Gå til innhold

Oppgradering: Dell Dimension 8200, er det lys?


JimL

Anbefalte innlegg

Har en Dell stående som jeg kunne tenke å "booste" opp littegrann. Den er vel minst to år gammel nå (om ikke tre), og kunne vel trengt et lite ytelsesløft.

 

Problemet er at det er et 478-hovedkort i maskinen, så økningen jeg får er fra 2,53 (512Kb buffer) -> 3,0GHz (1Mb buffer). Kanskje ikke så utrolig mye, men jeg tar meg ikke råd til nytt hk/cpu/ram nå, har andre prioriteringer i vinter.

 

Er det verdt det, og er det noen som vet hvor kjipe Dell er når det kommer til sinnsyke løsninger som å lodde fast CPU, merkelig festeanordninger til CPU-kjølere, etc?

 

 

 

Hovedkort:

CPU type Intel Pentium 4, 2519 MHz, 512Kb buffer (19 x 133)

Hovedkort Dell Dimension 8200

Hovedkort chipset Intel Tehama i850(E)

System minne 1024 Mb (RDRAM)

Skjermkort NVIDIA GeForce4 Ti 4800 SE (128 Mb)

Lydkort Turtle Beach Santa Cruz / VideoLogic SonicFury Audio Accelerator

Endret av JimL
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å få mest ut av dagens priser ville jeg anbefalt å innvestere i et nytt hovedkort som støtter 775 sokkel (Intel P4), eller sokkel 939 (AMD 64).

 

Skjermkortet er heller ikke av det beste, men du burde kunne overleve med det en liten tidsperiode til.

 

RD-ram har det vært mye negativ kritikk om, men jeg hadde 128 mb RD-ram på en PC med 550 Mhz. CPU og den kjørte utrolig bra. Så RD-ram kunne du gjerne beholdt, men jeg er nok redd du må lete lenge for å finne et hovedkort som støtter det i dag..

 

Mvh.

Endret av jaynuz
Lenke til kommentar

Hei Jim,

det skal ikke være noe problem å oppgradere prosessoren din på Dimension 8200, er mange år siden Dell, HP etc. gikk vekk fra sine litt merkelige løsninger.

Du finner guider etc. inne på supportsidene til Dell.

Som jaynuz skriver, så ville bytte av skjermkort også gjort seg, dette skal ikke være noe problem, har akkurat gjort det på jobb på en lik maskin, og det var bare å bytte, starte opp og installere drivere :-)

 

Eneste som er litt corny med Dell etc. er at hovedkortet ofte er egenutviklet/produsert, slik at det er ikke sikkert at du kan få et nytt hovedkort inn i Dell kabinettet,

vet ikke om de på 8200 fulgte ATX spesifikasjonene, men det kan du sjekke på supportsidene.

 

Å gå fra 2,53 til 3Ghz gir ikke den største boosten, spesielt ikke siden BIOS på Dell maskinen ikke akkurat flommer over av muligheter for overklokking :-)

 

Arcade

Lenke til kommentar

Ang skjermkortet duger dette lenge til mitt bruk. RD-rammen har ikke gitt meg spesielt mye (unntatt) pris å klage for, så den er jeg fornøyd med.

 

Om jeg skal bytte MB må jeg bytte MB/CPU/RAM, og sannsynligvis GPU da AGP for min del er faset ut av "ny-maskiner". Kort sagt blir det langt utenfor pris-grensen jeg hadde satt for meg selv på en brukspc", som jeg skal ha tilgjengelig for familien. Monstermaskinen skal jeg slenge sammen etter nyttår, till egen nytel... eh.. eget bruk.

 

Jeg får vel bare sette meg ned og vurdere et slags ghost-greie som gjenoppretter windows-partisjonen ved hver boot. Har kjørt Deepfreeze på skola så er rimelig sikker på at selv den mest destruktive databrukeren i huset skulle klart å benytte seg av maskinen da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...