Gå til innhold

Skal du ha nytt kamera? Les viktig informasjon her


Anbefalte innlegg

EDIT: Virker ikke som det er spesielt mye aktivitet i denne tråden. Jeg legger den derfor ned og gjør den til en infotråd om å lage nye tråder om kamerakjøp.

 

Ingen i drift har gjort noe med mitt ønske om en egen kategori for hjelp til kjøp av kamera, så om du ønsker hjelp, kan du lage en egen tråd for det i riktig forum.

 

Men vær snill og sjekk et par sider bakover for å se om samme spørsmål er besvart før. Poster du et spørsmål som nylig er besvart, vil den tråden bli stengt. Det er derfor viktig at du sjekker dette (f.eks at du spør om kamera til 2000 med god bildekvalitet, og dette allerede er diskutert i en to dagers gammel tråd).

 

Vær også nøyaktig med å liste opp krav og ønsker. Lag en tråd der du skriver kriterier for kameraet du ønsker deg. List opp i det minste opp ca. pris og hva du ser som de viktigste kriteriene for kameraet, gjerne i prioritert rekkefølge.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I tillegg til å kjøpe Canon EOS-350D er jeg på utkikk etter et lite (kompakt-kompaktkamera altså) digitalt kompaktkamera som jeg kan ta med meg når jeg ikke kan drasse med meg 350D. Jeg har sett litt på Sony Cybershot DSC-T7, men er åpen for andre forslag. Har også vært litt borti noen fra Casio som jeg dessverre ikke husker navnet på - den var i hvert fall ganske kompakt og hadde et ganske stort LCD display på baksiden, må ha vært like stor som skjermen på min iPod video.

 

Kort oppsumert ønsker jeg et veldig kompakt og lite digitalkamera med minimum 4-5 megapixel og helst 3 x (eller mer) optisk zoom. Pris er ingen hindring, egentlig.

 

Takk! :)

Lenke til kommentar

Hei

Har fått i oppgave å finne et digitalkamera i gave til søstra mi.

Hun har ikke de største kravene at det gjør noe, og maks pris (inkludert frakt) er på ca 1500kr.

Det kameraet må ha er:

* Oppladbart batteri

* Minnekort (duh)

* Mulighet for å koble direkte til PC uten bruk av kortleser og uten å måtte installere masse unyttig programvare

 

Hvis noen har noen tips til dette hadde det vært flott :-)

Lenke til kommentar

Kamera til rundt 1500 kroner kommer ikke med oppladbare batterier, men bruker AA batterier. Disse kan kjøpes oppladbare ved siden av, og en pakke med 4 batterier og lader koster 2-300 kroner.

 

Ingen kamera kommer med minnekort som er stort større enn 16 eller 32 megabyte, så dette må kjøpes i tillegg.

 

Alle kamera kan kobles direkte til PC, og har du Windows XP vil de fleste gjenkjennes automatisk uten installering av programvare.

 

Vil anbefale deg å titte på Powershot A520 om det er mulig å finne det noen steder. Gikk ut av produksjon for en liten stund siden.

Lenke til kommentar

Hei, jeg har nå bestemt meg for å gå til anskaffelse av et nytt kamera:) Er selv uerfaren med digitalkameraer så fant dermed denne siden for litt hjelp, så håper det kan være nyttig så jeg ikke kjøper den såkalte "katta i sekken". Men så til saken. Jeg skal da ha nytt kamera til under 2000 kroner, kan desverre ikke sette av mer enn 2000 til et kamera, men til mitt bruk håper jeg det skal ordne seg å få et ok kamera til den prisen. I starten når jeg leita rundt så jeg for det meste på MegaPixler men etterhvert så har jeg finne ute at det ikke har så mye å si. Men at det optiske er relativt viktig.

 

Lurte på om det var noen som hadde et par kameraer å anbefale meg til under 2000 kroner. 4MegaPixler eller mer, helst 4X Zoom og som har skarpt bilde, samt at det er raskt:) Vet ikke om det er for mye å forlange men.

