Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hva slags router trenger jeg?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg skal ha meg en ny router, den vil jeg at skal kunne kontrollere nettverket en

tanke bedre enn den jeg har nå. Nå bruker jeg en SMC 2804WBR.

 

Jeg vil kunne kontrollere det slik at visse ting blir prioritert, som web blir prioritert ut på net, og P2P (som dc, BT og slike programmer) ikke går forran surfing på web.

 

Men det lokale nettverket skal hele tiden kunne gå på fult.

 

Må helst være trådløs med porter på den, helst en del porter, men går jo også ann

og sette en switch bak, så er egentlig ikke noe problem.

 

Og ikke for dyr.

 

 

 

Mvh

 

Petter

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

okay jeg ser at du helst vil ha en box men jeg bruker en pc med 2 stk nettverkskort og linux distro som heter Clarkconnect home 3.2 og den er satt opp som router

her kan jeg velge hvilken ipadresse eller "range" som skal ha begrensning og vilke porter det gjelder og hvilken prioritet de skal ha..... epost server FTP MYsql PHP WEB Firewall... altså alt du kan trenge :p

kan lastes ned her

 

Den er veldig enkel under installasjon og bruk.... bare spør meg viss du trenger hjelp

Lenke til kommentar

Det du etterlyser finner du sansynligvis ikke i en trådløs router som " ikke er for dyr." Har ikke sett dette i noen trådløse, men har ikke sett spesielt etter det heller.

Det nærmeste du kommer er vel denne http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=306149&cks=PRL

The Router's QoS (Quality of Service) feature lets you define how much of the available bandwidth each of the devices on your network will get. This means that you can prioritize time-sensitive data like VoIP phone calls or streaming media ahead of less sensitive email and web surfing. The dual Internet ports let you optionally connect a second Internet line for additional bandwidth.

 

Ellers så kan du jo sette opp en pc (m/2-3 nettverkskort) med Linux (Smoothwall, IpCop, ClarkConnect etc.) som firewall hvor du kan konfigurere, men ingen av disse får du konfigurert så detaljert som du vil (sist jeg sjekket)....

Jeg vil kunne kontrollere det slik at visse ting blir prioritert, som web blir prioritert ut på net, og P2P (som dc, BT og slike programmer) ikke går forran surfing på web.
...uten å ta for deg ipchains/tables, noe som er veldig vanskelig hvis man ikke har erfaring med Linux...

 

Alternativt kan du installere Netlimiter på de aktuelle pc'ene...

Endret av JarleW
Lenke til kommentar

der tar du feil... Clarkconnect har blitt veldig bra siden 1.0 og 3.0.... du kan styre traffikken ned til minste detalj uten noe som helst erfaring med linux... alt er i et grafisk og enkelt grensesnitt

 

Her er noen bilder i fra grensesnittet

 

Slik jeg har forstått det, skal 3.2 R1 oxo ha mulighet til å kjøre MultiWan altså bridge 2 internett sammen til en stor linje..... hehehehehe bestille to ADSL linjer hehehehe kanskje fått den ene linjen til å være omvendt :D slik at det ble 8Mbit begge veier det hadde vært saker det :p (betaler bare 495,- i mnd for 8Mbit)

Endret av DArkwIng
Lenke til kommentar
kjøp denne: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=314626&cks=SER

Anbefales på det varmeste.

5373135[/snapback]

 

har den Båndbredde styring?

 

EDIT : ok den har prioritetstyring... men den har ikke båndbreddebegrensning som på clarkconnect... der kan du justere helt ned til 1 Kbit per ip adresse og per port

5373173[/snapback]

Han spør etter prioritetsstyring i første posten. prioriteringen fungerer utmerket på den modellen der, har testet en del routere det siste året og denne er den eneste som har vert 100% stabil, prioriteringen fungerer også best på den. Har testet diverse routere fra 3com, linksys, trendnet og noe jallagreier som jeg ikke husker navnet på.

Jeg har 2Mbit sdsl linje med spillserver på linja, ip telefon, en del p2p trafikk samt mer, dette blir meget bra balansert med d-link dgl-4300.

kan ikke si det sikkert i farta da jeg ikke er hjemme og får sjekket men mener at den kan angi bandbredde pr lan port mot nettet og.

Les forøvrig testen på hw.no av den(firmwaren på den er blitt en del bedre siden den ble testet og).

Link til test: http://www.hardware.no/tester/nettverk/d-l...og_stabil/17735

Bare så det er sagt, jeg hater d-link produkter pga mye problemer, hadde nesten tårer i øynene da jeg bestilte denne, men jeg ble overrasket.

Endret av sub1343
Lenke til kommentar

hei igjen

 

jeg leste om denne d-linken som ble postet her, og den er vel nesten det jeg kan tenke

meg, men.. og det er alltid et menn. jeg er jo ikke kun ute etter og styre ut hastigheten,

slik den kan med sin QoS. Også er jeg jo da som alle andre Normenn glad i at ting er enkelt, altiså ikke lyst til og måtte sette opp en extra data for og gjøre dette og en

switsh etter den igjen.

