Jump to content
Sign in to follow this  
Ardbeg

Spm. ang. fedigblandet kjøleveske vs ublandet.

Recommended Posts

Bare en liten ting jeg lurer på ang. bruk av frostvesker(isopropanol) som utblandings stoff i vannkjøling...

I garasjen ute står det en dunk med ferdigblandet frostveske. Ved vanlig(ublandet) frostveske er det normalt med blandingsforholdet 15% frostveske til 85% destilert vann... Nei? Men hva om frostvesken allerede er utblandet, hva skal forholdet være da? 1 til 9? 0.5 til 9.5?

Har ikke peiling på hvor kraftig utblandet den er... Det står det ikke noe om på den...

Takker for alle svar!

PS: I all min hast med å få svar på spørsmålet mitt har jeg ikke orket å søke gjennom forumet etter et lignende innlegg... Ber om unnskyldning for alle mine eventuelle overtramp av regler og\eller retningslinjer...

Og alle skrivefeil som måtte forekomme...

Peace out!

Edited by OnI

Bare for å si det: Frostvæske er ikke basert på isopropanol. Isopropanol (og generelt alkohol) i vannet vil ødelegge slanger og andre plast/gummi-kompontenter.

Jeg brukte ferdigblandet kjølevæske fra HydroTexaco og fikk misfarging av alle slanger. Sannsynligvis var det noen stoffer i det som reagerte med plasten i slangene.

Konsentrert kjølevæske fra samme produsent fungerte derimot utmerket.

Kan man bare ha destilert vann med korypsjonsveske i? :/

5360929[/snapback]

Nå vet ikke jeg helt hva korypsjonsveske er for noe, men hvis det er noe alá glykol så er det det du trenger ja..

Takker for alle svar... Fylte på med 60\40 blanding med batterivann og utblandet frostveske. Får håpe jeg ikke får noen slags utslag på det...

Ha et godt nytt år!