Gå til innhold

Nokia N70 Kvalitet


Anbefalte innlegg

Tjena Folkens!

 

Var innom en it butikk å så på noen demo-mobiler dem hadde utstilt å så la jeg merke til den fine Nokia N70.....men den knirka noe vanvittig.

Nå trur jeg og håper at dette kun var fordi det var en utstillings-modell å at mange sikkert har tatt på den!

 

Men er det noen her som kan bekrefte at den ikke knirker når du bruker den? Virker den solid liksom? For da kjøper jeg den :D Har heller aldri hatt en Symbian tlf, så det blir spennende :)

 

Forhåndstakk til de som eventuelt svarer :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er skyvedekslet foran kameralinsen som knirker.

 

På den annen side er dekslet god beskyttelse for kameralinsen. De fleste mobilkamera har ingen beskyttelse. Dekslet aktiviserer dessuten kameraet, og det er ganske praktisk.

 

N70 er en meget bra telefon, men dersom du ikke absolutt trenger Symbian operativsystem, finnes det gode alternativ.

 

Det beste med N70 er

 

- Billedkvalitet. Savner autofokus, men bildene er blant de beste for kamera uten autofokus, og billedfilene lagres med dato og nummer. Videobilledkvaliteten er også blant det beste.

 

- Lyd. Ren og klar lyd, og med god bass, selv om det ikke er equalizer for tonekontroll. Mp3-spilleren i seg selv er lett å betjene via navigasjonstasten.

 

- Radioen fungerer helt fint.

 

- Topp kalender og adressebok

 

- Operativsystemet tillater multitasking; man kan kjøre flere programmer samtidig, og ha f.eks radio eller mpr kjørende i bakgrunnen

 

- Nokas PC Suite er den jeg har best erfaring med av PC-programvare til mobiler.

 

- Minnekortplass, noe som egentlig er en selvfølge på dyrere mobiler

 

- Wap-leseren viser hvor mye data man laster ned. Da ser man klart hvor mye man sparer på å velge bort billedvisning. Sider med bilder laster ned 3-4 ganger mer data enn dersom man har billedvisning avslått.

 

- Stor skjerm, men billedkvaliteten er ikke bedre enn den må være.

 

- Flott med Active Display i ventemodus, der man kan se kalenderavtaler/oppgaver uten å åpne kalenderen. Derimot er denne visningen meget avhengig av hvilket fargetema man bruker. I flere tilfeller kan teksten bli vanskelig å lese. Dette gjelder også dersom man bruker bakgrunnsbilder. Dog kan Active Display slås av.

 

Inni selve kalenderen, forhåndsvises oppføringene for den aktuelle dagen når man markerer dagen.

 

- I ventemodus vises også en rekke med 5 knapper for utvalgte programmer, altså snarveier. Man kan velge mellom en rekke alternativ for hvilke snarveier man ønsker.

 

- N70 er en 3G-telefon. 3G kan slås av om ønskelig

 

- N70 har flymodus, der man kan ha telefonen påslått uten at telefondelen er aktivert. Man kan da bruke telefonens mp3-spiller, kalender, spill osv.

Uvisst om radioen kan brukes i flymodus.

 

På SonyEricssons Walkmanmobiler kan kun mp3-spilleren brukes i flymodus.

 

 

Det som kunne vært bedre:

 

- Volumtaster mangler

 

- Tastaturet er for lite

 

- Symbian-operativsystemet er ikke alltid så raskt, men jeg har opplevd verre. Til vanlig går det raskt nok, men programmet for SMS/MMS er tregt å starte. Imidlertid finnes det to utgaver av N70 (tenker ikke på hvilke farger telefonen kommer i). Det er N70-1 og N70-2. Sistnevnte skal være raskere i bruk, så vidt jeg har lest her på forumet.

 

- Mp3-spilleren kan ikke betjenes når tastaturet er låst. Skal man bruke mp3 mye, er Walkman-modeller fra Sonyericsson langt å foretrekke, selv om selve lydkvaliteten er bedre på N70.

 

- Wap-leseren har et stort misforhold mellom skriftstørrelse på ulike sider. Dersom man viser portalen til Telenor Mobil eller NetCom, er skriften meget liten. Så går man inn i menyen og velger større skrift. Dersom man imidlertid velger sider som ikke vises via Telenor Mobil eller NetCom sin portal, blir skiften ofte altfor stor. Dette problemet har jeg ikke opplevd på noen mobil før, heller ikke Nokia 6680.

 

Problemet kan unngås dersom man installerer Opera Mini, som er en javabasert nettleser. Også her kan man skru av billedvisning.

 

Man finner Opera Mobile nettleser på N70 som en del av programmene som kommer med tlf., men denne laster ned mye mer data enn Opera Mobile.

 

 

Det følger med dokumentleser for Word, Excel, Power Point og Adobe Acrobat Reader. Eraringene med denne er meget delt. Ikke alt vises som originalen, for å si det slik. Kanskje denne funksjonen er bedre utvilet på Samsung D600, som også kan lese slike dokumenter.

Dokumentleseren kan ikke brukes til å redigere, men det finnes en fullversjon å få kjøpt. Om visningen av dokumenter blir bedre i den versjonen, vites ikke.

 

Nokia Life Blog er også med. Med denne kan man laste opp bilder til et eget nettsted og legge til kommentarer etc. En versjon for PC finnes både i tidsbegrenset prøveutgave, og til salgs. Heldigvis har eiere av nokiatelefoner i N-serien muligheter for å laste ned denne gratis, uten tidsbegrensning.

 

 

 

Ok, en del råd og tips for de som vurderer N70. Alt i alt en kongetelefon, men man må vurdere hva man skal bruke den til.

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...