Gå til innhold

Leds med 3 og 4 bein


Anbefalte innlegg

Fikk noen leds av en kompis de fleste med 2 bein(helt normale farger), men så fikk jeg også en Blue-Red(3 bein. B/R) LED og en Full Spectrum(4 bein, F/S).

 

Så da lurer jeg på hvordan jeg skal koble dem for å få de til å funke.

 

B/R led'en har 3 forskjellige lengder på beina Kort - Lang - Midt i mellom.

F/S led'en har også 3 forskjellige lengder på beina Midt i mellom - Lang - Midt i mellom - Kort.

 

(med "midt i mellom" mener jeg at det er like langt fra tuppen av den lengste til tuppen av det beinet jeg mener som det er fra tuppen av den korteste til det beinet jeg mener)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

den med 2 fager som har 3 bein er sansynligvis jord i midten og + i ednene...

full spectrum er ganske kule da, jeg vil tippe et av dem er jord og de 3 andre er til rød grønt og blå

 

det du kan gjøre er å bare bruke et 1.5v bateri og finne ut når dem lyser osv, dem skal ikke kunne ta skade av å bli kobla feil vei såvidt jeg vet

Lenke til kommentar
Fikk noen leds av en kompis de fleste med 2 bein(helt normale farger), men så fikk jeg også en Blue-Red(3 bein. B/R) LED og en Full Spectrum(4 bein, F/S).

 

Så da lurer jeg på hvordan jeg skal koble dem for å få de til å funke.

 

B/R led'en har 3 forskjellige lengder på beina Kort - Lang - Midt i mellom.

F/S led'en har også 3 forskjellige lengder på beina Midt i mellom - Lang - Midt i mellom - Kort.

 

(med "midt i mellom" mener jeg at det er like langt fra tuppen av den lengste til tuppen av det beinet jeg mener som det er fra tuppen av den korteste til det beinet jeg mener)

5330230[/snapback]

 

De korteste beina er katodene (-, gnd, 0v)

De andre får du bare prøve deg frem på, det er en anode for hver farge..

Likte ideen med et 1,5V batteri, det skader ikke...(men kan bli vanskelig å få de blåe til å lyse med så lav spenning)

 

Dette er det som er vanlig, men det kan også være at det lengste beinet er felles anode, dvs at du har en felles positiv tilførsel...

Endret av thomfre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...