 

Alt i en boks er en fin ting... Hehe... Men hvis dette ikke er mulig. Så er jeg vel pent

nødt til og sette opp en data og switsh da.. Men håpet er der da, vel og merke.

 

Men et spørsmål ang ClarrkConnect, kan det kjøres i windows? har ikke ærfaring med

Linux i det hele tatt......

 

Mvh

 

Petter

Lenke til kommentar
hei igjen

 

jeg leste om denne d-linken som ble postet her, og den er vel nesten det jeg kan tenke

meg, men.. og det er alltid et menn. jeg er jo ikke kun ute etter og styre ut hastigheten,

slik den kan med sin QoS. Også er jeg jo da som alle andre Normenn glad i at ting er enkelt, altiså ikke lyst til og måtte sette opp en extra data for og gjøre dette og en

switsh etter den igjen.

 

Alt i en boks er en fin ting... Hehe... Men hvis dette ikke er mulig. Så er jeg vel pent

nødt til og sette opp en data og switsh da.. Men håpet er der da, vel og merke.

 

Men et spørsmål ang ClarrkConnect, kan det kjøres i windows? har ikke ærfaring med

Linux i det hele tatt......

 

Mvh

 

Petter

5408127[/snapback]

 

dessverre er Carlconnect en egen Linux "Distro" og må da kjøre selvstendig... ... men som sagt så er det veldig enkelt å forstå og administrere... bare å finne seg en gammel P2 eller P3 med 300-500Mhz og to nettverkskort (eller tilsvarende AMD. Duron 500Mhz f.eks burde være mer enn nok) og putte i CDen og boote... det eneste du trenger om å stille inn er instillingene for netverkskortene... ipadresse osv hvilket kort som skal være Wan og LAN og om du skal ha DHCP server og hvilken range som skal deles ut.. til å begynne med... viss du har problem eller spørsmål er det bare å sende meg en PM her på forumet. det som kan være et problem er viss du har veldig "eksotiske/sjeldne"Nettverkskort liggende som du vil bruke... dette kan gi problem med drivere... selv har jeg ett 3COM kort og et D-link Gigabit kort ... det sistnevnte er ganske eksotisk :p men det fungerer.

 

på sidene til Clarkconnect så sier de at så lenge det er et PCI, ISA or PCMCIA Wireless kort så skal det fungere... de sier ingen ting om chiper på disse kortene... men alle kjente kort produsenter burde fungere.

Endret av DArkwIng
Lenke til kommentar
så hvis jeg forstår riktig så trenger det ikke være noe operativ system på maskinen, altså bare boote fra cd så legger det seg inn selv?

5426348[/snapback]

 

ClarkConnect er ett operativ system som du legger inn på maskinen.

 

Off Topic: Jeg har lastet ned ClarkConnect uttallige ganger og brent på cd. Får feilen "Error on cd" (eller lignende, husker ikke ordrett) når jeg prøver å boote fra cd-en. isolinux starter å laste, så får jeg den feilen etter en liten stund. Noen forslag til hva som er galt (Win XP cd, Ubuntu, Xandros, SuSE, Debian, Debian Net-install, osv virker).

 

Mvh,

Sylvarius

Lenke til kommentar
så hvis jeg forstår riktig så trenger det ikke være noe operativ system på maskinen, altså bare boote fra cd så legger det seg inn selv?

5426348[/snapback]

 

ClarkConnect er ett operativ system som du legger inn på maskinen.

 

Off Topic: Jeg har lastet ned ClarkConnect uttallige ganger og brent på cd. Får feilen "Error on cd" (eller lignende, husker ikke ordrett) når jeg prøver å boote fra cd-en. isolinux starter å laste, så får jeg den feilen etter en liten stund. Noen forslag til hva som er galt (Win XP cd, Ubuntu, Xandros, SuSE, Debian, Debian Net-install, osv virker).

 

Mvh,

Sylvarius

5426527[/snapback]

 

 

HMMM brente ut ISOen med Alcohol 120% med "General Protection" instillinga for brenning

det er sikkert noe som skjer under brenne prosessen med deg... funker fint med meg

Lenke til kommentar

Home Utgaven er veldig god.. inneholder nesten samme funksjonene som office versjonen ... det eneste er at den ikke har samme support støtten som for de som betaler. pluss at firewallen bare blir oppdatert for her ny versjon som blir sluppet ( 3.0 til 3.1 f.eks)

 

EDIT : men så har dere jo meg og forumet som støtte da :p trenger ikke support telefon da :p vi sitter her foran pcen døgnet rundt og hjelper gratis :p

Endret av DArkwIng
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...