Gå til innhold

Hvordan skalerer xbox 360 til 4:3 format ?


Hurragutten

Anbefalte innlegg

På widescreen tv'ene blir jo bildet strukket og proporsjonene forandret når det sendes i 4:3 format. Xbox 360 lager jo bildet internt i 720p format dvs 1280*720 (selv om det går rykter om at PGR3 gjør noe annet :hmm: ) betyr det at 360 forandrer proporsjonene i bildet når en bruker 4:3 format eller kutter den bare bort informasjonen på siden i bildet ? Jeg tenker her på 360'en koblet til en 15" pc monitor i 4:3 format hvor 1024*768 vil være en av oppløsningene man kan velge ved bruk av VGA hd kabelen.

 

P.S. God Jul :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Antar at når man prøver å spille i andre oppløsninger enn 720p så er det en skaleringschip som enten opp eller nedskalerer den opprinnelige oppløsningen på 1280*720. Forskjellen til en pc er jo at de forskjellige oppløsningene er tilgjengelig direkte fra grafikkortet uten noe behov for skalering etter dette.

 

Så kan man jo spørre hvorfor ikke Xbox 360 ikke kunne gjort det samme dvs. når man spillte på en tv med lav oppløsning som 480p så ble denne oppløsningen levert direkte fra gfx chip'en i 360'en. Svaret er antageligvis at man da ville sett at spill som ble spillt på tv'er med vanlig oppløsning ville ha mye høyere fps enn tv'er med hd oppløsning. Poenget er vel at spillutviklere skal ha kún en oppløsning å forholde seg til, 720p, og at man må "levere varene" i forhold til denne oppløsningen. Og at det skal være samme fps uansett hvilken tv man spiller på.

 

Dette er forsåvidt forståelig nok, det merkelige er bare at som ryktene lenge har tilsagt så lages sannsynligvis ikke Project Gotham Racing 3 i 720p men i 600p for deretter å skaleres opp til 720p. De som har tatt screenshots direkte fra frambufferen i PGR3 får ut bilder i 600p og ikke 720p, og Microsoft har heller ikke benektet dette. At en spillutvikler "får lov" til å omgå noe som virker å være et ufravikelig krav er jo noe merkelig og viser hvor viktig lanseringen av Xbox 360 har vært for Microsoft. Når det reklameres med hd som kanskje det viktigste salgsargumentet og samtidig er ikke en av de viktigste lanseringstitlene ekte hd, så er jo dette littegranne juks.

 

Man kan jo da spekulere i om senere spilltitler óg vil "få lov" til å omgå 720p kravet og egentlig bli laget i en lavere oppløsning.

Lenke til kommentar

Bare for å svare meg selv (kanskje ikke så rart at så mange ikke vet dette) fra et intervju jeg fant på internett :

 

" Paul: Is it scaling down to the same aspect ratio? Or is it scaling it down to 4:3?

 

Jeff: We will actually give the game developers a choice. They can either have the Xbox 360 automatically crop or scale. Or, they can render a different aspect ratio scene of their game if they want to. Or, a game developer can say, "let the user choose." And there will actually be a setting in Xbox 360 to tell the box what it should do. And game developers can just hand it over to the box to decide what's best from a user's perspective. "

Lenke til kommentar
Antar at når man prøver å spille i andre oppløsninger enn 720p så er det en skaleringschip som enten opp eller nedskalerer den opprinnelige oppløsningen på 1280*720. Forskjellen til en pc er jo at de forskjellige oppløsningene er tilgjengelig direkte fra grafikkortet uten noe behov for skalering etter dette.

 

XBox 360 kan kjøre forskjellige oppløsninger på samme måte som en vanlig PC, på min får jeg opp følgende oppløsninger når jeg bruker VGA kabel til en LCD skjerm:

 

640x480

848x480

1024x768

1280x720

1280x768

1280x1024

1360x768

 

Velger jeg 1280x1024 som er "native" oppløsning på min LCD, så er det helt åpenbart utifra bildekvaliteten at det ikke er 720p som er skalert opp. Skjermkortet som sitter i 360 støtter flere oppløsninger enn de ulike TV / HDTV standardene.

 

Så kan man jo spørre hvorfor ikke Xbox 360 ikke kunne gjort det samme dvs. når man spillte på en tv med lav oppløsning som 480p så ble denne oppløsningen levert direkte fra gfx chip'en i 360'en. Svaret er antageligvis at man da ville sett at spill som ble spillt på tv'er med vanlig oppløsning ville ha mye høyere fps enn tv'er med hd oppløsning. Poenget er vel at spillutviklere skal ha kún en oppløsning å forholde seg til, 720p, og at man må "levere varene" i forhold til denne oppløsningen. Og at det skal være samme fps uansett hvilken tv man spiller på.

