Jump to content
Sign in to follow this  
meastp

Guide: Hjelp til Opendchub

Recommended Posts

Mange lurer på hvordan opendchub virker. Ikke så veldig rart, siden det ikke følger med noen informasjon eller dokumentasjon i det hele tatt.

Jeg har klart å raske sammen følgende:

Opendchub legger seg i /usr/local/bin/opendchub

For å starte opendchub, skriv opendchub i et konsoll.

Du kan også starte opendchub ved å skrive opendchub -d Da kommer feilmeldingene i konsollet. Dette er praktisk hvis du har tester et nytt skript.

Konfigurasjonsfilen ligger i ~/.opendchub/config , der ~ er sti til brukerens mappe.

Eksempel /home/meastp eller /root/ hvis du kjører som root (ikke anbefalt), og det trengs bare dersom du vil kjøre på portnr. 1024 eller lavere. Jeg pleier å bruke 4000.

Ok, du har startet opendchub, og har konfigurasjonsfilen å leke med. For det er mer...

Du konfigurerer opendchub via telnet:

Følgende skrives i et konsoll/terminal. Dersom du gjør dette fra en annen maskin, må du bytte ut 127.0.0.1 med ip'n til denne maskinen. (Denne finner du vha kommandoen ifconfig )

1: telnet 127.0.0.1 <admin port>

$ skal skrives. Disse markeres begynnelsen på kommandoen. | markerer slutten.

2: $adminpass <ditt passord uten <>>|<enter>

3: $set <var.name> <var>|<enter>

den eneste variabelen jeg husker er $addreguser, her trenger jeg litt hjelp. Det er en kommando for å få en liste over alle variablene også, men jeg husker den ikke...

4: $getconfig| <enter> (for å undersøke om du tastet inn variabelen riktig.)

5: $exit|<enter>

Du kan også bruke en del scripts. Legg scriptet i en mappe "scripts" i .opendchub-mappa.

Trenger altså litt hjelp for å komplettere denne, men håper den er til litt hjelp likevel.