Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer med WRT54G, får ikke kontakt ++


Anbefalte innlegg

Hei, har nettopp flytta og har fått småproblemer med ene routeren min (Linksys WRT54G).

 

Jeg starter den opp helt fint, har koblet til PCen min (WinXP) med TP kabel og alt lyser opp i glitrende julefarger (blinker grønt), jeg får tildelt IP-adresse av routerens innebygde DHCP-server, og alt virker som det fungerer ypperlig.

 

Men. IP-adressen jeg får ligger på 165.123.*.*, den skal ligge på 192.168.0.*. Jeg får en feilmelding om "begrenset nett-tilgang", og naturlig nok fungerer absolutt ingenting. Får ikke kontakt med andre maskiner koblet til routeren, får ikke kontakt med routeren, eller omverdenen.

 

Hva skal jeg gjøre? Føler ikke for å sende routeren inn til komplett, erstatningen jeg har er en DLink-router jeg absolutt ikke er fornøyd med.

 

 

PS: har forsøkt å holde inne reset-knappen i 10 sek både mens den er på og under booting, hjelper ikkeno.

 

Det mystefistiske er jo at routeren fungerte før jeg flytta på den, har ikke endret hverken på min PC eller routeren siden da. Mener jeg... Ikke som jeg kan huske i hvert fall.

Endret av JimL
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei, har nettopp flytta og har fått småproblemer med ene routeren min (Linksys WRT54G).

 

Jeg starter den opp helt fint, har koblet til PCen min (WinXP) med TP kabel og alt lyser opp i glitrende julefarger (blinker grønt), jeg får tildelt IP-adresse av routerens innebygde DHCP-server, og alt virker som det fungerer ypperlig.

 

Men. IP-adressen jeg får ligger på 165.123.*.*, den skal ligge på 192.168.0.*. Jeg får en feilmelding om "begrenset nett-tilgang", og naturlig nok fungerer absolutt ingenting. Får ikke kontakt med andre maskiner koblet til routeren, får ikke kontakt med routeren, eller omverdenen.

 

Hva skal jeg gjøre? Føler ikke for å sende routeren inn til komplett, erstatningen jeg har er en DLink-router jeg absolutt ikke er fornøyd med.

 

 

PS: har forsøkt å holde inne reset-knappen i 10 sek både mens den er på og under booting, hjelper ikkeno.

 

Det mystefistiske er jo at routeren fungerte før jeg flytta på den, har ikke endret hverken på min PC eller routeren siden da. Mener jeg... Ikke som jeg kan huske i hvert fall.

5349156[/snapback]

 

er ikke 100%, men skal man ikke holde inne resetknappen i 30 sek for å komme til factory default?

Lenke til kommentar

leste posten og så at problemet var med kabel, så da skroter jeg svaret mitt som gikk på trådløst...

 

Gå inn i start/koble til/vis alle tilkoblinger

 

Finn nettverkskortet, høyretrykk og velg egenskaper. Prøv deretter å gi kortet IP adressa 192.168.0.10 og gateway 192.168.0.1.

 

Når du så har hardkoda IP og gateway, se om du får kontakt med rutern på http://192.168.0.1

 

Gjør du det kan du kjøre en reset to factory defaults om du er i tvil på om reset-knappinga har funka.

 

Får du ikke kontakt da stiller jeg noe blankt siden reset-knappinga burde ha funket slik at du kom deg inn i det minste :-)

 

-

Per Christian

Endret av Flippo
Lenke til kommentar
leste posten og så at problemet var med kabel, så da skroter jeg svaret mitt som gikk på trådløst...

 

Gå inn i start/koble til/vis alle tilkoblinger

 

Finn nettverkskortet, høyretrykk og velg egenskaper. Prøv deretter å gi kortet IP adressa 192.168.0.10 og gateway 192.168.0.1.

 

Når du så har hardkoda IP og gateway, se om du får kontakt med rutern på http://192.168.0.1

Har prøvd, funka ikke.

 

Gjør du det kan du kjøre en reset to factory defaults om du er i tvil på om reset-knappinga har funka.

 

Får du ikke kontakt da stiller jeg noe blankt siden reset-knappinga burde ha funket slik at du kom deg inn i det minste :-)

 

-

Per Christian

Samme her, noe usikker selv nå. Virker ikke som om reset-knappen bak fungerer.
Lenke til kommentar
Prøv å holde reset knappen mens du drar ut kontakten til routeren, sett i kontakten og hold reset knappen nede i ca 10 sek.

5351881[/snapback]

Skal nok ikke se bort ifra at det blir en del "kosing" med reset-knappen i dag etter jobb. Får bare forsøke å få frustrasjonen ut over routeren etterhvert, må minimere andre materielle skader :)

 

Men det ordner seg nok, har en tendens til å gjøre det.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

problemet med kontakt med dhcp serveren i windows xp skyldes svært ofte feil instillinger i nettverkstilkoblingen. Prøv å kjør veiviseren for hjemmenettverk eller lite kontornettverk som du finner i kontrollpanel->nettverkstilkoblinger->installer hjemmenettverk eller lite kontornettverk

 

Evt. Prøv å sett IP-adressa statisk til 192.168.1.100 (hvis du er tilkoblet LAN-port 1 på routeren) og sett gateway-adressa til 192.168.1.1

 

Lykke til!

Endret av Magic
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...