Jump to content
Sign in to follow this  
DarkFader

Tuning av 3G trafikk

Recommended Posts

Hvem i landet her kan noen om Quality of Service (QoS) på et GPRS/3G kort?

Jeg bruker et Option QualComm 3G CDMA datakort og programvaren GlobeTrotter Mobility Manager. Levert av Netcom. Dette kortet surfer jeg med på UMTS-nettet, men der det ikke finnes UMTS, hopper den over på GPRS (ikke EDGE). Når jeg er på farten gjennom byen blir det en del skifting frem og tilbake mellom GPRS og UMTS (2G og 3G).

Hva som styrer den switchingen kan jeg visstnok hjelpe til å styre med QoS instillingene som settes i programvaren. Her kan jeg bl.a. sette min- og max-hastigheter, opp og ned, for UMTS bruk. Men hva endringene her medfører i praksis er ikke lett å forstå helt, da det ikke finnes brukerveiledning på dette området.

Jeg vil at UMTS skal opprettholdes så lenge det ikke gir bedre resultat å hoppe over til GPRS. Og hopper den over til GPRS, så må UMTS tas i bruk så snart dette gir raskest trafikk.

Hvem i huleste har peiling på hvordan det skal stilles inn? Noen som har kjennskap til dette og evt erfaring med hvilke instillinger som gir heldigst resultat i Oslo/Norge med Telenor eller Netcom nett? Er avhengig av å tune data trafikken til maks utbytte.

Takker erbødigst for svar!! :)

Edited by DarkFader