Jump to content
Sign in to follow this  
Espenevo

ITIL Manager sertifisering

Recommended Posts

Jeg har nettopp avsluttet et semesters ITSM kurs på masternivå ved UIB, og sertifiserte meg deretter på ITIL Foundation. Nå har jeg igjen å gjøre ferdig oppgaven min, og sitter her og lurer på om det kan være aktuelt å ta ITIL Manager ved siden av i vår.

 

Er det noen her inne som har tatt den og kan si noe om størrelse på pensum og kanskje et grovt anslag på arbeidsmengde i forhold til ITIL Foundation-sertifiseringen? (Som i min erfaring kanskje ikke er av de mest krevende.)

Share this post


Link to post
Jeg har nettopp avsluttet et semesters ITSM kurs på masternivå ved UIB, og sertifiserte meg deretter på ITIL Foundation. Nå har jeg igjen å gjøre ferdig oppgaven min, og sitter her og lurer på om det kan være aktuelt å ta ITIL Manager ved siden av i vår.

 

Er det noen her inne som har tatt den og kan si noe om størrelse på pensum og kanskje et grovt anslag på arbeidsmengde i forhold til ITIL Foundation-sertifiseringen? (Som i min erfaring kanskje ikke er av de mest krevende.)

5320651[/snapback]

Managerkurset er langt mer omfattende enn Foundation kurset. Foundation kurset er egentlig et alt for lett kurs etter min mening. Managerkurset har samme pensum, men langt større krav til forståelse av alle de ti prosesser og den ene funksjonen.

 

Managerkurset er strukturert slik:

 

1 uke til Support

1 uke til Delivery

1 dag til forberedelser

2 x 3,5 timer til eksamen hvis du har norsk som morsmål. 2x3 timer hvis du har engelsk som morsmål

 

Normalt tar hele prosessen ca 1 måned fra start til slutt og krever at du har forstått og kan omsette det du har lært i praksis. Dette vil derfor kreve at du leser mye utenom selve undervisningen. Kurset er ganske dyrt, ca 40.000 kroner alt i alt.

 

Videre vil jeg anbefale alle som tenker på å ta et managerkurs om å vente med dette til de har fått erfaring fra ITIL praksis, rett og slett fordi manager kurset er beregnet på folk med 5+ års erfaring.

 

Der finnes en rekke "practioner" kurs som er fine å ta først.

 

Uansett, så oppfordrer jeg deg til å fortsette utdanningen. Vi trenger flere godt utdannet ITIL konsulenter i Norge. Vi i itSMF.no styret jobber for å få ITIL inn som pensum på universitet og høgskoler. Det at du har lært om ITIL på UIB varmer hjertet mitt!

 

Jeg antar at Jon Iden var din instruktør? :)

 

Uansett, lykke til videre med prosessen. Skulle du ha spørsmål svarer jeg gjerne på disse. Enten via PM, www.stenstrom.no eller på itSMFs medlemsmøter gjennom året. (Se www.itsmf.no)

Share this post


Link to post

kan dere forklare en selvlært (stort sett) IT admin hva man lærer gjennom slike kurs?

(ikke ta dette som kritikk rettet mot dere)

Min typiske erfaring av høyskoleutdannede IT-folk (uten erfaring) er rett og slett av de tror de kan mye, men kan lite om hvordan alt fungerer i praksis.

 

Disse manager-kursene høres ut som noe som er en bedre pekepin på at vedkommede faktisk kan noe (for jeg føler at 90% av nyutdannede høyskole IT-ingeniører har total mangel på forståelse når det gjelder drift av større avanserte miljøer osv)

 

Noen kommentarer rundt dette hadde vært hyggelig!

 

Hoppet av IT'en på høyskolen midt i andre året av ren frustrasjon av hvor lite IT vi faktisk lærte (og skulle lære), og begynte å jobbe.. div MCSE/MCSA har nå blitt studert (jeg kan det pensumet ja...), men selv disse eksamenene sier lite om hva man EGENTLIG kan i praksis.

