Gå til innhold

dell inspirion 9300 vs netshop 259IEN


lin23

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å kjøpe meg ny bærbar nå og lurer i den forbindelse på hvilken jeg skal velge.

 

Valget står mellom dell inspirion 9300 og netshop 259IEN.

 

Jeg har fått en god pris på dell'en. Den har følgende specs:

1024 ram (kampanje)

go 6800 grafikkort 256 mb

skjerm 1400x900 (men kan velge 1920x1200 for tusen kr mer)

pentium M 1,73 mhz

dvd brenner +/-

etc, etc (har valgt den billigste servicepakken).

Det følger også med ekstra batteri (kampanje)

vekt ca 3,5 kg? (ikke så viktig)

 

 

Netshop sin specs regner jeg med at de fleste kjenner til fra før. Den store forskjellen er vel at skjermkortet der er 6600 i stedet...

 

Vi har tenkt å bruke maskinen som en desktoperstatter. Min samboer ønsker nok å spille litt råere spill som doom og battlefield osv, mens jeg holder meg til litt enklere rollespill som ikke krever så mye.

 

I tillegg kommer vi jo til å bruke den til vanlig bruk også (men vi har også laptop, og stasjonær fra før, så det er ikke krise om harddisken er litt liten).

 

Det hadde vært fint om den hadde gått an å koble til tv, og også om den har tv-tuner, men dette er ikke så viktig. Trådløst nettverk er imidlertid viktig, men det regner jeg med at begge har.

 

Prisen blir faktisk (!) ca den samme på disse to...

 

Noen som har noen erfaringer, tips eller råd? Har enda ikke lykkes i å finne en ordentlig test av dell 9300... testene av netshop sin viser jo glimrende resultater, men har på følelsen av av dell sin faktisk gjør det enda bedre med det skjermkortet.

 

To siste spørsmål til slutt:

 

1. Hvilken betydning har det om jeg velger 1,73 mhz eller 1,83 mhz?

2. Hvilken betydning har skjermoppløsningen (jeg har valgt 1400 x 900, men bør jeg velge 1920x1200?)?

 

 

Er takknemlig for alle råd jeg kan få...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm.. Det første du bør bestemme deg over, er om du vil ha 17' skjerm eller 15'4 skjerm..

 

17' er betydelig større, men fungerer godt som en desktoperstatter.. Mens 15'4 er mye mer håndterlig og lett og ta med seg rundt..

 

Det virker nesten litt rart at du veier disse opp mot hverandre, da skjermstørrelsen hadde avgjort valget for hvertfall meg :)

 

Du må tenke over hvilke behov dere har..

 

/Espen

Lenke til kommentar

Hei;

 

Eg vart ikkje imponert over Dell- maskina. Den verkar klumpete i forhold til 259-en og batterilengda var skuffandes.

 

Ein time varar batteriet i hard bruk og vanleg Word- arbeid i to timar. I tillegg var 6600- kortet klokka ned med den konsekvens at kortet ikkje hamlar opp med speleeigenskapane til 259 i det heile.

 

Men det er ditt valg og eg ynskjer deg lykke til!

Lenke til kommentar

Hvis det er snakk om en gaming maskin som skal stå en plass med strøm tilkoblet, da ville jeg valgt dellen. Er det derimot en maskin som man har tenkt å flytte litt på og, og som har bedre batteri kapasitet er 259IEN et bedre valg. Så det spørs jo egentlig hva du er ute etter til syvende og sist og hva du prioriterer :)

Lenke til kommentar

Nå er vel ikke akkurat størrelsesforskjellen veldig stor her...

 

Mål (BxHxD)

 

Netshop 259IEN:

358mm x 275mm x 25.3mm/33.1mm 3 kg

 

Dell Inspiron 9300:

394mm x 288mm x 41.4mm 3,6 kg

 

Differanse:

36mm, 13mm, 8.3mm, 600 gram

 

Uansett har vel de fleste pc'en i en sekk e.l. når man tar den med seg?

 

Hvis du bestemmer deg for dell'en, vel jeg absolutt anbefale deg å oppgradere skjermen, du får ikke bare høyere oppløsning, men den har også en annerledes overflate som gir et klarere bilde.

Lenke til kommentar
Hei;

 

Eg vart ikkje imponert over Dell- maskina. Den verkar klumpete i forhold til 259-en og batterilengda var skuffandes.

 

Ein time varar batteriet i hard bruk og vanleg Word- arbeid i to timar. I tillegg var 6600- kortet klokka ned med den konsekvens at kortet ikkje hamlar opp med speleeigenskapane til 259 i det heile.

 

Men det er ditt valg og eg ynskjer deg lykke til!

5284679[/snapback]

 

 

Vet ikke om jeg skjønte deg helt. Mener du at Dell har dårligere skjermkort enn 259?

Lenke til kommentar
Hei;

 

Eg vart ikkje imponert over Dell- maskina. Den verkar klumpete i forhold til 259-en og batterilengda var skuffandes.

 

Ein time varar batteriet i hard bruk og vanleg Word- arbeid i to timar. I tillegg var 6600- kortet klokka ned med den konsekvens at kortet ikkje hamlar opp med speleeigenskapane til 259 i det heile.

