Gå til innhold

DV-inn - er det et "must" ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har ikke de fleste kamera DV-inn i dag?

 

Men uansett er jeg enig med fishlake. Har du 1 time ferdig redigert film, er det ca. 13 GB (hvis jeg husker rett). Det brenner du ukomprimert på 3 dvd'er. I løpet av neste år kommer nye dvdformater som kan lagre mye mer.

I tillegg får du store HDD'er til under 1000-lappen, så det er faktisk ikke nødvendig å lagre ferdig redigerte filmer eksternt.

Min mening er at DV-inn ikke er et must lenger. Men kanskje 'kjekt å ha'!

Lenke til kommentar

Men det er også flere andre fordeler med DV-I. Hvis du eller noen i familen har filmer på VHS enda som dere vil ha på DVD så kan du koble ledningen fra Scartutgangen på VHSen til kameraet, og så bruke firewire til å spille den inn på pcen. Dermed får du en DVD av dine gamle vhsfilmer.

Lenke til kommentar
Men det er også flere andre fordeler med DV-I. Hvis du eller noen i familen har filmer på VHS enda som dere vil ha på DVD så kan du koble ledningen fra Scartutgangen på VHSen til kameraet, og så bruke firewire til å spille den inn på pcen. Dermed får du en DVD av dine gamle vhsfilmer.

5357335[/snapback]

Dette forutsetter vel egentlig at man har analog inn. Det går ikke å koble scart rett på dv-inn.

Lenke til kommentar
DV-inn ble regnet som en viktig finesse for en del år siden - før DVD brennere var allment tilgjengelige. Hvorfor vil du bruke tape til å lagre redigert film?

5356694[/snapback]

Fordi tape lagrer ukomprimert, og gir bedre bildekvalitet. Det er stort sett også lenger holdbarhet på mini-DV enn DVD og det er mer slitesterkt.

 

Men uansett er jeg enig med fishlake. Har du 1 time ferdig redigert film, er det ca. 13 GB (hvis jeg husker rett). Det brenner du ukomprimert på 3 dvd'er.
Dette kan ikke spilles av på vanlige DVD spillere. Et mini-dv kamera kan du koble direkte til TV'n og spille av ukomprimert video fra dv-tapen. Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Hva baserer du påstanden om at DV-tape er mer slitesterk og holdbar enn DVD plater? Ingen av mine DVD plater har til nå sluttet å virke. Tape derimot er mer utsatt for båndsalat, osv.

 

Forøvrig lar det seg jo fint gjøre å lagre ukomprimert på en DVD, dersom formålet er lagring og ikke visning.

 

Ulempen med DVD, slik jeg ser det, er at store filer må deles opp for å få plass, slik at man må bruke flere DVD-plater, noe som tar litt tid.

 

Tommy

Lenke til kommentar

Bruker man bra DVD plater så er de nok like sikre, og ja, det er sant at noen taper kan bli båndsalat. Men det er stort sett bare et par merker som har en uvane med å lage båndsalat da (Canons MV5-6-7-8xx serie er blant annet fæle til det).

 

Lagring ukomprimert på DVD er greit, men skal man se ukomprimert på TV'n så er mini-DV et must. DVD er stort sett ok kvalitet det også, men jeg ser komprimeringen i komplekse bilder (nå er jeg litt kresen da). :)

Lenke til kommentar
Bruker man bra DVD plater så er de nok like sikre, og ja, det er sant at noen taper kan bli båndsalat. Men det er stort sett bare et par merker som har en uvane med å lage båndsalat da (Canons MV5-6-7-8xx serie er blant annet fæle til det).

 

Lagring ukomprimert på DVD er greit, men skal man se ukomprimert på TV'n så er mini-DV et must. DVD er stort sett ok kvalitet det også, men jeg ser komprimeringen i komplekse bilder (nå er jeg litt kresen da). :)

5362385[/snapback]

 

Må nok slenge meg med på dine synspunkter her afseth. Jeg studerer film og video og jeg lagrer alt mitt materiale på DV taper. Dette er fort gjort, og skjer uten kvalitetstap.

 

Jeg har motsatt erfaring enn noen av de andre her, da jeg opplever at DV tapene har lenger levetid enn DVD plater da flaten der dataen er lagret på en DV tape er beskyttet under et deksel, mens den på en DVD plate er mye mer utsatt for skader.

 

Nå har jeg sikkert litt andre behov enn en standard konsument bruker, men jeg vil nå påsta at det er enklere og raskere å kjøre ut det ferdige prosjektet ditt tilbake til DV tape fra et redigeringsprogram enn å svi det ut til en DVD.

Så jeg er av den oppfatning at DV-Inn er noe du vil savne hvis du ikke har det, ergo, det er et must.

 

-Ottern

Lenke til kommentar
Lagring ukomprimert på DVD er greit, men skal man se ukomprimert på TV'n så er mini-DV et must. DVD er stort sett ok kvalitet det også, men jeg ser komprimeringen i komplekse bilder (nå er jeg litt kresen da). :)

5362385[/snapback]

 

Hvordan ser komplekse bilder ut? :D

DV-format er forresten også et komprimert format, men DVD (mpeg2) er enda sterkere komprimert.

 

Jeg har motsatt erfaring enn noen av de andre her, da jeg opplever at DV tapene har lenger levetid enn DVD plater da flaten der dataen er lagret på en DV tape er beskyttet under et deksel, mens den på en DVD plate er mye mer utsatt for skader.

 

Nå har jeg sikkert litt andre behov enn en standard konsument bruker, men jeg vil nå påsta at det er enklere og raskere å kjøre ut det ferdige prosjektet ditt tilbake til DV tape fra et redigeringsprogram enn å svi det ut til en DVD.

Så jeg er av den oppfatning at DV-Inn er noe du vil savne hvis du ikke har det, ergo, det er et must.

 

-Ottern

5367576[/snapback]

 

Godt poeng. DVD-plater krever at man er mer forsiktig. Det er lett å skrape opp DVD-plater, så sikkerhetskopier er kjekt å ha. Tapene må man beskytte fra magnetfelter. Fy fy å legge dem fra seg på en høyttaler eller en billedrørsTV.

 

Når man redigerer er man nokså snart langt fra en standard konsumentbruker av DV. Selv har jeg innsett at familiefilmene bare skal arkiveres på DVD. Redigering er det rett og slett ikke tid til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...