Populært innlegg Jaffe Skrevet 6. januar 2006 Populært innlegg Skrevet 6. januar 2006 (endret) Guide: Nintendo NES-programmering Guiden finner du her og de tilhørende eksemplene finner du her. Oppdatering 18.02.2012: - Byttet kompilator fra NESASM til ca65 da NESASM har noen alvorlige feil, og det er bare tull å bruke en dårlig kompilator for så å lære noe nytt senere uansett. - Orndet en del dårlige formuleringer etc. Oppdatering 12.07.2012: - Skrev ferdig kapittel om CPU-en, har påbegynt kapittel om PPU-en Endret 5. oktober 2012 av Jaffe 10
gamma48 Skrevet 5. juni 2006 Skrevet 5. juni 2006 Er det noen nettsider man kan lese mer om dette. *like NES*
Jaffe Skrevet 6. juni 2006 Forfatter Skrevet 6. juni 2006 Er det noen nettsider man kan lese mer om dette. *like NES* 6247365[/snapback] Jeg skal skrive mer altså. Men mer info finner du uansett her: http://nesdev.parodius.com
Paull Skrevet 11. juni 2006 Skrevet 11. juni 2006 (endret) Husker jeg starta på å lage en NES-emulator en gang, men så kom jeg til alle mapperene (MMC), og mista motet.. Men stå på, fin guide! Endret 11. juni 2006 av Paull
Jaffe Skrevet 11. juni 2006 Forfatter Skrevet 11. juni 2006 Husker jeg starta på å lage en NES-emulator en gang, men så kom jeg til alle mapperene (MMC), og mista motet.. Men stå på, fin guide! 6284710[/snapback] Heh, det fins jo utallige mappere ja... Men du må da ha komt ganske langt da?
Skagen Skrevet 22. november 2006 Skrevet 22. november 2006 Finnes det programmèrbare cartridges (f.eks retro/flash-minnebaserte) som man kan programmere via f.eks en USB-til-NEScartridge-hub? Det hadde vært noe. Programmere og spille egne NES spill på en ordentlig NES
Jaffe Skrevet 26. november 2006 Forfatter Skrevet 26. november 2006 Det går sikkert. Er vel bare å skaffe seg en EEPROM-brenner for å brenne selve chippen, men så kommer problemet: det er så mange forskjellige typer cartridge-kort, med mange forskjellige typer mappere og annet tull. Men hvis man skal teste småspill, går det sikkert å ta bort ROM-chippen på enkle spill som f.eks. SMB1 og sette på EEPROM-chippen du har brent.
ZiZe Skrevet 17. januar 2007 Skrevet 17. januar 2007 (endret) tror ikke jeg kommer til og gjøre så mye nes programmering med det første da man har andre ting og gjøre, men helt klart genialt og lese litt om det tekniske bak vidunderet som tok jomfrudommen min en gang for 16-17 år siden. ahh, the memories Er nok del 1 som er den mest interessante for meg men håper det kommer mer her. takker Endret 17. januar 2007 av ZiZe
ezcey Skrevet 21. januar 2007 Skrevet 21. januar 2007 er det noen muligheter for kopiering\backup av slike spill?
ekorniminator Skrevet 23. januar 2007 Skrevet 23. januar 2007 (endret) utrolig genialt virker som du har lagt ned mye arbeid i dette her.. kan jeg spørre når kapittel 3 kommer uten å legge noe press på deg ikke for å pirke, men i kapitell 1, side 6, 3. avsnitt fra bunnen er det en skrive feil.. (CPU har PRG-ROM og PPU har PRG-ROM) vet du er klar over det, lærte det nemlig av deg men PPU'en har vel CHR-ROM Endret 24. januar 2007 av ekorniminator
ekorniminator Skrevet 24. januar 2007 Skrevet 24. januar 2007 hva er veien å gå om målet er å lage et spill som kan spilles på en NES maskin? Hva trenger man av kunnskap osv? -har grunnleggende kunnskaper i c++ -lest de 2 NES kapitlene dine -akkurat printet ut assembly-boken din, deretter har jeg forstått at "art of assembly" er et godt valg. har en kompis som driver og lager kretskort ol. så han skal hjelpe meg å lage det jeg trenger på det området.. noen gode tips?
Jaffe Skrevet 24. januar 2007 Forfatter Skrevet 24. januar 2007 C++ er totalt unyttig, da du ikke kommer til å bruke det i NES-programmeringen. Art of Assembly er også totalt unyttig, da den lærer assembly for x86-arkitekturen, og NES bruker en annen prosessor (6502). Veien å gå videre, er egentlig bare å vente til jeg har skrevet ferdig kapittel 2 i alle fall. Du har jo knapt sett noe NES-kode i det hele tatt enda, så du må bare vente til jeg får somla meg til å skrive noe kode. Tenkte å begynne enkelt med et program som setter en bakgrunnsfarge eller noe. Angående kretskort o.l. har jeg ikke peiling. NES-spillene/programmene jeg lager, tester jeg bare på en emulator (Nintendulator). Om du har planer om å legge det på en spillkassett, må du nesten google litt, tror jeg.
ekorniminator Skrevet 24. januar 2007 Skrevet 24. januar 2007 da venter jeg i spenning på mer stoff fra deg jeg da kan ikke den assembly boken din brukes i det hele tatt med tanke på NES heller?
Jaffe Skrevet 24. januar 2007 Forfatter Skrevet 24. januar 2007 Nei, x86 er helt forskjellig fra prosessoren i NES.
ekorniminator Skrevet 24. januar 2007 Skrevet 24. januar 2007 men vil ikke måten å tenke på, angipe problemer, grunnlegende koder++ ligne på tvers av forskjellige prosessorer? det jeg mener er, vil det ikke være lettere for meg å programmere prosessoren til NES om man har erfaring fra x86? takk for tolmodigheten
Jaffe Skrevet 25. januar 2007 Forfatter Skrevet 25. januar 2007 Det blir ikke mye lettere nei. I assembly må man angripe problemer på forskjellig måte alt etter hvilken prosessor man programmerer for. I x86 har man f.eks. mange flere registre enn de tre i 6502 å arbeide med -- da må man løse koden på en helt annen måte.
ekorniminator Skrevet 25. januar 2007 Skrevet 25. januar 2007 nei nei, får vente på mer fra deg og google litt NES i mellomtiden jeg da
Jaffe Skrevet 25. januar 2007 Forfatter Skrevet 25. januar 2007 http://nesdev.parodius.com er et fint sted å begynne!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå