Gå til innhold

Bytte eller ikke? (Olympus FE-100)


Anbefalte innlegg

Fikk i julegave et Olympus FE-100. Dette kameraet Dette selges på elkjop.no til 995 kr. Vurderer å bytte. Jeg kunne tenkt meg å legge i litt mer penger for å få et litt bedre kamera. Maks 2500 kr totalt. Kameraet er kjøpt over nett, og dermed har jeg forbrukerkjøpsloven i ryggen og kan returnere å få pengene tilbake. Dermed er det vel egentlig inget must å handle fra elkjop.

 

Slik jeg ser det er minusene for meg med dette kameraet:

 

- Bare 4 megapixler (Fotograferer dyr og har ofte behov for å blåse opp)

- Ingen lyd på videofunksjonen

 

Følgende minuser er hentet fra "upålitelig engelsk test" :)

 

- Treg å starte opp (tror det var 8 sekunder i følge engelsk test)

- Tregt fra du trykker til det tar bilder

- Tregt mellom to bilder med tvungen blits

 

Plussene

- Billig

- Kjent merke

- Ubegrenset lengde på video opptak

 

 

Håper noen orker å hjelpe, og :thumbup: til deg som orket å lese helt hit

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

8 sekunder var da utrolig treigt. Mitt forhold til digitale kompakter startet og sluttet med Konica ZD-300, som hadde en irriterende oppstartstid på 6 sek. Hele 8 sekunder er jo en evighet.

 

En annen faktor å ta hensyn til er optisk oppløsning og kontrastegenskaper. De setter ofte en mer effektiv stopper for store kopier enn mp-data. Et Olympus E-1 (5mp), med brukbar optikk, "overlever" mye større kopier enn et standard 8mp kompaktkamera. Den fysiske størrelsen på zoomen i forhold til zoom-faktor forteller litt om hvilke egenskaper et kamera har. Det er en av grunnene til at jeg henger meg på de som fremhever A-serien til Canon.

Et knøttlite kamera med zoom vil uansett ikke kunne levere kvalitetsresultater over A4, uansett antall mp. Det er optikken som legger begrensningen der. Hva er poenget med en stor kopi hvis mangel på optisk oppløsning begynner å bli synlig med det blotte øyet.

 

Samme begrensning gjelder også analoge motstykker. Det er en av grunnene til at det finnes et marked for smale modeller som f.eks. Ricohs GR-serie. Det er en serie som endelig har kommet i digital versjon, men det er nok utenfor din rekkevidde både mht pris og bruksområde.

Lenke til kommentar

Har du noen andre kameraer å anbefale?

Har vel egentlig lite å si hvor stort kameraet er for min del..

 

 

8 sekunder var da utrolig treigt. Mitt forhold til digitale kompakter startet og sluttet med Konica ZD-300, som hadde en irriterende oppstartstid på 6 sek. Hele 8 sekunder er jo en evighet.

 

En annen faktor å ta hensyn til er optisk oppløsning og kontrastegenskaper. De setter ofte en mer effektiv stopper for store kopier enn mp-data. Et Olympus E-1 (5mp), med brukbar optikk, "overlever" mye større kopier enn et standard 8mp kompaktkamera. Den fysiske størrelsen på zoomen i forhold til zoom-faktor forteller litt om hvilke egenskaper et kamera har. Det er en av grunnene til at jeg henger meg på de som fremhever A-serien til Canon.

Et knøttlite kamera med zoom vil uansett ikke kunne levere kvalitetsresultater over A4, uansett antall mp. Det er optikken som legger begrensningen der. Hva er poenget med en stor kopi hvis mangel på optisk oppløsning begynner å bli synlig med det blotte øyet.

 

Samme begrensning gjelder også analoge motstykker. Det er en av grunnene til at det finnes et marked for smale modeller som f.eks. Ricohs GR-serie. Det er en serie som endelig har kommet i digital versjon, men det er nok utenfor din rekkevidde både mht pris og bruksområde.

5336778[/snapback]

Lenke til kommentar

Hvis størrelsen ikke teller (noen jenter hevder det, og håper de har rett :!: ) så er jo Canon A610 (fem megapixler) eller A620 (syv megapixler) et drømmekamera for deg. Den er større enn de minste kompaktene, men størrelsen gjør at det er plass til meget god og skarp optikk og vridbar skjerm samt optisk søker. Det har også en del manuelle innstillingsmuligheter (i tillegg til full auto) så man kan utvikle seg som fotograf om man merker at man blir litt mer interessert.

 

Kameraet gir meget gode bilder, men om det er for stort, så er ikke Nikon Coolpix P2 å forakte. Tror du kan få det ned mot 2500. Hvis ikke, kan du lete etter den utgåtte Nikon Coolpix 5900. Selv om de jeg nå har nevnt "bare" har fem megapixler, så er det mer enn godt nok til A3. Det er faktisk optikken som er flaskehalsen, og setter en større begrensning enn megapixlene... akkurat som PMnormal nevner.

Lenke til kommentar

Hvor finner jeg disse kameraene? Hva ligger de på i pris ca?

 

 

Hvis størrelsen ikke teller (noen jenter hevder det, og håper de har rett  :!: ) så er jo Canon A610 (fem megapixler) eller A620 (syv megapixler) et drømmekamera for deg. Den er større enn de minste kompaktene, men størrelsen gjør at det er plass til meget god og skarp optikk og vridbar skjerm samt optisk søker. Det har også en del manuelle innstillingsmuligheter (i tillegg til full auto) så man kan utvikle seg som fotograf om man merker at man blir litt mer interessert.

 

Kameraet gir meget gode bilder, men om det er for stort, så er ikke Nikon Coolpix P2 å forakte. Tror du kan få det ned mot 2500. Hvis ikke, kan du lete etter den utgåtte Nikon Coolpix 5900. Selv om de jeg nå har nevnt "bare" har fem megapixler, så er det mer enn godt nok til A3. Det er faktisk optikken som er flaskehalsen, og setter en større begrensning enn megapixlene... akkurat som PMnormal nevner.

5337188[/snapback]

Lenke til kommentar

Da blir det nok for dyrt, absolutt maks 2500:(

Men takk for forslaget

 

 

Sjekk prisguiden/produktguiden eller diverse nettbutikker. Prisen kan variere, men A610 og P2 skal begge ligge mellom 2500 og 3000 på de billigste stedene. Merk at de billigste butikkene ikke alltid er representert i prisguiden da kun betalende butikker får være med der.

5337517[/snapback]

Lenke til kommentar

Tillater meg (som vanlig) å foreslå A520 (Elkjøp 1495), som riktignok har "bare" 4 mpix, men som har god optikk med 4 x zoom, alle manuelle muligheter i tillegg til automatikk, bruker AA-batterier og SD-kort. Den tar (iflg spec) 300 bilder pr lading med LCD og hele 800 bilder pr lading uten LCD (med 2300 mAh-batterier, kjøper du 2500 blir det enda bedre). Eneste ulempe er plastikkhus og treg autofokus på tele. Dersom du kjøper et 1 GB kort og 4 gode batterier med lader er du fortsatt under budsjett på 2500.

Lenke til kommentar

Ser ut som et godt råd. Treg AF på tele har vel de fleste fleste i prisklassen, så det bør man kunne leve med.

Tror vi to er enige om at å velge metall-hus på bekostning av plast, er en dårlig idè i denne prisklassen. Produsentene må jo velge hvor de vil legge pengene, i bildekvalitet eller fancy design. Et dyrt eksteriør vil jo gå på bekostning av andre kvaliteter, så lenge man ikke snakker om et produkt i klassen "price no objekt".

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Den så jo veldig grei ut, men har den videoopptak med lyd? Har lest igjennom mange ganger, men finner det ingen plasser...

 

Billigste Powershot A610 var 2380 kroner på Databutikken. Men du bør ha lader og oppladbare batterier i tillegg... og en minnebrikke om du ikke har det fra før.

5338081[/snapback]

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...