Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Sikring ryker på Audi 80, 94 mod.


jornhd

Anbefalte innlegg

Fikk plutselig et elektrisk problem med bilen på juleaften. Bilen er en Audi 80 2.0 (66kW), 94 mod.

Oppdaget problemet slik: Motoren går på tomgang og høyre bakdør åpnes og lukkes (denne døra er svært sjeldent i bruk). Legger først merke til at kupelyset ikke slår seg av. Dette skal det gjøre umiddelbart når motoren er igang. Ender med at jeg slår av kupelyset manuelt. Begynner å kjøre og ser at ingen av instrumentene fungerer! Alle nålene står på null! Merker etterhvert også at setevarmerne heller ikke fungerer. Skjønner at det må ha gått en sikring.

Jeg finner en gåen sikring på 15A og bytter denne. Når jeg starter opp fungerer alt i 4-5 sekunder før sikringen går igjen. Mistenker setevarmerne, finner kontaktene under setene og kobler ut disse, men sikringen går like raskt allikevel.

Det jeg kan se ikke fungerer er altså instrumentene (men instrumentbelysningen fungerer), bakgrunnsbelysningen til dashbordbrytere (for setevarmere, lyktetilting, tåkelys og varmetråder), setevarmerne og dørfølerne til kupelyset. Vet ikke om dette med dørfølerne har sammenheng med sikringen, men det er jo et pussig sammentreff.

Kupelyset slår seg av etter en god stund, akkurat som om du holder døren oppe veldig lenge, og det slår seg av med en gang bilen låses, men altså ikke når dørene går igjen, uansett dør.

Elektriske problem er vel ikke kjent for å være enkle, så derfor kvier jeg meg litt for å sette den på verksted. Litt kjedelig hvis de skulle bruke 15 timer på feilsøking uten å finne problemet liksom. Noen som har noe tips om hva jeg kan prøve på eller hvor jeg skal lete? Veldig takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Satt i ny radio for 7 år siden, men brukte bare de orginale DIN kontaktene. Radioen fungerer helt fint. Mobil/handsfree har aldri vært montert i bilen. Hengerfestet ble montert av Møller når bilen var ny. Det er kun dette pluss alarmen jeg kan komme på som er ettermontert.

Lenke til kommentar

Finner ikke noe skjema på nettet.Kan du se noe i instruktionsboka hvilkne forbrukere den sikringa er til?

Er det rikring 12?Sjekk ledningen som går til ryggelysbryter på girkasse.Event ta den av å prøv.

Endret av Morten B
Lenke til kommentar

Det hørtes ut som et godt tips! Ja, det er sikring 12. Kom på at det er brudd i ledningene til bagasjelokket. Skiltlyset og bagasjeromslyset har ikke fungert på en stund. Det er nok ikke umulig at det er blitt en overledning der. Jeg kan ikke finne noe koblingsskjema eller oversikt over hva sikringene er til i instuksjonsbok, men jeg skal prøve å finne ledningen til ryggelyset og koble den ut. Takk for hjelpen så langt!

Lenke til kommentar

Nå kom jeg på vilken type du har.Stemmer det at du har ledningen til koffert på venstre hengsle med en lang plastikk hylse festet med 2 plastikkpinner?Da har du som du sier problemer med brudd i overgangen.Du kan ta et barberblad å splitte den opp og skjøte de defekte kablene,men anbefaler å skifte ledningsnettet i koffert.Veldig enkelt å skifte.Går fra en kontakt bak venstre baklykt.Problemet mange ganger med å skjøte inn kabler som er i bevegelse er at det ikke blir skjøtet inn spesialkablene som det skal være.Kablene har mange flere kordeler for å tåle knekking.

Lenke til kommentar
  • 5 år senere...

ser dere diskuterer ryggelysbrytern her. jeg har samme bilen med gåent ryggelys og skiltlyset.

pærene er hele men kan jo være brudd i bagarsjelokkledningen. men hvor sitter ryggelysbrytern?

 

har lett på kassa men finner den ikke igjen?

 

noen som veit hvor den sitter

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...