Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Når jeg bruker medfølgende programvare (Canon) for å gjøre om fra RAW til Jpeg så er det ett valg der jeg skal skrive inn verdien for "ppi". Har lett litt i brukermanualen til programmet og søkt på nett men blir ikke helt sikker på dette.

 

Jeg har forstått at ppi står for "pixels per inch", og at det er noe med fotoutskrifter og størrelsen på disse denne verdien bestemmer. Verdien jeg kan skrive inn er fra 10 til 2000.

Er det slik jeg tror; at dersom jeg velger en verdi her så vil dette valget følge jpeg-bildet for alltid. Og har dette valget noen betydning dersom jeg bestiller bilder via en fotobutikk?

 

Hvilken verdi er det fornuftig å bruke? Jeg var vel litt for rask til å skrive inn en verdi der før jeg egentlig visste hva det var, og jeg la ikke merke til hvilken verdi denne hadde opprinnelig.

 

Til slutt ønsker jeg dere god jul!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ppi betyr egentlig ingenting for bildet - for å si det enkelt.

Eller litt mer konkret - det har ingen ting å si for antallet piksler bildet består av.

Det er bare en anvisning som ligger i fila som antyder hvor stort bildet skal printes i fysiske mål. I praksis kan man skalere bildet så mye man vil ved utskriften i de fleste program.

Hvis du har et bilde som er 100x100 piksler og ppi er angitt till 100ppi vil bildet i utgangspunktet fylle 1x1 tomme på papiret. Men det er ingenting som hindrer deg fra å printe det ut i 10x10cm (bortsett fra hvis du printer fra gamle versjoner av Photoshop da..), men da med dårligere kvalitet. Eller som 1x1cm - med bedre kvalitet.

I Photoshop kan du endre ppi ved ganske enkelt å endre tallet (husk å ha Resample ukrysset), eller du kan si at skal fylle f.eks. 30x24cm, og PS vil da automatisk regne ut hvor mange ppi du da sitter igjebn med. I begge tilfelle gjør PS ingenting med selve bildet.

Hvis du derimot har krysset av på Resample vil PS skalere bildets piksler tilsvarend. Øker du fra 100ppi til 200ppi da vil du ende opp med bilde som har dobbelt så mange piksler i begge retninger, dvs det bilr 4x så stort i antall pix, så eksempelet ovenfor ender da opp som 200x200pix.

 

Mange tror av en eller annen grunn at du må ha like høy ppi på bildet som du har dpi på printeren, men dette er helt feil. Hvert punkt i bildet inneholder en farge som printeren må blande ved å sette mange prikker med printerfarger ved siden av hverandre i et tilsynelatende mer eller mindre tilfeldig mønster. Derfor holder det i massevis med 250ppi hvis du skal printe det ut med 1440dpi - printeren må uansett bruke en haug med sine små prikker for å gjengi en enkelt prikk i bildet.

For trykking med høy kvalitet kan det være nødvendig med høyere ppi enn 250.

 

Unntak fra dette er blekksublimeringsskrivere, som kan blande fagren i hver enkelt lille prikk. Da bør man nok ha samme ppi som dpi. Men slike skrivere har de færreste.

Et annet unntak er hvis du skal skrive ut et rent svart/hvitt-bilde (ikke gråtoner, men 1bits), hvor hver enkelt svart prikk i bildet blir til en enkelt svart prikk på printeren. Skal man printe i 1440dpi må ppi også være 1440, og bildet kan ikke skaleres ved utskriften - hvis man skalerer blir det bare grums og moiré av det.

 

Når dette er sagt så kan det være nyttig å sette ppi til en verdi som f.eks. 200-250ppi, for å få en pekepinn om hvor stort du kan printe det ut før det begynner å tape kvalitet.

Lenke til kommentar
Er det slik jeg tror; at dersom jeg velger en verdi her så vil dette valget følge jpeg-bildet for alltid.
Nei, det kan man forandre senere.

 

Og har dette valget noen betydning dersom jeg bestiller bilder via en fotobutikk?
Nei, de fleste programmer ignorerer verdien og de fleste mennesker skjønner ikke hva den betyr. I fotobutikker velger du størrelsen separat og bildet blir automatisk tilpasset sånn at det fyller papiret.

 

For å si det kort så ignorer hele greia. Hvis noen ber om 300 DPI/PPI eller lignende så be dem å regne det om i pixler. Hvis de ikke kan det så vet de ikke hva de snakker om og de vil ikke kunne dra nytte av fila uansett. Hvis de greier å regne det om så vet du hvor mange pixler du trenger å sende bildet i og de lærer seg å snakke sånn at det gir mening.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar

Takk for alle svar.

Konklusjonen blir da at denne innstillingen ikke er så veldig viktig for meg. Som sagt så er det via fotobutikker/nett jeg bestiller utskrifter av de bildene jeg vil ha på papir. Får heller forske videre på dette dersom jeg noensinne kjøper meg en fotoskriver. (Hadde egentlig vært litt kult når jeg tenker meg om, har jo enkelte ganger opplevd at bilder som ser OK ut på skjermen er litt for mørke når jeg får dem på papir. Med en skriver kunne man ha skrevet ut en prøve først for å sjekke sånt.)

Lenke til kommentar

For å si det kort så ignorer hele greia. Hvis noen ber om 300 DPI/PPI eller lignende så be dem å regne det om i pixler. Hvis de ikke kan det så vet de ikke hva de snakker om og de vil ikke kunne dra nytte av fila uansett. Hvis de greier å regne det om så vet du hvor mange pixler du trenger å sende bildet i og de lærer seg å snakke sånn at det gir mening.

5346798[/snapback]

De som driver med innkjøp (redaksjonssekretærer osv) er blitt beskyldt for ignorans tidligere, men de er ofte fryktelig stae. Det er ofte du som selger som må gi deg, de sitter jo på pengene og makten. Slik er det bare. Desverre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...