Jump to content
Sign in to follow this  
espenah

Bruke reklamasjonsrett? Garanti utgått.

Recommended Posts

Hei

 

En venn av meg kjøpte en HP Pavilion ZE4424EA hos Expert for ca. 2 år siden på tilbud.. Og nå har maskinen begynt å slå seg av i tide og utide.. Siden garantien er utgått på denne maskinen lurte jeg på om han kan benytte seg av reklamasjonsretten som er på 5(?) år?

 

En laptop på ca. 2 år som slår seg av helt uten videre burde da være en stor mangel/feil?

 

Han bruker maskinen i studiene sine, og problemet har ført til mange frustrerte situasjoner med tapt arbeide :(

 

Maskinen har aldri blitt åpnet og har ingen brutte forseglinger med unntak av at han selv har satt inn en ekstra rambrikke.

 

Vi har en mistanke om at overoppheting kan være grunnen til problemet.

 

/Espen

Share this post


Link to post

Jada, maskinen er helt fri for både virus og spyware.. OS'et er Windows XP Pro SP2 med de seneste hotfix'ene.. Og alle drivere ble oppdatert under siste formatering, som ikke er mer enn ca. en måned siden.. Problemet har han hatt en god del lengere enn dette...

 

Viftene er renset i den grad det er mulig uten å åpne maskinen.. Støvsugd med lett trykk på de største åpningene..

 

At støv som sitter lenger inne i maskinen kan forårsake problemet har jeg liten tro på, men skal ikke si for sikkert.

 

At en vifte eller noe kan være defekt er jo en mulighet, men ut i fra hva jeg kan se og høre er det kun en vifte som kjøler ned hovedkort, cpu og grafikk chippen.. Og denne går jo som normalt, dog har ifølge kompisen min blitt mye mer aktiv og kjørt oftere på høy hastighet i senere tid enn hva den gjorde før.. Dette forsterket mistanken om overoppheting..

 

I sine første måneder var maskinen veldig stille, med lite vifteaktivitet.. Dette er en relativt "svak" maskin som ikke burde produsere så altfor mye varme, men har som sagt blitt mye mer hissig på viftebruken i de siste månedene..

 

Så vil i dette tilfellet en reklamasjon dekke reparasjonskostnader, eventuelt at maskinen erstattes med en tilsvarende hvis problemet ligger dypere i hardware som ikke kan byttes/fikses?

 

Takk for all respons :)

 

/Espen

Share this post


Link to post

Det er pga av slike saker vi har en reklamasjons lov. Hvis ingen forseglinger er åpnet og det ikke er synlige skader, så skal feilen fikses eller produktet erstattes. Men etter min erfaring så er det ikke alltid forhandlere er like samarbeidsvillige når det kommer til reklamasjon. Det at han har satt i ram selv vil de sikkert ta opp. Loven er på hans side, men regn med en liten fight ;)

Share this post


Link to post

Ok, det var slik jeg og hadde tenkt.. Greit å bare "lufte" problemet litt på mitt faste forum før jeg ba han kontakte Expert :)

 

Regner med jeg blir med han bortover etter helgen da.. Så får vi se hvor behjelpelige betjeningen på Expert er..

 

/Espen

Share this post


Link to post

At han har satt inn egen RAM-brikke er ikke noe problem i forhold til reklamasjonsretten, men de kan selvfølgelig kreve at maskinen testes uten denne RAM-brikken. Ellers sier du veldig lite om hva som faktisk skjer når maskinen skrur seg av. Får han skrudd den på igjen med en gang? I så fall er overoppheting lite sannsynlig. Kommer det noen blåskjerm når maskinen skrus av? Om det gjør det, slå av funksjonen om at maskinen skal starte på nytt, og se hva slags feilkode du får.

 

Expert kan også kreve at maskinen testes med Windows XP Home Edition, siden det var det den ble levert med. De vil sannsynligvis også ville prøve maskinen uten tredjeparts drivere installert, utenom det som faktisk var installert når maskinen forlot HP selvfølgelig.

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...