Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

koble opp fjernstyrt sentrallås

miXer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser på en Volvo 460 95" som jeg vurderer å kjøpe som har sentrallås. Åsså lurer jeg på hvor mye det koster å sende den inn på verksted for å få installert fjernstyrt sentrallås. Noen som har forslag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har selv en '96 Volvo 460. Denne hadde også bare vanlig sentrallås som alle 460 har. Monterte fjernstyring i denne selv. Er ikke mulig å sette inn original fjernstyring fra Volvo fikk jeg beskjed om, men de kunne montere fra andre leverandører. Var vel DEFA og Speedy. Det du må gjøre i tillegg til selve fjernstyringen er at du må bytte motor i førerdøra. Den som er der nå er nok bare en sensor uten noen motor til å drive låsen. Jeg kjøpte meg ganske enkelt bare dette settet fra mobilsentrum.no med fjernstyring og 4 motorer. Blir jo 3 motorer til overs, men billigere enn det meste av andre ting som finnes. Jeg byttet da bare ut motoren i førerdøra med den som fulgte med i denne pakka og la ut de nødvendige ledningene til den. Så koblet jeg det slik at denne fjernstyringen aktiverer det originale reléet og sørger for at dette låser resten av dørene også. Egentlig ikke noe særlig jobb for å få tette til å funke. Kan beskrive mer detaljert hva jeg gjorde hvis du skulle trenge det. Ellers vil jeg bare anbefale 460! :D

Skrevet

Hørtes ikke ut som en veldig stor eller komplisert jobb.. Sier ifra nærmere om jeg trenger mer beskrivelse eller ikke! Takker!

Skrevet

Nei er ikke noe særlig stor eller komplisert jobb. Det jeg sleit mest med den gang var vel å få av dekselet nede ved beina på førersiden. Releet til sentrallåsen ligger bak det dekselet som er der spaken til panserlåsen er. Å få av dørpanelet var heller ikke så lett siden Volvo sa til meg at høyttaleren ikke måtte av, noe den absolut måtte.

Skrevet

Den jeg også sleit veldig med, men fant ut at det bare var å dra etterhvert. Lurer på om den kanskje sitter i et hakk eller noe også, men tilslutt tror jeg bare jeg satte et skurjern bak og bøde utover så den skatt av. Har hatt det av ende ganger etter, men da har jeg bare brukt hendene å drad til.

Skrevet

Jeg henter meg en Volvo 460 2.0i 95' etterpå. Kunne ha vært morsomt å kobla opp fjernstyrt sentrallås. Kunne du lagt ut info om hvordan du gjorde det? Gjerne noen bilder også. Er ikke veldig god på elektriske ting, men skal vel kanskje klare å få hivd det sammen!

Skrevet (endret)

Gratulerer med ny bil da! Håper du også blir fornøyd med bilen da!

Kan prøve å forklare litt, bare si i fra når det er noe du lurer på.

Må jo av med dørpanelet på førerdøra siden låsemotoren i den må byttes. For å få av dørpanelet må du sku ut endel skruer som sitter bak noen deksler. Har et bilde av døra der jeg har satt ringer der skruene er:

Dorpanel.jpg

Skruene du må skru ut sitter der de grønne ringene er. Dekselet over håndtaket i døra får du ut vet å presse et lite skrujern eller noe spist inn under det, og så er det bare å vippe det av. Dekselet med døråpneren får du av med å dra det bakover samtidig som du drar det utover. Skruen bak der trenger du ikke løsne for å få av panelet. Bryterpanelet til vinduene er det bare å dra rett opp. Så må du skru ut skruen bak SIPS merket som du bare vipper av. Så tar du av gitteret foran høyttaleren og skrur den helt ut. Da er det bare å ta tak under dørpanelet og dra utover til de to klipsene på innsiden løsner.

For å bytte låsemotoren må du skru ut de 3 skruene som sitter i dørkanten og holder på plass dørlåsen, mulig du også må vippe av noen stag fra døråpneren og noe.

I tillegg må du ha av dekselet over pedalene, dette løsner du enkelt vet å bare dra i de tre plastproppene eller hva det er og lirker det ut. Så vipper du av spaken for å åpne panseret og skrur ut skruen som er der og skur panelet oppover til det løsner i bunnen. Når du har fått av det er det bare å legge ut de 5 nødvendige ledningene i døra gjennom den gummikanalen som de andre går i. Så monterer du den nye låsemotoren i døra, kobler til ledningene og skrur alt på plass igjen.

Reléet til sentrallåsen ligger bak det panelet med panseråpneren, ser at det står "Central door lock" på toppen av det. Så tyvkobler du deg inn på ledningene til denne. Fra den røde hentet jeg strøm til den nye styrenheten. Så skal du koble den brune og den hvite ledningen fra den nye styreboksen inn på en av de grønne ledningene og den andre inn på den gule tror jeg. Men dette med hvilken som skal hvor kan jeg sjekke opp for deg hvis du vil det, husker ikke nå. Til å koble meg inn på ledningene brukte jeg disse strømtyvene fra Biltema. Får å få det bra til bør du nok legge på litt loddetinn eller noe på kabelen inni slik at du får god forbindelse. Har IKKE gjort dette selv, og har funket fint for meg nå i over et halvt år, men når drar litt i ledningene som er koblet på går låsene opp og igjen en gang. Bare kom med flere spørsmål så skal jeg prøve å forklare så godt jeg kan. Kan også finne ut hvilken ledning som skal hvor for deg hvis du vil det.

Endret av trondbue
Skrevet

Kan jo spørre her. Skal håndbrekket på en volvo 460 2.0i 95' ikke låse bakhjula? Håndbrekket holder fint ellers, men får ikke låst bakhjulene samme hvor mye jeg napper og drar! Skal det være sånn?

Skrevet

Det er ikke på alle biler like lett å få bakhjula til å låse med håndbrekket. Håndbrekkets oppgave er tross alt å få bilen til å stå sikkert i bakker og hellinger. Det er egentlig ikke beregnet til å "få ut ræva" på bilen med om vinteren. :whistle:

Grunnen til at du ikke får ut ræva på bilen, er jo det at du ikke oppnår nok friksjon mellom trommel og sko (eller skiver og klosser) til at hjulene låser. Dette igjen er resultat i at geometrien til stagene og overføringene som overfører kraften, ikke er bergnet på å luse hjulene i fart, men til å låse hjulene når bilen står stille.

Om du absolutt vil ha hjulene til å låse kan du prøve å stramme etter håndbrekkvaieren, ellers vil jeg råde deg til å ligge unna (uvettig) bruk av håndbrekket, fordi det sliter uforholdsmessig mye på mekanismen.

Skrevet

Takker for svar. Hadde ikke til hensikt å slenge med ræva. Er over den tiden nå. Bare lurte på om det skulle være sånn, å kan virke sånn! Takk for hjelpen! :p

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...