Gå til innhold

Valg av HW linux maskin


Anbefalte innlegg

Det kommer så mye nytt, og diskusjonene er så mange at det er nærmest umulig å følge med. Håper derfor på noen anbefalinger for en ny pc.

 

Jeg skal ha alle deler nytt, untatt skjerm, tastatur, mus.

Den skal kjøre linux. Dvs at det må finnes fungerende linuxdrivere - de kan godt være eksperimentelle.

 

De fleste oppgavene maskina skal utføre kunne vært utført på en pentium3. En gang i blandt trenger den likevel å kunne yte litt:

Den skal til en vis grad benyttes som HT-pc. Jeg vil ha mulighet til å bruke den som en hd-opptager når jeg ikke er hjemme. TV-programmer har en tendes til å gå samtidig, så den bør ha to tunere. Ellers er planen å bruke den som en kompilerings maskin, og til litt grafisk arbeid.

Vil ha den ganske stillegående, men har ikke tenkt å ta i bruk vannkjøling.

 

Budsjett: Ikke så viktig. Betaler det som trengs for å få et fornuftig oppsett.

 

Det jeg er mest i villrede om er hovedkort og skjermkort.

CPU: Athlon64 3700+, socket 939

HD: seagate 250gb sata

DVD-RW: Benq DW1640

RAM: 2x1GB

 

Har god erfaring med både seagate og benq. De yter bra og koster lite.

CPU'n ser ut til å være den som gir mest ytelse for pengene. Det er også den rimeligste med 1MB cache.

 

Tenkte litt på ASRock 939Dual-SATA2 som hovedkort, men den har ikke Gb-lan. Med bare 3 PCI-spor, 2 med tv-kort og et med ekstra Gb-lan kort, er det plutselig ikke flere utbygningsmuligheter. Hvis man derimot har et tv-kort med to tunere kan det jo være en mulighet.

 

Noen som har forslag på dette området?

 

Edit:

Skjermkortet må ha 2 DVI utganger

Endret av petterg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har tilbrakt noen timer prisguiden og plukket ut deler som ser fornuftig ut nå. Den største overaskelsen var at DDR2 ram er såpass mye rimeligere enn DDR at AMD faktisk ikke har noen nevneverdig prisfordel. Jeg har antatt at Intel Pentium D 820 er kjappere enn Athlon 64 3700+ pga dobbel kjerne, uten å ha sett noen sammenligning på dette. Er denne antagelsen helt på jordet?

 

Håper noen vil komme med synspunkter på oppsettet. Kom gjerne med forslag til alternative komponenter som kan gi bedre pris / ytelse - og skrik gjerne ut om noe ikke passer sammen.

 

Hovedkort:

AOpen i945Pa-PLF kr 1034

ASUS P5LD2 kr 998

 

CPU:

Intel Pentium D 820 kr 2129

 

CPU kjøler: ikke tenkt over enda

 

Ram:

har ikke sjekket noen kompatiblitet med hovedkortene.

 

Skjermkort:

PowerColor Radeon X800 GT 256 MB kr 1290

XFX GeForce 6600 256 MB Passive Cooling kr 1018

 

Tunerkort:

Hauppauge WinTV PVR500MCE kr 1349

 

Gb-lan: på hk

 

Lyd: på hk

 

Firewire: på hk

 

Kabinett / PSU:

et eller annet med minst 300W PSU.

 

DVD:

BenQ DW1640 kr 349

 

HD:

Samsung SpinPoint P120 250 GB S-ATA kr 897

Seagate Barracuda 7200.8 250 GB S-ATA kr 850

 

Tastatur, mus, skjerm : har fra før

 

Totalpris blir i området 7900 - 8800, inkludert 2GB ram, kabinett og psu.

 

Tilsvarende Athlon64 3700+, socket 939 system med ASRock 939Dual-SATA2 hovedkortet ville ligget i prisområdet 7900-8200. Og da ville alle PCI sporene vært i bruk av firewire, Gb-lan, og tuner. (Jeg har både gbit-lan og fw kort liggende, så det er ikke beregnet noe ekstra for disse.)

 

Begge hovedkortene bruker intel chipset. Det pleier å være ganske kurrant å jobbe med i linux.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...