men er det en tann som har mista en bit vil det snart komme mere lyd, så da finner du det ut. Når du holder clutchen inne, da står girkassa i ro og da lager den ingen lyd, så den lyden du hører da må komme fra en annen plass.

Endret av Stetson
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...