Gå til innhold

En linse som kan brukes til alt...


Anbefalte innlegg

Hvilken linse er best egnet til "alt"? Har Canon EOS 350D, men synes ikke kit-objektivet er all verden, men helt grei. Har lyst på en "allround"-linse som funker både godt på zoom og på makro. Det er jo mange gode linser der ute, men vil gjerne ha et jeg kan bruke til "alt", for å si det på den måten.

 

Noen ideér? Prisen har ikke allverdens betydning, men gjerne 4000 og under.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvilken linse er best egnet til "alt"? Har Canon EOS 350D, men synes ikke kit-objektivet er all verden, men helt grei. Har lyst på en "allround"-linse som funker både godt på zoom og på makro. Det er jo mange gode linser der ute, men vil gjerne ha et jeg kan bruke til "alt", for å si det på den måten.

 

Noen ideér? Prisen har ikke allverdens betydning, men gjerne 4000 og under.

5320251[/snapback]

Objektivkvalitet handler veldig mye om avveiing mellom ulike hensyn som innbyrdes er til dels uforenlige, altså kompromisser. Jo flere hensyn, desto flere kompromisser, og jo lavere "gjennomsnittlig kvalitet". Typisk er kravet til skikkelige makroegenskaper vanskelig å forene med god og lyssterk zooming, derfor vil du bare finne fastbrennvidder for makro i prisleiet du antyder.

 

Hva mener du med "funker godt" på zoom? Stort område, god lysstyrke, skarptegning, liten fortegning, lite kromatisk aberrasjon, gode motlysegenskaper?

Jeg har en Sigma 18-125 f/3.5-5.6, ca 2500 kr. Den bør være en kandidat for deg, men uten mellomring fokuserer den bare til 1:5.3, altså langt unna 1:1 som er "skikkelig" makro. Etter min mening er lysstyrken det store, kroniske problemet på rimelige normalzoomer, derfor synes jeg du skal prioritere et lyssterkt objektiv hvis du skal ha ett som du bruker til det aller meste.

 

Sigmas 18-50 f/2.8 til ca 4300 kr er nok kvalitetsmessig noe av det beste du kan få i ditt prisleie. Den sies å ha gode nærfotoegenskaper også.

Lenke til kommentar

Med et slikt budsjett (4000,-) finnes det mange gode alternativer, f.eks. Sigmas 18-50/2,8. Har sett mange bilde-eks fra den zoomen som er svært overbevisende. Har lekt litt med det selv, og synes det virker gjennomarbeidet på de fleste punkter. Skarphet er upåklagelig. Så en sammenligning med Planar 50mm som var overraskende. Det glasset holder faktisk stand mot fast-optikk fra hjørne til hjørne. Finnes mange andre som også er greie, så du har nok å velge mellom. Personlig ville jeg selv sett på Canons 17-85 IS. Den skal ikke være helt topp optisk, men IS på en grei standardzoom er noe som passer min fotostil. Gain some, loose some. Slik er det altid med optikk. Noen som vet hva de går for brukt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...