Gå til innhold

Dali subwoofer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har bygget alle høyttalerne (5stk)+ subwooferen. Delefilter deler er kjøpt fra Eltek. Subwooferen er kjøpt byggesett fra Eltek, med Embla forsterker og embla aktivt delefilter. Dette er en sub. med 2x8" Audax elementer, bassreflekskasse. bygget i 28mm MDF-plater, med dobbel tykkelse åp utsatte plasser + avstiving. Subwooferen veier ca.45kg. Jeg er meget godt fornøyd med den, går dypt og er hurtig. Eneste problemet, er at hun jeg deler hus med, ikke liker at stuen fylles av 6 høyttalere, slik at jeg bør kvitte meg med subwooferen for å beholde de andre. Jeg har alle data på subwooferen hjemme, slik at visst noen er interresert kan det hende at jeg selger den.

Ved kjøp av sub. vil jeg anbefale et mindre element enn en stor 12"-15". Det er jo ikke størrelsen det kommer ann på om den går dypt, buldrer osv. Ofte er det slik at jo større element, jo vanskeligere er det å få en fullverdig god subwoofer (plassering, krav til signalkilde osv.)

Lenke til kommentar
Quote:


vegarr skrev (2002-09-12 12:49):

Har bygget alle høyttalerne (5stk)+ subwooferen. Delefilter deler er kjøpt fra Eltek. Subwooferen er kjøpt byggesett fra Eltek, med Embla forsterker og embla aktivt delefilter. Dette er en sub. med 2x8" Audax elementer, bassreflekskasse. bygget i 28mm MDF-plater, med dobbel tykkelse åp utsatte plasser + avstiving. Subwooferen veier ca.45kg. Jeg er meget godt fornøyd med den, går dypt og er hurtig. Eneste problemet, er at hun jeg deler hus med, ikke liker at stuen fylles av 6 høyttalere, slik at jeg bør kvitte meg med subwooferen for å beholde de andre. Jeg har alle data på subwooferen hjemme, slik at visst noen er interresert kan det hende at jeg selger den.

Ved kjøp av sub. vil jeg anbefale et mindre element enn en stor 12"-15". Det er jo ikke størrelsen det kommer ann på om den går dypt, buldrer osv. Ofte er det slik at jo større element, jo vanskeligere er det å få en fullverdig god subwoofer (plassering, krav til signalkilde osv.)


Du har bygget alt selv det har eg og gjort. Forskjellen på små elementer er at de er raske mens store elemnter går dypere.
Lenke til kommentar

quote: Du har bygget alt selv det har eg og gjort. Forskjellen på små elementer er at de er raske mens store elemnter går dypere.

 

Ikke nødvendigvis, det er ingen problem og få flere mindre element til og spille dypt.

 

Eks: 1 stk 12 " = Aktivt membran areal Ca 700 cm2

 

Man tilfører elementet Feks. 500 Watt for og få max membran utsving. eks Xmax 12 mm

 

Tar man da 4 stk 8" de har et samlet membranareal på ca 1300cm2. Gir man den samme effekten og signalet til de 4 8" elementene, så vil de mest sansynlig gjengi den tonen bedre enn 12" elementet. Dette pga flere små gir større membran areal, og de 4 elemntene deler på samme effekten, og de behøver ikke og bevege seg like mye som 12" en for og flytte samme mengde luft.

 

Da slipper du og "bunne" små elementene, noe som fort skjer med mindre element i kombinasjon med dype toner....

 

Fordelen igjen med 4 små element er at de har 4 "magnetmotorer" på et gitt areal, bedre kontroll, og mindre utsving. på membranet. Lettere membran osv.

Lenke til kommentar

Problemet da er at 4 8" koster relativt mye mer enn en 12" :smile:

 

Ellers kan det nevnes at Audiovector M Sub Signature er en god Sub som også funker på musikk. Den koster dog 11.000

 

Jeg tror også at man får mer sub for pengene ved å bygge selv, men som det sies ovenfor kan det være vanskelig å få finishen fin nok til at samboeren/kona vil godta å ha den i stua.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...