Gå til innhold

Problemer med minnebrikke i s5500


Anbefalte innlegg

Hei,

 

da jeg her om dagen hadde tatt et par bilder med mitt kamera (Fujifilm finepix s5500) og skulle legge dem over til pcen (via en sweex kortleser) ville ikke kortleseren lese kortet mitt. Bildene var ikke særlig verdifulle så jeg kjørte vanlig formatering på minnebrikken (fujifilm xd-512mb). Da leste kortleseren brikken, men da jeg satte inn brikken i kamera for å ta bilder, kom det opp "card-error" på kameraet mitt. Jeg prøvde å formatere (både med fat32 og fat filsystem) et par ganger til, men det samme skjedde. Tenkte da at det var noe galt med kamera, men det var det ikke for 64 og 32mb brikkene mine fungerer. Hva skal jeg gjøre for å få minnebrikken min "i form" igjen? Kan jeg ha gjort noe feil med formateringa? Er det noe annet feil med minnebrikken som kan fikses, eller er den rett og slett kaputt? Er bare et år gammelt og brukt relativt lite.

 

Alle tips tas i mot med stor takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skal minnebrikker formateres i fat/fat 32 da? Jeg vet ikke sikkert, men trodde ikke det. Jeg trodde formatering måtte foretas i kamera. Noen andre? Dette har gitt meg noe å gruble på. Som om jeg ikke hadde nok søvn-problemer fra før...

 

Jeg formaterer alltid mine brikker i kameraet, og har aldri opplevd problemer med kort.

 

:) Per

Lenke til kommentar

Kjempetabbe av meg i såfall, var ikke klar over dette. :cry:

 

Prøvde nå å formatere brikken i kamera, men ser ikke ut til at kameraet klarer det. Står fortsatt card error og det skjer ingenting. Noe jeg kan gjøre for å berge brikken? Rart hvis det ikke går an å få den OK igjen, trodde ikke at jeg skulle greie å ødlegge den i kortleseren! :hmm:

Lenke til kommentar

Å formatere en minnebrikke i en PC går som oftest bra, men ikke alltid. Det tryggeste er å la kameraet gjøre det siden det alltid vil fungere.

 

Så lenge det ikke er feil i firmwaren på kameraet så skal du ikke kunne gjøre brikken ubrukelig i en kortleser. Du kan prøve Scandisk eller tilsvarende program på brikken for å se om programmet finner noen problemer men husk å kryss av for "grundig" eller tilsvarende sånn at hele brikken blir sjekket.

 

Jeg har ødelagt en brikke med statisk elektrisitet så jeg har sluttet å bruke kortleser. Hvis du har tørr luft så må du være litt forsiktig når du tar kortet ut av kameraet.

Lenke til kommentar

Du kan laste ned et lite program fra Sandisk eller Lexars hjemmeside som bl.a. restaurerer slettede kort. Kanskje det kan fikse din formatering også. Dette er gratis programmer som også følger med (på kortet) når du kjøper nye kort. Du skriver ikke hvilket kort du har, men det har ingen betydning. Tror ikke disse programmene ser forskjell på merkene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...