Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Program for å overvåke linjehastighet og ping?


Anbefalte innlegg

Jeg har ADSL fra Telenor, som har vært svært ustabilt i det siste. Jeg ligger ofte nede på 1/3 av hastigheta! Fra Kapaks har jeg følgende data:

 

Total linjelengde inkludert inntak: 1634 meter

Lengde på inntak: 5 meter

Linjestatus: Aktiv linje

Tråddiameter: 0,6 mm eller høyere

Fabrikat på utstyr: Ukjent

 

Finnes det et program som automatisk måler hastighet og evt ping på linja mi? Jeg prøvde å ringe kundeservice hos dem i går kveld, men traff på en som så vidt hadde peiling på å løfte av røret :no:

 

Nå vil jeg få logget linja mi, så jeg har noe mer håndfast å slå i bordet med neste gang jeg tar kontakt!

 

Jeg har også noe feil med det trådløse nettet mitt, jeg har denne Linksys-ruteren. Problemet arter seg slik at selv om jeg bare sitter 30 cm unna, så får jeg bare runt 1/4 hastighet av det jeg får i fra adsl modemet. Den har siste firmware, og når det gjelder kanaler har jeg prøvd auto og omtrent halvparten av de 13, uten endring. Jeg har også sjekket loggene på ruteren, men kan ikke se at andre enn meg og dama mi har vært pålogget.

 

Er det noen som har vært borti liknende, og som har forslag til nye ting jeg kan prøve? Problemet med det trådløse nettverket oppsto etter at vi flyttet til ny adresse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har nå sjekket programmet Tptest. Men hverken det, eller de andre metodene beskrevet her har den muligheten som jeg er ute etter.

 

Jeg leter etter et program som kan måle med angitte intervaller (f.eks hvert kvarter) over f.eks ett døgn eller en uke etc... Hver måling skal så loggføres, og ideelt sett bør man kunne få en grafisk framstilling av dette, men det kan jeg lage selv i ettertid hvis dataene kommer i tekstformat. På denne måten kan jeg sette programmet til å teste og logge linja når vi ikke er hjemme og vil bruke den.

 

Med alt det som finnes av software er jeg overbevist om at det må finnes et slikt program, men jeg klarer ikke å finne det på egenhånd!

Lenke til kommentar
  • 5 år senere...

internet hastighetstester forteller deg egentlig ingenting om linjen din dersom du mener å få mindre hastighet enn du skal ha. det er fullt mulig at det faktisk ikke er noe galt med linjen din, men med det internet nettverket ditt for eksempel - hvilket ikke er din ISPs feil.

 

Begynn derfor ved begynnelsen - sjekk hva din DSL sync hastighet er i ruteren din. gå til ruteren webgrensesnitt. DSL sync hastigheten bør du kunne finne rimelig enkelt på en av status-sidene (si evt. hvilken ruter du bruker for bedre veiledning om hvor du finner det).

 

Obs - Du vil normalt kunne oppnå ca 85% i praksis i forhold til DSL sync hastigheten din. Dette er pga. overhead i TCP protokollen. De fleste ISPer i dag averterer sine hastigheter nor,alt i forhold til hva praksis-hastigheten er - ikke den tekniske hastigheten (altså de slenger på en ekstra 15-20% i praksis). Jeg vil annta dette også gjelder Telenor - dog jeg er ikke sikker på det.

 

Er DSL sync betydelig lavere enn den skal være så er problemet nesten definitivt hos ISP - eller er ihvertfall noe du må snakke med ISP for å rette. Er DSL sync i orden, men mye høyere enn det du faktisk opplever i praksis på f.eks. www.tptest.se så er det mest sansynlig et problem i det lokale nettverket ditt. Det KAN være linjeproblemer da også - men erfaringsmessig er det lokalt nettverk som er synderen i 9 av 10 tilfeller. Av de mest typiske slike feil er dårlig trådløse nettverk. Neste steg ville derfor være å sjekke om hastigheten blir korrekt på www.tptest.se med direkte kabelforbindelse. hvis ja så vet vi ihvertfall at det er trådløsen som er problemet - og vi kan rådgi deg videre derfra.

 

Hilsen en som har diagnosert/løst en del tusen slike typer saker ;)

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...