 

Har jobbet noen år innen drift av små og mellomstore IT-miljøer (miljøer med 150-200 kontorer osv), virtualisering (vmware gsx/esx server), reparasjoner (servere, bærbare og desktops), Cisco (L3, qos og som følger med) og ASP-løsninger.. så kan vel litt etter hvert.

Er en av de som hacket (ikke cracking), moddet, skrudde og reinstallerte mens alle andre spillte sim city, quake og CS..)

 

Er som sagt veldig interessert i hva disse kursene inkluderer av "skikkelig" kunnskap og praksis! skal muligens ansette en person eller to og har problemer med å finne en "god nok" person (som ikke skal ha 1000000 pr år)

 

edit: ser at dette kurset muligens er mer rettet mot administrasjon.. men likevel interessant å få noen kommentarer..

Edited by lohelle

Share this post


Link to post
kan dere forklare en selvlært (stort sett) IT admin hva man lærer gjennom slike kurs? (ikke ta dette som kritikk rettet mot dere) Min typiske erfaring av høyskoleutdannede IT-folk (uten erfaring) er rett og slett av de tror de kan mye, men kan lite om hvordan alt fungerer i praksis.

Disse manager-kursene høres ut som noe som er en bedre pekepin på at vedkommede faktisk kan noe (for jeg føler at 90% av nyutdannede høyskole IT-ingeniører har total mangel på forståelse når det gjelder drift av større avanserte miljøer osv)

Noen kommentarer rundt dette hadde vært hyggelig!

Jeg ser ikke ditt innlegg som kritikk :)

Mye av det du peker på handler ikke bare om utdanning, men kulturforståelse. Dette kan ikke uten videre læres, men må oppleves. Jeg har jobbet i små og store driftsorganisasjoner, og vet at det er store kultur forskjeller mellom disse og måten de jobber på. ITIL som rammeverk er etter mitt skjønn en absolutt en viktig brikke i IT miljø hvor muntlig kommunikasjon ikke er tilstrekkelig. Rammeverket gir informasjon om hvordan en skal få orden og god drift i både små og store IT miljø, samtidig som det setter fokus på personer, verktøy og kultur. Jeg har tilgode å møte en IT person som ikke har utbytte av ITIL kurs.

Det du lærer er i hovedsak om hvilke arbeidsprosesser som bør finne sted i en servicedesk og driftsavdeling, og hvilke prosesser du kan bruke til all form for strategisk/taktisk planlegging.

 

Hoppet av IT'en på høyskolen midt i andre året av ren frustrasjon av hvor lite IT vi faktisk lærte (og skulle lære), og begynte å jobbe.. div MCSE/MCSA har nå blitt studert (jeg kan det pensumet ja...), men selv disse eksamenene sier lite om hva man EGENTLIG kan i praksis.

Da synes jeg kanskje at du har gått glipp av en viktig erkjennelse: En av de viktigste tingene en lærer med høyskole utdanning er "å lære og lære". Er det noen fagmiljø som stiller store krav til omstilling/etterutdanning og analytisk kapasitet i dag, så er det IT bransjen. Jeg har hatt meget stor nytte av min siv ing utdanning i jobbsammenheng, selv om det jeg lærte ikke alltid kan direkte benyttes i jobb sammenheng. Det er rett og slett fordi jeg vet hva det vil si å jobbe under press og sette meg inn i nye situasjoner raskt.

 

Det en uansett ikke må glemme, er at det er sammensetningen av personen, utdanning og praksis som gjør at vi blir gode. Her må det være en balanse. Vi er ikke gode arbeidstakere hvis vi har et ustabilt privat liv, osv.