 

Jeg har i det siste sett på 2 kameraer: Canon Digital Powershot A520 og CASIO EXILIM EX-Z110

 

Canon med best zoom og Casio med best MegaPixler, men hvilket av disse kameraene er egentlig best? Eller burde jeg ikke velge noen av dem å heller finne et bedre alternativ?

 

På forhånd takk:)

Lenke til kommentar
...

Alle kamera kan kobles direkte til PC, og har du Windows XP vil de fleste gjenkjennes automatisk uten installering av programvare.

...

5407694[/snapback]

En liten saksopplysning. Det er mulig alle kamera i dag kan kobles direkte til pc. Mitt første digitalkamera kunne man ikke koble til pc. Det var en Konica KD-300 Z. Det følgte med en liten kortleser for SD-kort. Vil uansett ikke anbefale det hvis du finner det brukt. Det tok fine bilder, men hadde upålitelig AF og utrolig dårlig batterikapasitet (dog oppladbart). Et lite forslag; det finnes etterhvert en del brukt i den prisklassen. Fjorårets store Ixus-modeller, f.eks.

Lenke til kommentar
Jeg har i det siste sett på 2 kameraer: Canon Digital Powershot A520 og CASIO EXILIM EX-Z110

 

Canon med best zoom og Casio med best MegaPixler, men hvilket av disse kameraene er egentlig best? Eller burde jeg ikke velge noen av dem å heller finne et bedre alternativ? 

 

På forhånd takk:)

5415429[/snapback]

Her ville jeg helt klart valgt Canon A520. Det har stor, god optikk, god batterilevetid med mulighet for AA batterier, manuelle muligheter i tillegg til auto og bildebrikke av høy kvalitet. Casio har ulempen med noe mer støy i bildene, spesielt de billige, så bildekvalitetsmessig ville jeg valgt Canon. I tillegg synes jeg zoom og god optikk er mer viktig enn megapixler.

Lenke til kommentar
Dette settes opp som en prøveordning. Inntil videre vil alle nye tråder i forumet som spør om kjøpshjelp bli stengt og henvist til denne tråden. Hvis dette ikke fungerer tilfredsstillende, må vi finne en annen metode.

5383357[/snapback]

 

Hei Afseth!

Dette er bra, men jeg synes det blir uoversiktlig med alt i en tråd. Dere burde heller åpne en egen "avdeling" hvor vi kan diskutere kjøp av nytt kamera. Rett og slett fordi her vil det bli vanskelig å holde oversikten fordi brukerne kommer til å glemme å sitere teksten fra det innlegget de svarer på.

 

Dere ser jo at det er et stort behov for folk å få informasjon i forbindelse med kjøp av nytt kamera, ja da bør dere gi brukerne det de vil ha. Ikke sant?

Lenke til kommentar

Spørsmål og kommentarer angående denne tråden er det best om man tar i PM (ellers blir det bare mer uoversiktelig). Men får svare når du først har brakt det på banen. Hvis denne tråden ikke fungerer, vil jeg be de på teknisk side av forumet om muligheten til å opprette et nytt forum for kjøpsforespørsler. Grunnen til at vi ønsker å holde dette forumet fritt for kjøpsforespørsler, er at alle andre tråder drukner i disse. De som spør etter nye kamera, er gjerne innom i akkurat denne prosessen og forsvinner etterpå. Da mister vi fort også de faste brukerne fordi det blir uoversiktelig og rotete her. Og det er litt kjedelig når det blir spurt om gode kamera i prisklassen 2-2500 kroner flere ganger om dagen.

Lenke til kommentar

hei !

 

Skal hjelpe ei venninne med å finne et kamera,

her er kriteriene hennes :

 

- mellomstort

- enkelt å bruke

- passe stor skjerm

- 4-5 megapixler

- 2000 kroner

 

Jeg har anbefalt henne Canon PowerShot A520,

er også nysgjerrig på ProZigma Z Vision 5 (hvorfor er

det ingen tester på ProZigma digicams på Akam?) http://www.fotovideo.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=21681

 

Hun har titta på dette http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...s_vartypes_text

 

Men vanskelig å finne noen tester da Elkjøp sikkert har

brukt sine egne modellbetegnelser slik de pleier, har anbefalt henne å finne et annet da jeg har hørt at de billige Casio kameraene ikke har så veldig bra bildekvalitet, slik det også nevnes her.