 

Dette er jo bare spekulasjoner utifra feilaktige antagelser.

 

Det er ingen sammenheng mellom oppløsning og FPS så lenge skjermkortet har nok guffe til å rendre bildet i høyere oppløsning. Dagens spillutviklere har ikke noe problem med å støtte flere oppløsninger, det er ikke noe one-size-fits-all mtp på grafikken på Xbox 360...

 

Dette er forsåvidt forståelig nok, det merkelige er bare at som ryktene lenge har tilsagt så lages sannsynligvis ikke Project Gotham Racing 3 i 720p men i 600p for deretter å skaleres opp til 720p. De som har tatt screenshots direkte fra frambufferen i PGR3 får ut bilder i 600p og ikke 720p, og Microsoft har heller ikke benektet dette. At en spillutvikler "får lov" til å omgå noe som virker å være et ufravikelig krav er jo noe merkelig og viser hvor viktig lanseringen av Xbox 360 har vært for Microsoft. Når det reklameres med hd som kanskje det viktigste salgsargumentet og samtidig er ikke en av de viktigste lanseringstitlene ekte hd, så er jo dette littegranne juks.

 

Det er noe muffens med PGR3, hvis man kjører f eks 1280x1024 oppløsning så blir bildet strukket vertikalt i selve spillet, men rendret i riktig oppløsning på menyen. Det kan tyde på at bildet entet rendres i 16:9 eller 4:3, og strukket for å passe "rare" oppløsninger. Andre spill (PDZ, THAW, Kameo) rendres riktig.

 

Synes forøvrig det er litt mye antagelser ute og går her. :hmm:

 

Lars

Lenke til kommentar
Velger jeg 1280x1024 som er "native" oppløsning på min LCD, så er det helt åpenbart utifra bildekvaliteten at det ikke er 720p som er skalert opp. Skjermkortet som sitter i 360 støtter flere oppløsninger enn de ulike TV / HDTV standardene.

5338244[/snapback]

Nå har jeg forsåvidt trodd at alle andre oppløsninger enn 720p lages vha en scaler chip, men slik jeg forstår det nå bl.a. ut fra intervjuet referert et par innlegg opp, vil det være mye opp til spillutviklerne selv å bestemme hvilke oppløsninger som skal støttes og hvordan dette implementeres.

Så kan man jo spørre hvorfor ikke Xbox 360 ikke kunne gjort det samme dvs. når man spillte på en tv med lav oppløsning som 480p så ble denne oppløsningen levert direkte fra gfx chip'en i 360'en. Svaret er antageligvis at man da ville sett at spill som ble spillt på tv'er med vanlig oppløsning ville ha mye høyere fps enn tv'er med hd oppløsning. Poenget er vel at spillutviklere skal ha kún en oppløsning å forholde seg til, 720p, og at man må "levere varene" i forhold til denne oppløsningen. Og at det skal være samme fps uansett hvilken tv man spiller på.

 

 

Dette er jo bare spekulasjoner utifra feilaktige antagelser.

 

Det er ingen sammenheng mellom oppløsning og FPS så lenge skjermkortet har nok guffe til å rendre bildet i høyere oppløsning. Dagens spillutviklere har ikke noe problem med å støtte flere oppløsninger, det er ikke noe one-size-fits-all mtp på grafikken på Xbox 360...

Når man bruker 360'en på en tv med sd oppløsning kan altså gfx kortet lage sd oppløsningen direkte eller lage hd oppløsning for deretter å skalere ned til sd. Ut fra alt jeg har lest rundt omkring på nettet vil det alltid være det siste som er tilfellet. Antar da at andre oppløsninger direkte fra gfx kort uten skalering kún er tilgjengelig via vga kabelen koblet mot dataskjermer?

Det er noe muffens med PGR3, hvis man kjører f eks 1280x1024 oppløsning så blir bildet strukket vertikalt i selve spillet, men rendret i riktig oppløsning på menyen. Det kan tyde på at bildet entet rendres i 16:9 eller 4:3, og strukket for å passe "rare" oppløsninger. Andre spill (PDZ, THAW, Kameo) rendres riktig.

 

Synes forøvrig det er litt mye antagelser ute og går her.  :hmm:

 

Interessant at mange spill blir rendret direkte i andre oppløsninger og andre aspekt ratioer enn 16/9 ved bruk av pc skjerm. Gjør jo dette alternativet langt mer interessant enn hvis man skulle fått et skalert 1280*720 til pc skjermen.

P.S. Er jo litt antagelser som skaper diskusjon da ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...