Gå til innhold

Fjernutløser til 20D


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Finnes det en uoriginal tråd-utløser til Canon Eos 20D uten funksjoner som intervall-opptak og slikt? Ren utløser-kabel m.a.o. Ulempen med de elektronisk styrte kameraene er bl.a. at man må betale for funksjoner man ikke trenger, og slikt ekstrautstyr som fjernutløsere blir unødvendig dyre. Det må da finnes en billig dings (til ca 200) som bare trigger utløseren.

Lenke til kommentar

Hvis det bare var så vel. Det var unektelig enklere i snorutløserens tid ;)

Jeg fan tforøvrig nettopp fram en gammel 10m lang "snorutløser", med tanke på å bygge den om til bruk på "fotostanga mi". Det er en 10m lang gummislange med utløser i den ene enden og gummiboble i den andre. Dessverre hadde bobla stivnet helt, men jeg regner med at den enkelt kan byttes ut med en vanlig øresprøyte. Ingen elektronikk og finmekanikk involvert der :)

Tidligere har jeg laget en fjernutløser med en RC-servo og radiosender/mottaker. Men dette koster jo langt mer enn kr 200, og er ganske tungvint å operere med batteripakker og det hele.. Men så virker den jo på noen kilometers avtsand også da ;)

Å montere en god gammel snorutløser skulle ikke være noen heksekunst. Litt borrelåsbånd (gummistrikker - dobbeltsidig tape?), en liten vippearm med gummiknott (bøssing?) i utløserenden, og utløseren skrudd inn i den andre? Kanskje bygge om en god gammeldags musefelle ville være ideelt? Da kan må få fjærbelastet utløser og alt ;)

Lenke til kommentar

He he, takk for kreativt svar. Er ikke altid greit for oss gamlinger å forsone oss med de moderne (og langt dyrere) løsningene på dagens kameraer.

 

Har en slik pneumatisk snor-utløser som du nevnte til min Rolleiflex. Kanskje jeg skulle sette meg ned å gruble over en mekanisk løsning av den typen du beskriver. Har også en vanlig mekanisk en, med flettet sokk rundt. Kanskje det vil fungere greiere i mitt tilfelle.

Lenke til kommentar

Takk for tips. Skal se nærmere på tråden. Ellers blir det vel å bite i det sure eple, eller prøve meg på ebay.

 

Grunnen til at jeg vil ha trådløs er selvfølgelig fleksibiliteten. F.eks har vi en fast idrettskveld med vennegjengen. I stedet for å ta bilde av hver enkelt som vanlig, monterte jeg kamera på et tvinge-stativ (Cullman Magic Clamp), og tok bilder mens jeg surret rundt. Eller som selvutløser på familiebilder. Fungerte brillefint på 350'n. Men så sies det da at ikke 20D har IR-sensor, slik at RC-1, som jeg har, ikke fungerer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...