Gå til innhold

Juletilbud på Olympus E-300


Anbefalte innlegg

Re CA eller eventuell color-fringe på D2X, så er dette synlig på alle 6 bilder jeg fikk fra dette kameraet, i ganske like store mengder. Dette taler vel mest for at dette er CA, og relatert til optikken? Selv om det er merkelig at et Nikon D2X, hvor bare huset koster 40k, skulle ha disse problemene. Jeg regner med at man til et slikt hus ikke bruker noen dårlig optikk heller?

5335808[/snapback]

CA er bare ett av flere kriterier på objektivkvalitet - for å ta et eksempel som trolig er aktuelt for mange brukere her: Sigmas 18-50mm f/2.8 EX DC - alternativ, lyssterk normalzoom med gode oppløsningsegenskaper, særlig sentralt, men det viser både betydelig CA og fringing, iflg en test på PhotoZone.de. Er dette dermed dårlig optikk? CA lar seg jo dessuten håndtere rimelig greit i bildebehandling (verre med color fringing). Så f.eks et zoom-objektiv kan godt være glimrende på andre kriterier, men ha betydelig CA på noen brennvidder, kanskje særlig på full åpning (varierer, men reduseres gjerne noe ved nedblending).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er et lite utsnitt av et av D2X-bildene. Det ser nesten ut som et av disse rød/blå 3D-bildene man ser på med briller?

Jeg vet ikke hva som er viktigst for å karaktisere optikk, men jeg synes det er litt i overkant mye farger på avveie når det er snakk om et kamera i denne prisklassen..

Det er forøvrig tatt med f8 og 1/250sek, og med brennvidde 28mm(42mm ekv), så det skulle ikke være i noen av ytterkantene.

 

Hvordan er teknikken for å fjerne CA i PS?

 

Ops - glemte vedlegget..post-40718-1135597199_thumb.jpg

Endret av bjornkn
Lenke til kommentar

Så lenge en kan sette hva som helst med Nikon-fatning på et Nikon-hus, fins det ingen kvalitetsgarantier på bildene! Du oppgir ikke hva slags objektiv som er brukt, hvis det f.eks er en 28-70 el 28-105, så er det jo i ytterkanten av zoomområdet. Husk også at Nikon har levert/leverer haugevis med middelmådig optikk! Men omtrent hva som helst av objektiver bør greie bedre enn dette, særlig nedblenda til f/8, som her.

 

Hvis det er en AFS-Nikkor 17-35 f/2.8 eller 28-70 f/2.8 eller 17-55 f/2.8 som er brukt, så burde Nikon gi vedkommende nytt objektiv på flekken! Synes nå jeg.

Lenke til kommentar

Det var bra at det ikke bare var jeg som var skuffet da ;)

Så da er det CA og ikke color fringing da?

Jeg vet ikke hvilken linse det var tatt med, da dette var bilder jeg fikk tilsendt - til og med via etpar mellommenn. Siden prosjektet mitt er avsluttet for lengst tror jeg ikke jeg gidder å nøste opp trådene bakover for å finne linseinfo..

 

Men jeg skulle fortsatt gjerne hatt det tipets om hvordan du enkelt fikser CA i PS..

Lenke til kommentar

Det vil også jeg gjerne vite. Tror vi har beveget oss langt fra det opprinnelige temaet i tråden nå, så en av oss bør starte en egen tråd om emnet.

Ellers er det nevnt mange ganger nå; kamera har ingen skyld i hverken CA eller CF. I teorien bør KM Dynax 7D/5D være bedre mht CF enn de andre, i og med at det har anti-shake sensor.

 

Fikk du med deg det jeg skrev om Fujifilms semiproffe dslr med s/h søkerbilde på skjermen? Litt for tungt for stangen din, men likevel...

Lenke til kommentar
Det var bra at det ikke bare var jeg som var skuffet da ;)

Så da er det CA og ikke color fringing da?

Jeg vet ikke hvilken linse det var tatt med, da dette var bilder jeg fikk tilsendt - til og med via etpar mellommenn. Siden prosjektet mitt er avsluttet for lengst tror jeg ikke jeg gidder å nøste opp trådene bakover for å finne linseinfo..

 

Men jeg skulle fortsatt gjerne hatt det tipets om hvordan du enkelt fikser CA i PS..

5339365[/snapback]

Nå har ikke jeg så mye peiling på CA/fringing, men tror fringing går inn i de mørkere områdene som "haloer", mens CA er et kantfenomen. Ser ut som CA for meg.

