Gå til innhold

Fargemetning i PSP


Anbefalte innlegg

Jeg har ønske om å endre fargemetningen på noen av mine bilder, men har litt problemer med å forstå hvordan dette gjøres. Så vidt jeg forstår er det "Hue/Saturation" som skal endres, men dette ser ikke bra ut.

 

Hvis jeg stiller begge disse på 0 blir bildet sort/hvitt, men hvis jeg forsøker å sette høyere verdier blir fargene merkelige. Hva gjør jeg galt?

 

 

Eksempel.

Hvis jeg har bilde av en fugl som har litt grønt i seg og litt grått så ønsker jeg at disse fargene skal bli mer fremtrendende.

 

Er det andre måter å gjøre dette på?

 

 

PS. Jeg benytter ikke Photo Shop, men Paint Shop Pro

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Der er nok mange måder at gøre det på, men een af dem er at vælge Adjust -> Hue and Saturation -> Hua Map.

Her har du muligheden for at justere farvemætningen, men gør det i små skridt. I feltet Saturation Shift indtaster du et tal (igen, ikke fort stort, prøv med 10) og se derefter virkningen. Nogle gang hjælper det også at tage lidt lys ud af billedet og det kan du gøre i samme vindue ved at indtast -5 eller -10 Lightness shift.

 

Det kommer også lidt an på, hvilken version af PSP du bruger?

 

Du kan muligvis også hente hjælp her. Det er een af de User Groups der findes på nettet.

 

Måske det er nemmere for mig at hjælpe dig på vej, hvis du ligger dit billede online.

 

/Jack

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...