 

Kommentarer på disse 3 kameraene eller andre anbefalinger hadde vært kjempeflott :)

Lenke til kommentar

Prozigma ser ut som et typisk billigmerke. Hold deg unna ukjente merker. Du får gode merker med mye bedre kvalitet til samme pris.

 

Kan anbefale Pentax Optio 50L. Ikke det aller minste, men lite nok til lommen og godt å holde. Stor skjerm, 5 megapixler, 3x zoom, veldig enkelt å bruke, bruker AA batterier, 2000 kroner. Ellers er Canon A520 et veldig godt valg om du finner dette noen steder. Canons billige modeller er sterkt plaget av støy.

Lenke til kommentar
Takker!

 

Da forsvinner Prozigma ut av lista.

 

Hva vil du si er forskjellene mellom Canon A520

og Pentax Optio 50L om det er noe som er verdt å nevne ?

 

Og har du noen kommentarer på det Casio kameraet fra Elkjøp,

sånn foruten mulig svak bildekvalitet ?

5429560[/snapback]

 

A520 har flere manuelle innstillingsmuligheter om du er interessert i å eksperimentere litt. Optio 50L er stort sett helautomatisk. 50L har en megapixel mer enn A520, og er litt mindre. Det er vel først og fremst de forskjellene jeg kommer på.

 

Kjenner ikke til hvert enkelt Casio kamera, men de billigste har mye støy i forhold til konkurrentene i samme prisklasse. De er meget raske, brukervennlige og gjerrige på batteriet dog... men ikke alle har tv-utgang (vet ikke om denne modellen har det).

Lenke til kommentar
Spørsmål og kommentarer angående denne tråden er det best om man tar i PM (ellers blir det bare mer uoversiktelig). Men får svare når du først har brakt det på banen. Hvis denne tråden ikke fungerer, vil jeg be de på teknisk side av forumet om muligheten til å opprette et nytt forum for kjøpsforespørsler. Grunnen til at vi ønsker å holde dette forumet fritt for kjøpsforespørsler, er at alle andre tråder drukner i disse. De som spør etter nye kamera, er gjerne innom i akkurat denne prosessen og forsvinner etterpå. Da mister vi fort også de faste brukerne fordi det blir uoversiktelig og rotete her. Og det er litt kjedelig når det blir spurt om gode kamera i prisklassen 2-2500 kroner flere ganger om dagen.

5424024[/snapback]

 

Det høres greit ut Afseth.

 

Kan noen gi meg et hint om hvilket av disse to kameraene jeg skal kjøpe:

Canon PowerShot A620 eller Ricoh Caplio R3? Begge er priset rett i underkant av 3.000,- hos f.eks. mpx.no.

 

Har lest tester opp og ned og alle veier, slik jeg ser det kommer A620 noen hakk bedre ut på bildekvalitet.

 

Jeg er opptatt av bildekvalitet, at kameraet ikke er forsvinnende lite (har hender over gjennomsnittet..), gjerne litt vidvinkel, god zoom, video ikke et møst. Må være et kvalitetsprodukt. Kommer til å bruke det i alle situasjoner, både inne og ute. Skal være hovedkameraet, da min gamle kjære Nikon Coolpix 800 har tatt kvelden.

 

Har vurdert f.eks. Coolpix 7900 eller P1, men de ser så utrolig små ut.

 

Kanskje dere har andre forslag også?

Lenke til kommentar

Heisann

 

Jeg er på utkikk etter et kamera med disse kriteriene:

 

-Forholdsvis lite

-Bra batterikapasitet

-Gjerne optisk zoom

-Pris maks ca. 2500

-Helst ink. lagringskapasitet minst 256mb

-Bra bilder!!

 

Jeg tenkte litt på et av de der Canon Ixus kameraene, f.eks i zoom, 50, i5.

Hvordan er de i forhold til f.eks Casio Exilim og Sony-kameraer? Alt er interessant!

Noen anbefalinger?

Endret av stianr
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...