 

Du nevner eksamer som ikke viser hva vi kan. Her er jeg delvis enig, men husk at en høyskole ofte må fokusere på metode og ikke verktøy. IT verktøy utdateres raskt, mens mange av de metoder vi bruker i dag, er de sammen som for 10 år siden, jfr ITIL rammeverket.

 

Er som sagt veldig interessert i hva disse kursene inkluderer av "skikkelig" kunnskap og praksis! skal muligens ansette en person eller to og har problemer med å finne en "god nok" person (som ikke skal ha 1000000 pr år)

 

edit: ser at dette kurset muligens er mer rettet mot administrasjon.. men likevel interessant å få noen kommentarer..

5343070[/snapback]

Hehe. dette er vanskelig. Jeg har vært med på flere rekruteringsprosesser, og det tar tid. Som regel ender jeg opp med å benytte nettverket mitt til å finne folk. Da er det personer som jeg kjenner godt. Men, dyktige personer koster penger. Det er det ikke tvil om.

 

Kurset er IKKE rettet mot administrasjon! Men gruppeledere av it team, samt prosesseiere.

Share this post


Link to post

takk for mye nyttig informasjon!

Jeg vil nok aldri ansette en person som ikke en av mine bekjente/samarbeidspartnere kan gå god for, det er sikkert.

 

Grunnen til at jeg muligens er litt kritisk til høyskoleutdannede er at jeg har så mye dårlig erfaring fra folk som "skal" ha mye peiling (og tror de har det), og som til og med har jobbet i større IT-firma (drift, helpdesk).. Problemet er at de ikke klarer å løse et eneste "ulogisk" problem.. De kan det meste teoretisk, men må ty til senior teknikere HELE tiden.. Jeg leter etter en som kan tenke litt "utenfor teorien" og være mer løsningsorientert osv.. (vanskelig å beskrive)

 

Det jeg er ute etter er en tekniker/problemløser. Det er nok helt klart mer verdt å se på høyere utdanning fremfor selvlært når det gjelder ledere og "leder-personer", men for rene teknikere er det nok mindre viktig (ikke sant?)

Share this post


Link to post
takk for mye nyttig informasjon!

Jeg vil nok aldri ansette en person som ikke en av mine bekjente/samarbeidspartnere  kan gå god for, det er sikkert.

 

Grunnen til at jeg muligens er litt kritisk til høyskoleutdannede er at jeg har så mye dårlig erfaring fra folk som "skal" ha mye peiling (og tror de har det), og som til og med har jobbet i større IT-firma (drift, helpdesk).. Problemet er at de ikke klarer å løse et eneste "ulogisk" problem.. De kan det meste teoretisk, men må ty til senior teknikere HELE tiden.. Jeg leter etter en som kan tenke litt "utenfor teorien" og være mer løsningsorientert osv.. (vanskelig å beskrive)

 

Det jeg er ute etter er en tekniker/problemløser. Det er nok helt klart mer verdt å se på høyere utdanning fremfor selvlært når det gjelder ledere og "leder-personer", men for rene teknikere er det nok mindre viktig (ikke sant?)

5381294[/snapback]

 

Hva med selvlærte "nerder" som plutselig bestemte seg å ta it høgskoleutdannelse p.g.a sin store it-interesse?

Share this post


Link to post

Noe av det som skiller en service management tilnærming fra en generell IT-tilnærming er vel kanskje fokuset på tjenestelevering. ITIL er ikke bare IT, det er vel like mye å se IT som naturlig komponent i organisasjonen, side ved side med og i inngrep med økonomi, logistikk, ledelse, strategi, FOU og så videre.