Fiksing: Jeg bruker ikke PS, men veit det fins muligheter. Kanskje noen andre her som kan gi detaljer? Bruker GIMP, som kan scriptes til absolutt alt mulig, men har ikke kommet til CA-problemet sjøl ennå, optikken min oppfører seg så snilt atte... ;)

Lenke til kommentar

Jo, jeg fikk med meg den Fuji'en. Husker at det var et slikt speil i gamle dager også, på et merke som er borte for lenge siden tror jeg (eller var det Olympus?)

Hvis jeg skaffer meg en dSLR blir det nok uansett i tillegg til 5060 (eller 7070?), og da tror jeg at det enten må bli enda en Olympus til i samlingen min, eller en hvor jeg kan gjenbruke gamle linser for å få superzoomer. Men så så jeg nettopp at ringen for å sette Nikon på EOS kostet 1400kr eller noe, så da er det nok ikke så mye å spare uansett? Ihvertfall hvis man må ha en til hver linse..

På den annen side skulle jeg helst ha brukt litt penger på dette årets regnskap...

Lenke til kommentar
Jo, jeg fikk med meg den Fuji'en. Husker at det var et slikt speil i gamle dager også, på et merke som er borte for lenge siden tror jeg (eller var det Olympus?)

Hvis jeg skaffer meg en dSLR blir det nok uansett i tillegg til 5060 (eller 7070?), og da tror jeg at det enten må bli enda en Olympus til i samlingen min, eller en hvor jeg kan gjenbruke gamle linser for å få superzoomer. Men så så jeg nettopp at ringen for å sette Nikon på EOS kostet 1400kr eller noe, så da er det nok ikke så mye å spare uansett? Ihvertfall hvis man må ha en til hver linse..

På den annen side skulle jeg helst ha brukt litt penger på  dette årets regnskap...

5340379[/snapback]

Ringen koster 1100,- i Norge. Det er den annerkjente og proft gjennomførte fra Novoflex. Du finner link til den i en tråd jeg startet om temaet for ca en uke siden. Ellers er ikke den det eneste alternativet. På siden til Kievcamera finner du en mye billiger (koster ca 30 euro). På e-bay finner du dem ned i 10 euro. Disse har naturligvis ikke samme mekaniske presisjon som Novoflex'.

 

Du trenger bare et adapter, men mange velger heller å kjøpe flere av den billige varianten, en til hvert objektiv.

Lenke til kommentar

Hei!

Var å nippet til å bestille dette Olympus E-300 nå, men ble litt i tvil. Kanskje skulle jeg heller slå til å bestille Olympus E-500 hus med to linser 14-45 og 40-150mm. I praksis blir koster det totalt 3300 kr mere for denne pakken, men den ekstra linsen har en verdi alene på 2400kr ifølge prislisten. Tenkte da at kanskje skulle jeg slå til på dette istedet?

Er det noen som har noen innspill å komme med? Jeg vil bruke kameraet mye til tur/natur-bilder osv.

Noen som kan si noe om hvordan batterikvaliteten er på disse Olympus-kameraene? Hvordan går det i kaldt vær f.eks.?

Lenke til kommentar
Hei!

Var å nippet til å bestille dette Olympus E-300 nå, men ble litt i tvil. Kanskje skulle jeg heller slå til å bestille Olympus E-500 hus med to linser 14-45 og 40-150mm. I praksis blir koster det totalt 3300 kr mere for denne pakken, men den ekstra linsen har en verdi alene på 2400kr ifølge prislisten. Tenkte da at kanskje skulle jeg slå til på dette istedet?

Er det noen som har noen innspill å komme med? Jeg vil bruke kameraet mye til tur/natur-bilder osv.

Noen som kan si noe om hvordan batterikvaliteten er på disse Olympus-kameraene? Hvordan går det i kaldt vær f.eks.?

5345316[/snapback]

 

40-150mm linsen selges på Japanfoto for kr. 999.-. De var utsolgt i Stavanger i dag, men jeg bestilte den på websiden og får den forhåpentligvis. Kjøper du E-300 på MPX og den ekstra linsa på Japanfoto, så får du hele sulamitten for kr. 5.000,-.

 

Når det gjelder batteriet så tar jeg ca 5-600 bilder mellom hver lading. Tok ca 100 bilder i dag i 5 minus, det gikk helt fint

Endret av olar0701
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...