Gå til innhold

Excel - spørsmål om Makro

zacka

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har lyst til å få laget en makro som gjør at det importeres data fra .txt-filer som blir lagt i en fast mappe. Jeg vet bare ikke hvordan jeg skal få til at makroen importerer

dataene i flere tekstfiler på én gang!

Jeg får kun til at den importerer data fra én fil. Kan jeg gjøre noen innstillinger slik at den importerer fra alle?

Edit: jeg har Office 2003 Norsk.

Endret av zacka
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom navnene på filene varierer og du skal lese inn alle .txt filene som ligger i mappen, tror jeg kanskje løsningen er å først kjøre en .bat fil som generer en fil-liste i .txt format som du kan importere til et Excel ark. Deretter leser du ut filnavnene herfra og importerer en etter en...

Skrevet

Hei

Sub test()
Dim sFolder As String
sFolder = "C:\Temp"
Call AllFolderFiles(sFolder, "txt")
End Sub

Sub AllFolderFiles(sFolder As String, sSuffix As String)
Dim TheFile As String
Dim sFullPath As String
ChDrive sFolder
ChDir sFolder
TheFile = Dir("*." & sSuffix)
Do While TheFile <> ""
   sFullPath = sFolder & "\" & TheFile
   Call DoTextfile(sFullPath)
 TheFile = Dir
Loop
End Sub

Sub DoTextfile(sFullPath As String)
MsgBox "text import from " & sFullPath & " here"
'code instead
End Sub

HTH. Beste hilsen Harald

Skrevet

Jeg kopierte koden til Notepad og prøvde å fylle inn riktig path hvor filene ligger for deretter å lagre filen som .bat. Jeg er ikke dreven på dette, så jeg har nok oversett noe. Kunne du hjulpet meg videre? Filene ligger i denne path'en:

I:\Backup - AD - zacka\Excel\Strek

Hva skal jeg fylle inn hvor i koden da mon tro? :blush:

Skrevet

Hei igjen

Litt usikker på hvem du spør nå, men min løsning er ren Excel. Kjør Excel, åpne VB editoren (Alt F11 eller tilsvarende), Insert Module, lim inn koden og kjør. Det du må gjøre derfra er å erstatte min msgbox med kode som importerer tekst.

HTH. beste hilsen Hrald

Skrevet
Hei igjen

Litt usikker på hvem du spør nå, men min løsning er ren Excel. Kjør Excel, åpne VB editoren (Alt F11 eller tilsvarende), Insert Module, lim inn koden og kjør. Det du må gjøre derfra er å erstatte min msgbox med kode som importerer tekst.

HTH. beste hilsen Hrald

5292204[/snapback]

Det var deg spørsmålet var rettet til. Mange takk, skal prøve det du skriver :)

Skrevet
Hei igjen...Det du må gjøre derfra er å erstatte min msgbox med kode som importerer tekst.

HTH. beste hilsen Hrald

5292204[/snapback]

Huff, er nok litt på viddene, men hvordan erstatter jeg med kode som importerer tekst? Har du tid til å sette opp et eksempel for meg?

Skrevet

Du skrev "Jeg får kun til at den importerer data fra én fil." Det er den koden som skal dit, siden makroen DoTextfile håndterer en og en fil. Men dersom det var bare nesten sant, finner du et glimrende utgangspunkt på Chips side

http://www.cpearson.com/excel/imptext.htm

Skal du spørre mer må jeg vite mange fler detaljer om hvordan tekstfilene ser ut, hvor de skal hvorfor og hva de er ment å gjøre.

HTH. Beste hilsen Harald

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...