Gå til innhold

Produkttest av aqua Pendrive 1GB USB 2.0


molsen

Anbefalte innlegg

Produkttest av aqua Pendrive 1GB USB 2.0

hand0ui.jpg

 

Spesifikasjoner:

Lagringsplass: 1GB (nok til ca. 300 mp3er)

Overføring: Støtter USB 2.0 og eldre standarder.

Installering: Plug and play, ingen installering.

Fysisk størrelse (høyde x bredde x dybde): 60mm x 21mm x 11mm, målene innerholder ikke lærremen eller metallfestet til den.

Lesehastighet USB 2.0: 4,81MB/s (Selvmålt med 560MB bildefiler)

Skrivehastighet USB 2.0: 2,64MB/s

Lesehastighet USB 1.1: 0,99MB/s

Skrivehastighet USB 1.1: 0,83MB/s

 

Minnepennen selges gjennom Netshop på www.netshop.no. Den er et noname produkt som er lagd av en ukjent produsent i Taiwan. Modellen jeg mottok var derfor overraskende matt svart, uten noen form for tekst eller merking.

 

For 650 kr får man en stilren minnepen med 1GB minne og støtte for USB 2.0.

 

I esken:

Bundelen er veldig enkel, med kun minnepennen.

eskecopy5yb.jpg

eskepencopy5ka.jpg

 

Produktdesign:

Minnepennen er slik at beskyttelseshetten dekker store deler av pennen. Dette er med på å gjøre minnepennen mer solid mot trykk og slag, sett mot minnepenner som har ei hette som kun går over USB tilkoblingen. I den andre enden av USB kontakten er det et krommet metallfeste som det er festet ei lærrem i. Dette festet gjør det mulig å henge minnepennen i f.eks en nøkkelring, selv om jeg personlig aldri ville ha transportert minnepennen min sammen med nøklene, fordi jeg ønsker å unngå riper og hakk så mye som mulig. Det er også mulig å klemme ganske hardt på pennen, uten at en kjenner noe svikt, eller hører noen knirkelyder.

minnepen3copy7zc.jpg

 

Produktet fremstår som veldig delikat med sin tidløse og minimalistiske design. Det matte svarte materialet mot de blanke metalldetaljene gjør denne minnepennen til en av de lekreste på markedet i mine øyne. Men det kan virke som at den svarte matte malingen kan slites av ved lengre bruk.

minnepen1copy1op.jpg

minnepen2copy7sd.jpg

 

Tilkobling / overføring:

Nøkkelordene her er driver og programfritt på moderne datamaskiner.

Når minnepennen er tilkoblet riktig vises det med at et blått lys som pulserer ved datatrafikk. Jeg har ikke opplevd noen fysiske plassproblemer på noen av datamaskinene jeg har prøvd denne på, enten det var USB porter som er ved siden av hverandre, eller slike som ligger oppå hverandre.

Lesehastigheten ved USB 2.0 er 4,81 MB/s og skrivehastigheten er 2,64 MB/s.

For sammenlikning skriver Apacer Handy Steno HT203 småfiler med 2,1MB/s, og leser ved 10,4 MB/s (kilde Stortest av minnepinner av Rolf Wegner, publisert 8. jul. 2005 ved www.hw.no)

minnepen4copy9nj.jpg

 

Konklusjon:

Minnepennen tilbyr problemfri datatransportering, uten noe ekstra som passordsikring eller andre finesser. Den tar seg også godt ut da tilbehør og småsaker bør se viktig ut. Den er også den billigste 1GB pendriven som Netshop tilbyr, og det er ikke mange minnepenner som er billigere andre steder heller. Jeg synes muligens at leseytelsen er noe lav, men sett opp imot designet og prisen, er dette en minnepen jeg kan anbefale til dere andre, særlig til dere som liker lekre gadgets.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...