 

Jeg har jobbet ved en stor IT-avdeling ved siden av studiene de siste årene, og der som de fleste andre steder var det ikke noe å utsette på områder som kompetanse eller arbeidsinnsats - men derimot et visst potensiale hvis en kunne fått bukt med alt som ble gjort på enmannshånd uten å se handlingene i sammenheng, og uten å ha et bilde av helheten - da går mye tid med til brannslokking og å rydde opp i uforutsette følgevirkninger, og så risikerer en at flere jobber med samme sak og slike ting. Trenger vel bare nevne ordet dokumentasjon... hva gjør man den dagen nøkkelpersonen som er den eneste som kjenner oppsettet på <viktig komonent> plutselig ikke kommer på jobb, noe må gjøres og ingenting er dokumentert?

 

Jeg synes allikevel det grunnleggende konseptet å ha en felles standard for terminologi og arbeidsmåte er det mest givende.

 

Skal være enig i at Foundation er grunnleggende, og har fått forståelsen av at det er å anse som et absolutt minstemål. Vi har dog kjørt et stort prosjekt og jobbet ganske inngående med de enkelte prosessene, og hav vel om noe blitt mer ydmyk overfor dybden i faget og hvor komplekst det må være å gjennomføre en omorganisering i virkeligheten. Men jeg vil allikevel påstå at elever med Idens kurs (INFO 317; masterkurs ved UiB) er langt strekere rustet enn en gjennomsnittlig selvstudert Foundation-innehaver.

 

Kurset ble for øvrig stemt frem av studentene til årets beste ved Infomedia, og det fikk så god kurskritikk at det nesten så suspekt ut :D

Edited by Espenevo

Share this post


Link to post

Jeg synes dere setter flere viktige ting på agendaen. Jeg har stor interesse i dette og det er spennende å lære fra andre som har forskjellig erfaring fra meg.

 

Det vil kanskje glede dere å vite at itSMF jobber nå målrettet med å få inn ITIL teori på agendaen for norske studenter. Hvis noen føler seg kallet til å bistå i denne prosessen, ta gjerne kontakt med meg.

 

Min målsetning er at flest mulig snakker samme språk, og har en god forståelse av arbeidsprosess teori. Videre ønsker jeg at vi har en metodeforståelse som vi kan benytte uavhengig av verktøy/teknologi. Så savner jeg kreativitet i måten et problem blir løst på.

Share this post


Link to post

Jeg vekker denne tråden til live igjen.

 

Mot sommeren er vi en liten gjeng som skal igang med ITIL Manager-kurs, og jeg lurer på om noen har en mening om beste kursleverandør i Oslo/Akershusområdet.

 

Vi er 6 personer til sammen, alle har tatt Foundation og samtlige har lang erfaring i bransjen (siden tråden handler om det også: et par av oss er faktisk av typen selvlærte nerder, dinosaurer i bransjen, og synes fremdeles det er fryktelig moro å hive seg på alt mulig nytt og/eller ukjent. :thumbup: )

 

Pris er også et tema, og hittil har vi klart å få en forholdsvis fornuftig pris for ITIL-kurset med påfølgende Bridge-kurs inkludert.

 

Noen anbefalinger?

Share this post


Link to post
Jeg vekker denne tråden til live igjen.

 

Mot sommeren er vi en liten gjeng som skal igang med ITIL Manager-kurs, og jeg lurer på om noen har en mening om beste kursleverandør i Oslo/Akershusområdet.

 

Vi er 6 personer til sammen, alle har tatt Foundation og samtlige har lang erfaring i bransjen (siden tråden handler om det også: et par av oss er faktisk av typen selvlærte nerder, dinosaurer i bransjen, og synes fremdeles det er fryktelig moro å hive seg på alt mulig nytt og/eller ukjent. :thumbup: )

 

Pris er også et tema, og hittil har vi klart å få en forholdsvis fornuftig pris for ITIL-kurset med påfølgende Bridge-kurs inkludert.

 

Noen anbefalinger?

 

Hva med Syscom?

Share this post


Link to post

Syscom er med på tilbudsrunden, var hos dem vi tok foundation. Vi var godt fornøyd med det, men "vår" mann har sluttet der, så det nye firmaet hans er også med.

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...