zacka Skrevet 14. desember 2005 Skrevet 14. desember 2005 (endret) Jeg har lyst til å få laget en makro som gjør at det importeres data fra .txt-filer som blir lagt i en fast mappe. Jeg vet bare ikke hvordan jeg skal få til at makroen importerer dataene i flere tekstfiler på én gang! Jeg får kun til at den importerer data fra én fil. Kan jeg gjøre noen innstillinger slik at den importerer fra alle? Edit: jeg har Office 2003 Norsk. Endret 14. desember 2005 av zacka
trn100 Skrevet 14. desember 2005 Skrevet 14. desember 2005 Dersom navnene på filene varierer og du skal lese inn alle .txt filene som ligger i mappen, tror jeg kanskje løsningen er å først kjøre en .bat fil som generer en fil-liste i .txt format som du kan importere til et Excel ark. Deretter leser du ut filnavnene herfra og importerer en etter en...
Harald Staff Skrevet 14. desember 2005 Skrevet 14. desember 2005 Hei Sub test() Dim sFolder As String sFolder = "C:\Temp" Call AllFolderFiles(sFolder, "txt") End Sub Sub AllFolderFiles(sFolder As String, sSuffix As String) Dim TheFile As String Dim sFullPath As String ChDrive sFolder ChDir sFolder TheFile = Dir("*." & sSuffix) Do While TheFile <> "" sFullPath = sFolder & "\" & TheFile Call DoTextfile(sFullPath) TheFile = Dir Loop End Sub Sub DoTextfile(sFullPath As String) MsgBox "text import from " & sFullPath & " here" 'code instead End Sub HTH. Beste hilsen Harald
zacka Skrevet 14. desember 2005 Forfatter Skrevet 14. desember 2005 Jeg kopierte koden til Notepad og prøvde å fylle inn riktig path hvor filene ligger for deretter å lagre filen som .bat. Jeg er ikke dreven på dette, så jeg har nok oversett noe. Kunne du hjulpet meg videre? Filene ligger i denne path'en: I:\Backup - AD - zacka\Excel\Strek Hva skal jeg fylle inn hvor i koden da mon tro?
Harald Staff Skrevet 14. desember 2005 Skrevet 14. desember 2005 Hei igjen Litt usikker på hvem du spør nå, men min løsning er ren Excel. Kjør Excel, åpne VB editoren (Alt F11 eller tilsvarende), Insert Module, lim inn koden og kjør. Det du må gjøre derfra er å erstatte min msgbox med kode som importerer tekst. HTH. beste hilsen Hrald
zacka Skrevet 14. desember 2005 Forfatter Skrevet 14. desember 2005 Hei igjen Litt usikker på hvem du spør nå, men min løsning er ren Excel. Kjør Excel, åpne VB editoren (Alt F11 eller tilsvarende), Insert Module, lim inn koden og kjør. Det du må gjøre derfra er å erstatte min msgbox med kode som importerer tekst. HTH. beste hilsen Hrald 5292204[/snapback] Det var deg spørsmålet var rettet til. Mange takk, skal prøve det du skriver
zacka Skrevet 14. desember 2005 Forfatter Skrevet 14. desember 2005 Hei igjen...Det du må gjøre derfra er å erstatte min msgbox med kode som importerer tekst. HTH. beste hilsen Hrald 5292204[/snapback] Huff, er nok litt på viddene, men hvordan erstatter jeg med kode som importerer tekst? Har du tid til å sette opp et eksempel for meg?
Harald Staff Skrevet 14. desember 2005 Skrevet 14. desember 2005 Du skrev "Jeg får kun til at den importerer data fra én fil." Det er den koden som skal dit, siden makroen DoTextfile håndterer en og en fil. Men dersom det var bare nesten sant, finner du et glimrende utgangspunkt på Chips side http://www.cpearson.com/excel/imptext.htm Skal du spørre mer må jeg vite mange fler detaljer om hvordan tekstfilene ser ut, hvor de skal hvorfor og hva de er ment å gjøre. HTH. Beste hilsen Harald
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå