greveakira Skrevet 4. januar 2006 Skrevet 4. januar 2006 Nå vil jeg også ha bredbånd! Har bredbåndstilgang på jobb (ca 2km hjemmefra i luftlinje), men trenger det også hjemme. Det blir ikke bygd ut her i overskuelig fremtid. Derfor: Hva trenger jeg for å opprette trådløst nettverk over 2km med et 200m høyt fjell i veien? Hva kommer moroa til å koste? Som en nødløsning kan jeg komme rundt fjellet ved å ha en "mellomstasjon" hos en velvillig nabo som har nesten fri sikt både til meg og jobben min.
netphreak Skrevet 4. januar 2006 Skrevet 4. januar 2006 (endret) Tja, dette har jo blitt debattert tidligere, men her har du noen tips: 1: Du kommer aldri "over" et fjell med radiobølger. På slike avstander må du ha *HELT FRI SIKT*. Selv en grein kan skape store problemer. 2: Eneste løsning er via mellomstasjon. Vet ikke hvor langt det er til naboen din, men kanskje denne avstanden kan "kables"? Da får du en brukbar løsning. Ulempe: kabling utendørs kan bli kostbart... 3: Om du må ty til trådløst både til og fra naboen din vil jeg foreslå: - At naboen din må akseptere å ha 2 paraboler på eiendomen sin - en mot jobben og en mot deg. På disse parabolene monterer du en biquad (du kan kjøpe eller lage).Du bør ha svært korte antenneledninger, da mye signal går tapt her. Med andre ord, du må kanskje ha trådløsradioen utendørs, og ha tilgang på strøm. - Du må ha en tilsvarende parabol på din eiendom. - Vet ikke hva du jobber med, eller hva som aksepteres av antenneutstyr på jobben din. Den største gridantenna på http://www.wlansupply.no kan kanskje duge, da denne kanskje ser noe mer akseptabel ut enn en parabol(?). - Du må ha 3 trådløsradioer, minst en av dem må ha routerfunksjonalitet. Vil anbefale Linksys WRT54GS. 4: Pris? Tja, det varierer jo noe da... Men ikke regn med noe under 2.000 kroner om du mekker nesten alt selv. Er du ikke fingernem kan dette fort komme opp i 10 - 15.000 Lykke til Endret 4. januar 2006 av netphreak
la7dfa Skrevet 4. januar 2006 Skrevet 4. januar 2006 "Som en nødløsning kan jeg komme rundt fjellet ved å ha en "mellomstasjon" hos en velvillig nabo som har nesten fri sikt både til meg og jobben min." To lange strekk med 'nesten fri sikt' kan du bare skrinlegge, da dette er mikrobølge. Anbefaler at du sjekker http://nordiskmobiltelefon.no/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå