Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Worklog: 1993 Lancia Thema


sphinn

Anbefalte innlegg

Hehe Du vet du har en gøy bil når folk stjeler kammene dine :!:

 

Jaja, i påvente av deler osv. så har jeg tenkt å skru av det uoriginale tilhengerfestet.. stålplaten som de har hengt under der har nemlig blitt sinnsykt rusten. Heldigsvis så er det bare å stikke nedenom det lokale verftet og få laget seg en ny :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, jeg har gjort noe som ikke helt er min stil. Jeg har shoppa en carbon gir kule :D Med Lancia merke inngravert på toppen.. ah, pokker, jeg kan jo bare vise et bilde:

 

lancia_gear_knob.jpg

 

Jeg har ikke fått den enda så jeg aner ikke hvordan den vil ta seg ut når den er montert, men jeg håper den passer :!:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Liten oppdatering:

 

- skiftet toppdekselpakning

- skiftet oljepåfyllingslokk

- skiftet tennplugger

 

Uheldigsvis så gikk kameraet tomt for batteri etter det andre bildet og presterte attpåtil å låse seg med linsen ute. Typisk min flaks :hrm:

 

Men her er iallefall de to bildene jeg fikk tatt:

 

Her er bildet av motoren med dekselet til tennpluggene fjernet

Skifte_tennplugger800x600.JPG

 

 

Nye tennplugger (Denso Iridium Power - IK22)

Denso_Iridium%20Power_[iK22]_800x600.JPG

 

Toppdekselpakningen viste seg å være omtrent så enkel å bytte som forventet. Dekselet er laget av støpejern og er festet med 12 bolter med 5mm umbrako hode. I tillegg til å løsne disse boltene så må man også ta av dekselet til tennpluggene (2 bolter), fordelerlokket (1 bolt på toppen, 1 mutter på venstre side) og dekselet til registerreimen (2 bolter i toppen er alt som må løsnes). Slangen til veivhuset på høyre side må også fjernes (det er den som er vulk tapet på bildet over). Så er det bare å vippe ut den gamle gummi pakningen og hive inn den nye. Voilà. Ett døgn senere så er det heldigvis ingen tegn til lekkasje. Johoo :)

 

Bærearmene har jeg også fått. Uheldigsvis så manglet den venstre armen bærekulen, men etter en kjapp klage på mail så sender firmaet i Tyskland en helt ny arm på mandag. Merkelig nok, for alt de hadde trengt å sende var selve kulen. Jaja, jeg klager ikke :!:

 

Så da håper jeg at kameraet funker når jeg skal skifte de :)

Lenke til kommentar

Det er performance plugger til gatebruk som gir (stort sett) lengre levetid på pluggen i tillegg til at det blir færre misfires pga. størrelsen på elektroden. Blant annet :) Det står iallefall mye fint om de rundt om kring på nettet. Og de koster deretter. Rundt 700 kroner skulle de ha på den billigste plassen i Norge, men takk og pris for eBay (og billige amerikanske sjapper :). Endte vel opp med å betale rundt 450,- inkl. mva og frakt fra USA.

Lenke til kommentar
Vi brukte en time på en Fiat Uno, som også er fremhjulstrekk... så sjønner ikke hva di skal gjøre på verkstedet di 7-8 andre timene... drikke kaffe ?

5383302[/snapback]

 

brukte 2 timer på å bytte kasse på Cromaen min.. (fikk en splitter ny gratis! fra et verksted som tidligere var fiat forhandler, og skulle rydde lageret) men kluet er at en Uno har betydlig lettere kasse... du må være 2 mann for å løfte ut kassa på en croma/thema for den må ut gjennom hjulbuen... du kan altså ikke ta den loddrett ned. og det må være pain in the ass å bytte clutch uten å ta den helt ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...