Gå til innhold

Hete piksler på helt nytt 350?


Anbefalte innlegg

Det er ikke kun en piksel, det er en gruppe piksler.

OK, jeg trodde de vanligvis opptrådte én og én, ikke i grupper slik som dette..

5385867[/snapback]

 

Det jeg har sett av hete piksler på mitt 350D og et Fujifilm F810 er hete piklser i grupper fra 3-4 og opp til den store kladden på 20 vist øverst i denne tråden.

 

Eksempelbildet med "en" rosa piksel i denne teksten om hete piklser består av 4 hete piksler slik jeg ser det.

 

Laster du ned dette bildet omtalt i en annen tråd her på forumet fremstår de hete pikslene i grupper på 4 eller mer. Leter du øverst til høyre vil du finne en gruppe av blå piksler ganske lik den på mitt 350D.

 

Når det gjelder "Deadpixeltest" må jeg korrigere meg selv litt. En gruppe av hete piksler blir ikke nødvendigvis gjengitt som en, men det ser ut som intensiteten er avgjørende for hvor mange som bllir telt med. Lengre lukkertid gir høyere intensitet og dermed flere telte hete piksler.

 

Jeg testet forresten korteste lukkertid 1/4000 s og den blå gruppen var der ved ISO 1600 men ikke ved 100. Så ved 1600 har jeg "Stuck pixels", mens den samme gruppen ved 100 er "Hot pixels".

Endret av Oljens
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tror at hvis det tar så lang tid har du krav på lånekamera i mellomtiden

5377316[/snapback]

 

Det har jeg tenkt på. Hvis dette er riktig, er det noen som vet hva som er grunnlaget for å kreve lånekamera?

5378032[/snapback]

 

 

Trådstarter angir at kameraet er kjøpt utenfor Norge. Da kan det selvsagt ikke påregnes at et lånekamera vil bli sendt til kunde. De enkelte lands produsentdivisjon står selv for budsjett også av service, og garantirep av "gråimportert" vare vil normalt ikke bli reparert av Canon Norge.

 

Dette er noe av baksiden ved å kjøpe fra utlandet. I mange, og fler enn mange diskusjoner så blir det anbefalt at elektronikk kjøpes i nærmiljøet, mens otikk og ekstrating som cf-kort etc, kjøpes der det lønner seg.

 

Norsk forbrukerkjøpslov er en meget verdifull rett for forbruker i Norge.

 

Trådstarter har ikke sagt noe om hvorvidt kjøpet er pga bosted eller pris, og innlegget mitt er derfor ment som et generellt svar på problematikken rundt kjøp fra utlandet og de rettigheter kunde har/ikke har.

Lenke til kommentar
Tror at hvis det tar så lang tid har du krav på lånekamera i mellomtiden

5377316[/snapback]

 

Det har jeg tenkt på. Hvis dette er riktig, er det noen som vet hva som er grunnlaget for å kreve lånekamera?

5378032[/snapback]

 

 

Trådstarter angir at kameraet er kjøpt utenfor Norge.

5386759[/snapback]

 

Jeg har angitt at kameraet er EU-modell, men det er kjøpt i en norsk butikk og følgelig gjelder norske rettigheter. Pris og USM på KIT-objektivet gjorde at jeg kjøpte EU-modell.

Endret av Oljens
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Nå har jeg fått mitt kamera i retur med ny bildebrikke etter 4 ukers ventetid. I mellomtiden fikk jeg et 300D som lånekamera :thumbup: . Bra service synes jeg. Og butikken heter Japan Photo, for de som ikke allerede har gjettet seg til det.

 

Når det gjelder Forbrukerkjøpsloven og lånekamera se:

 

§ 30. Gjennomføring av avhjelp

 

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

 

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

 

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

 

Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...