Gå til innhold

hvor mye koster vann-avkjøling? Hva mangler jeg nå?


Jannis-15

Anbefalte innlegg

trenger komplett sett (er nybegynner) til nedkjøling av cpu og grafikkort...

hvor billig kan jeg få tak i?

vil helst ikke kaste bort så veldig mye penger, er bare 16år... :smile:

finnes det noe til rundt 1000-1200,-?

 

noe mer jeg bør vite om vann-avkjøling?

 

Takk for svar! :smile:

 

Mvh, Jan Erik

 

 

 

_________________

Asus A7V133-c

AMD Athlon XP 1800+ :smile:

768Mb SDRam :eek:

Asus GeForce4 Ti4400 128Mb :cool:

25Gb hd 5400rpm :roll:

SB Pci 64 :eek:

LG CDRW 40*12*40 :cool:

3DMark 2001se: 9324 :grin:

http://home.no.net/pcdude

 

[ Denne Melding var redigert av: Jannis-15 på 2002-09-14 21:48 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det billigste, nytt fra en eller annen webshop, er vel amd pro/p4-settet fra 3dfxcool.no. da må du ut med ca. 2500,- hvis du skal ha gpu-kjøling i tillegg.

 

alternativt kan du snoke i bruktmarkedet eller kjøpe ting og tang individuelt. pvc-slange og slangeklemmer får du på clas ohlson, pumpe i en dyrebutikk, radiator hos bilopphøgger.. da blir det en smule billigere.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe problem å få vannkjøling til <1000kr, men da må du ordne noe selv. Komplette sett finnes ikke til den prisen.

 

Men skal du ha det billig:

 

- MaxiJet pumpe fra http://www.webzoo.net

- radiator(varmeregister) fra høgger'n

- selvlagd vannblokk. Krever litt utstyr, kobber fåes hos metallskraphandlere

- slanger og slangeklemmer fra biltema

- vifter har du forhåpentligvis fra før, men kan jo skaffes mange steder :smile:

- en eller annen boks til vanntank

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-08 19:37, psilocybe skrev:

det billigste, nytt fra en eller annen webshop, er vel amd pro/p4-settet fra 3dfxcool.no. da må du ut med ca. 2500,- hvis du skal ha gpu-kjøling i tillegg.


alternativt kan du snoke i bruktmarkedet eller kjøpe ting og tang individuelt. pvc-slange og slangeklemmer får du på clas ohlson, pumpe i en dyrebutikk, radiator hos bilopphøgger.. da blir det en smule billigere.



 

og hvor billig kan jeg få det om jeg hopper over GPU kjøling?

2500,- kan jeg bare glemme, siden jeg har planer om en ny 80Gb hd i tillegg... :sad:

Lenke til kommentar

Har du sjekka ut dette kittet på 3DFXcool da? Det koster 1150,- men da uten radiator og vifte®.. Hvor mye det ev. koster da blir jo opp til deg..

 

Vet ikke om du finner noen ferdige kit som er mye billigere enn det.. Hvis du ikke da har mulighet til å lage en del utstyr selv..

 

Lykke til med prosjektet :smile:

 

/steinih :smile:

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: steinih på 2002-09-08 20:16 ]</font>

 

[ Denne Melding var redigert av: steinih på 2002-09-08 20:17 ]

Lenke til kommentar

er det kun radiator jeg mangler da?

jeg har en gammel papst vifta fra før av (120*120mm), kan jeg bruke denne?

 

kan noen finne en billig radiator til meg?

 

Takker for alle svar! :smile:

 

edit: jeg har forresten 2stk slike papst vifter... (murligens 3, er ikke sikker..)

 

[ Denne Melding var redigert av: Jannis-15 på 2002-09-08 20:26 ]

Lenke til kommentar

Nei det er ikke AMD pro waterkit dem har på 3DFXcool lenger! Det settet er byttet ut med AMD Magnum Waterkit.. OM det er bedre elelr dårligere enn AMD Pro Waterkit eller ikke vet jeg ikke. Har AMD Pro Waterkit selv..

 

Jannis-15: Ja selvfølgelig kan du bruker den 120mm vifra du allerede har! Det som er viktig er å ha en gor Radiator.. Der har du mange modeller å velge mellom. Eller du kan dra på et bilhoggeri å finne et billig varmeregister fra en bil.

 

Når det gjelder vanntank så trenger du ikke det, men jeg syns det er enklere å sette opp systemet da du har en vanntank. Da du har en tank vil du f.eks ikke få noen problemer med luft i slangene..

 

/steinih :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-08 21:24, Jannis-15 skrev:

men jeg kan vel ikke ha en stor bil-radiator inni pc'n?


og som jeg har nevnt tidligere, jeg har planer on vann-kjøling pga stille pc, så jeg har ikke tenkt å bruke en jettmotor på radiatoren får å få den kald...


 

Det er ikke snakk om den store radiatoren foran motoren (eller for noen er det kanskje fet) men heller om et mindre varmeregister, som jeg egentlig ikke aner hvorhen befinner seg i bilen.

Men høggern har somregel en god del forskjellige varmeregister fra 2-400 kr.

Lenke til kommentar

få deg radiatoren til en mini-morris eller noe sånt, da. :smile:

 

de jeg fikk var ikke større enn 25x25cm. de var til en Taunus (tror jeg bilen het). kjøpte nylig et par 12x12cm radiatorer fra en fyr på bruktmarkedet. har ikke fått sjansen til å teste dem ennå, da vannkjøling-sakene ikke har blitt sendt ennå (grmpf).

 

ala tupperware.. clas ohlson har masse finfine plast-dingser for en fattig student :wink:

Lenke til kommentar

billig hvis du kjøper brukte deler.

jeg har nettop handlet div. varer brukt.

 

1 ny micra pumpe fra zoo 500l/t = 275kr

slanger, klemmer fra clas olson

= 50 kr

2 nye nipler fra MP. ca 30kr stk.

 

Brukte deler:

1 radiator 12x12x3 =150kr

1 coolance 200 blokk = 350,- (som ny)

1 papst 12cm vifte 100kr

1 tupperware beholder på 0,5l fra kjøkken beholdningen vår. = 0,-

 

 

ja det ble ca 1000 kr det.

 

men kjøleblokk kan man jo få litt billgere enn 350 brukt.

Lenke til kommentar

Varmeregister befinner seg i dashbordet i bilen. Hvodan i all verden tror dere at det blir varm luft ut ifra varmeapparatet? Det er selvfølgelig fordi lufta går gjennom en liten radiator som kjølevannet fra motoren varmer opp (holder ca 90°C). Dermed blir altså lufta fra varmeapparatet varmet opp av motoren. Siden tempereaturen på bilmotorer alltid ligger rundt 90°C (vannets kokepunkt og slikt. Det er for å holde denne temperaturen konstant at man har den store radiatoren) så vil den bilen med mest effektivt varmeapparat være den med best varmeregister. Den gir jo fra seg mest varme. Ganske logisk, ikke sant?

 

Ko_deZ

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...