Jump to content
Sign in to follow this  
frakk2000

"Vev" til varmeapparatet er gåent

Recommended Posts

Jeg har jo hatt bilen min inne til verksted for å bytte registerreim og viftereimer. De har også fylt kjøleveske på radiatoren.

 

Da jeg kjørte ut fra verkstedet, en 4 minutter senere kom det en metallisk lyd fra bilen, og det begynte å ose røyk inn i kupén.

 

Tok bilen tilbake, og vi fastslo at den lille radiatoren i varmeapparatet hadde sprekt.

 

Det jeg mistenker er at når de fylte på radiatoren, så fylte de for mye, som igjen førte til for mye trykk i kjøle/varme anlegget, og dette gjorde at radiatoren der sprakk.

 

Høres det logisk ut?

 

Grunnen til dette, er jo så klart at verkstedet vil jo prøve å fikse dette, og de tar seg godt betalt. Før det første sa de 4 timers arbeid. Greit nok. Så skulle de ha 1200 + mva for selve radiatoren. Men da de skulle montere den nye delen, så lakk den.

 

Det viser seg at det mangler noen pakninger mellom "Niplene" og selve radiatoren, og de mente at de måtte bestille ny del fra Japan, og da kom hele driten på 8000 inkl arbeid.

 

Whaat? Har bedt om å få delene, så jeg kan sjekke for meg selv, skal gå over disse berømte "pakningene" og se om jeg ikke kan finne noe som passer på den lokale rørleggeren. FYSJ.

Share this post


Link to post

Ordna og ordna, nå kommer den gøyale jobben med å skru ut hele dashbordet og finne vevet igjen. Verkstedet monterte den, men satte ikke på slangene.. Så jeg har ihvertfall litt å jobbe med i jula :(

 

Som ivrig overklokker av PC, så har jeg litt kjennskap til radiatorer og nipler, så dette skal jeg nok få orden på.

Share this post


Link to post

Må du ut med hele dashbordet for å få byttet den radiatoren? I min bil var det bare nederste delen som måtte av. Byttet ikke disse pakningene da jeg byttet min radiator, men ser ikke ut til at den lekker uansett. Regner med Volvo skulle hatt like mye for de pakningene som hele radiatoren kostet meg brukt (400,-).

Share this post


Link to post

Et verksted kan ikke noe for at varmeappvevet sprekker.Blir det for høyt trykk i kjølevannet så åpner overtrykksventilen i radiatorlokket.Problemet er at på verksted står bilen lenge på tomgang.Da må vanpumpe,kjølevifte,radiatorlokk mm, være i orden ellers blir trykket unormalt høyt slik at det svakeste punktet i kjølesystemet ryker.Det samme hadde skjedd hvis du lot den svive lenge selv.

Share this post


Link to post

Nissan Maxima 3.0 '89.

 

Tror nok det ville ha gått uansett etterhvert, jeg kunne lukte litt fiskeslo (frostvæske som lakk i vevet), så jeg regner med den var temmelig sprekkeferdig.

 

Prøvde å demontere dashen i jula, men jeg klarte ikke å få ut alt, så jeg kom aldri frem til selve varmeapparatet. Fant masse ødelagte klips til rørene dog. :p

 

Skal trille den inn på verkstedet igjen, de får finne ut av det. (Har jo noen pakninger de kan teste).

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...