Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Remote desktop tilgang gj. trådløs ruter


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg skal fjernstyre PCen min fra en annen lokasjon. Min pc er en XP Pro og jeg har aktivert remote desktop på den. I mitt eget lukkede nettverk fungerer det fint å koble seg til den ved hjelp av remote desktop. PCen står plassert på soverommet, jeg pleier derfor å koble meg til den via min laptop som jeg bruker i stuen. Da skriver jeg bare "192.168.0.101" og brukernavn/passord samt navn på workgroup "Hjemme"

 

Problemet mitt oppstår når jeg skal koble meg til utenfra. Hvordan gjør jeg det da? Jeg har prøvd ved å gå inn i remote desktop og legge inn min eksterne IP-adresse 84.x.x.x og legge inn brukernavn og passord, samt navnet på arbeidsgruppen min "Hjemme". Men da klarer ikke å koble opp.

 

Hva er galt?

 

Må jeg åpne porter på den trådløse ruteren? Hvis jeg feks åpner port 1500. Må jeg da skrive inn IPen i dette formatet: 84.x.x.x:1500 ? Eller må jeg inkludere den lokale IP-adressen (192.168.0.101) til maskinen i tillegg?

 

 

Og har jeg lagt inn rett verdi på workgroup? Holder det at det står "Hjemme" ? Eller må det stå "HJEMME\DESKTOP" (hvor sistnevnte er navnet på den stasjonære pcen min)?

 

Håper det finnes noen som har en løsning på dette.

 

Og ja; jeg vet at jeg kan bruke LogMeIn. Men det vil jeg helst ikke bruke. Har prøvd og det fungerer bra, men ikke optimalt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må sørge for at ruteren dirigerer (forward) RDesktop til riktig maskin på innsiden også. Så ja, du må sørge for at portene du åpner dirigeres til f.eks. 192.168.0.101, dersom det er den interne IP adressen til maskinen du vil styre.

 

Port forwarding må altså ha en intern adresse å forholde seg til. (Dersom ruteren din også støtter port triggering, trenger den ikke å forholde seg til intern adresse da den åpner porten for alle når det trengs.)

 

Når du har satt opp ruteren din til å forwarde portene til riktig intern adresse vil du da kunne skrive inn ekstern IP adresse, 84.x.x.x, i RD klienten og ruteren vil rute trafikken til 192.168.0.101.

 

For mer hjelp kan du sjekke denne siden:

http://www.portforward.com/english/routers...routerindex.htm

 

Velg din ruter fra listen, velg programmet du skal rute, og følg oppskriften.

 

PS: Workgroup innstillinger har ingen innvirkning på Remote Desktop.

Endret av Kjellvez
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...