Gå til innhold

X850XT temperatur med mer


Sakkosekk

Anbefalte innlegg

Har et Radeon X850XT PCI-Ekspress kort som jeg synes er rimelig varmt. CPU også for den saks skyld.

 

På tomgang ligger GFX og CPU temp på 51 grader Celsius og det er når sidedeksel på kabinett er tatt vekk.

Bruker Everest Ultimate Edition for måling, men har også sjekket i ATI catalyst og det er samme temp der.

Under spilling, eks NFS Underground2, hender det at jeg hopper tilbake til Windows XP og får advarsel om for høy temp, rundt 70 grader på GPU.

Kjører 1280x1024 res og spillet hakker i ny og ne, det burde vel ikke gjøre det med dette kortet. Prøvde siste NFS spill også men her var hakkingen mer påtakelig selv ved lavere oppløsning. Har forøvrig ver 5.12 av ATI drivere.

 

Det som også er "rart" er at HK temp rapporteres med 50 grader med åpent kabinett. Er jo ikke akkurat noen badstu jeg sitter i da det ikke er mer enn ca 20 grader romtemp. CPU temp stiger seff også en del og ligger og vaker rundt noen og 70 grader ved belastning. Asus egen Probe gir samme data.

 

Har installert en Vapochill Micro Ultra low noice på CPU men synes ikke denne duger skikkelig. Er jo høyere temp enn org vifte. Har prøvd å reinstallere, men det er omtrent samme resultat. Ja, jeg vet at det skal være tynt lag med kjølepasta og alle fire låsene sitter ordentlig fast. CPU (Intel 3.2 GHz) er overklokket ca 10% men det skulle vel ikke utgjøre noen alvorlige forskjeller :innocent:

 

Har vifte foran i kabinett som kjøler ned 3 disker og luften som føres videre inn i kabinett er ikke varm. Luft fra Vapochill blåses gjennom CPU radiator og opp og ut gjennom PSU.

 

Hva bør idle temp for GPU og CPU være og hva bør de ikke overstige?

Noen kommentarer på dette, evt forslag på hva som kan gjøres?

Kan det være feil på GFX kort?

Tnx.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gpu her ligger også på rundt 50 idle.....normalt det.... men den cpu`en er vel varm.,. sier bare intel......men uansett skal den da tåle 70 grader......kan hende intel p4 begynner å gi etter da det blir for varmt. Test ut med kraftigere vifter, er jo vinter i norge....sett dataen i vinduet og sjekk om temp går ned og lagg forsvinner:P om lagg ikke går bort da temp er grei kan det vel være hw problemer. cpu burde jo være lavest mulig, men 70 grader er slik på kanten for en intel over tid. Gpu har jeg hatt 50 grader på idle i 2 år, så det skulle jo være grei temp.

Lenke til kommentar

Ok, men hva temp har du ved spilling da? Jeg får som sagt en melding fra Catalyst som sier at temp er for høy og følgelig blir spillet midlertidig stoppet.

Er dessverre litt vanskelig å teste PC med frisk kald Bergensluft da det ikke er noe vindu der maskinen står. Blir litt jobbigt å dra alt sammen ut et annet sted.

Og, som sagt, dette er med kabinett åpent. Hvis jeg lukker kabinettet stiger tempen (CPU) relativt hurtig en 10 grader ved idle. Blir dårlig med spilling da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...