 

Men det er ditt valg og eg ynskjer deg lykke til!

5284679[/snapback]

 

 

 

Med fare for at jeg tar feil (har ikke akkurat stålpeiling på data, men mener å ha lest meg opp endel), så tror jeg nok du har misforstått litt. Dell'en har et go 6800 skjermkort, 259 har et go 6600 skjermkort. Det er riktig at dell sitt skjermkort er klokket ned, men det slår likevel 259 ned i støvlene når det gjelder poengsum på 3dmark 2003 og 2005, samt sikkert generelt ellers også (hadde ikke funnet denne testen da jeg la inn innlegget). Den slår for øvrig også Acers Ferrari 4005 på de fleste punkter når det gjelder grafikk (foruten det som gjelder halflife 2).

 

Den scorer 7840 på 3dmark-03 og 2992 på 3dmark-05. Husker ikke hva det var på 259, men det var i hvert fall lavere. Og når de overklokket (?) skjermkortet gjorde den det enda bedre med poengsummer på henholdsvis 10217 og 4177. Hvilken praktisk betydning dette har, vet jeg jo ikke så mye om.

 

Merk at den dell i9300 som testet i denne testen bare har en prosessor som er 1,6 mot den som jeg vurderer som er 1,73. I tillegg har den en tregere harddisk (rpm4200 mot min som er 5400 rpm).

 

L :-)

Lenke til kommentar
Hvor stor harddisk har du valgt på Dell og hva ble prisen? Hvelg et 9 cellers batteri og du øker batt.tiden med nesten 1 time.

5284777[/snapback]

 

 

 

 

Jeg valgte bare 60 gb harddisk, tror det er nok (har hatt 30 på den andre laptopen min, og har enda ikke klart å fylle den opp).

 

Prisen ble 11.946 (med noen kroners feilmargin?) inkl frakt og mva. Jeg har da valgt den dårligste service-pakken og den dårligste skjermen. Skjermkort og dvd-brenner er oppgradert, ellers er vel alt stort sett slik det var. Jeg tenkte på å velge et 9-celles batteri, ja, det er sikkert lurt. Du får jo uansett med et ekstra batteri (hvis du ikke velger veske da).

 

Jeg ringte inn og fikk en pris samtidig som jeg satte den opp manuelt på nettet. Han jeg snakket med kunne tilby en pris som var 200 kr lavere enn nettet, altså 11.700 samlet. Ikke akkurat noen kjemperabatt, men tilbudet er vel i grunnen bra uansett.

 

Leste test av acer ferrari 4005 på samme side som jeg refererte til ovenfor, og den kom faktisk dårligere ut på de fleste punkter som hadde med grafikk å gjøre. Batterilevetiden var imidlertid mye lenger der, men så bråkte den visst endel.

 

Alt er jo en smakssak, design, vekt, størrelse, osv, osv er jo selvsagt ting som kan komme inn og avgjøre. Jeg har da sett helt bort fra disse tingene.

Lenke til kommentar
Hei;

 

Eg vart ikkje imponert over Dell- maskina. Den verkar klumpete i forhold til 259-en og batterilengda var skuffandes.

 

Ein time varar batteriet i hard bruk og vanleg Word- arbeid i to timar. I tillegg var 6600- kortet klokka ned med den konsekvens at kortet ikkje hamlar opp med speleeigenskapane til 259 i det heile.

 

Men det er ditt valg og eg ynskjer deg lykke til!

5284679[/snapback]

 

 

 

Vet ikke hvilken maskin du har prøvd, men det er ikke dell9300 ihvertfall, alt dette er faktisk BS.

 

Jeg sitter og taster på en sånn dell nå. Vil anbefale deg å gå inn på den lange tråden ang. dell9300 på forumet her så får du råd om konfig. Jeg valgte go6800 (som er mye mye bedre enn go6600 uten at jeg gidder å forklare det til dem som måtte mene det motsatte). Jeg valgte også 9 cell batteri, for det varer mye lenger enn det andre. Og jeg tok den dyreste skjermen. Jeg tok skjermen for den har større oppløsning og jeg er vandt til å jobbe med flerskjermsløsninger (klarer nesten det i bredden på den her). En annen forskjell er at den dyre har en slags glossy overflatebehandling som gjør den veldig behagelig å se på. Har aldri angret på at jeg la ut ekstra for skjermen.

 

Dyr cpu er bortkastet hvis du har tenkt å gjøre pinmodden (les nevnte tråd, første innlegg)

 

Minne bør du ikke kjøpe hos Dell for de er ganske dyre.

 

 

 

edit: oj, glemte det negative. Den er ganske stor så hvis du vil ha en liten skjerm så kjøp den andre. Hvis du ikke er spesielt puslete og klarer å bære den rundt så får du en av de kraftigste spill laptopene du kan få tak i med go6800 kortet.

Endret av Toffa
Lenke til kommentar
Hei;

 

Eg vart ikkje imponert over Dell- maskina. Den verkar klumpete i forhold til 259-en og batterilengda var skuffandes.

 

Ein time varar batteriet i hard bruk og vanleg Word- arbeid i to timar. I tillegg var 6600- kortet klokka ned med den konsekvens at kortet ikkje hamlar opp med speleeigenskapane til 259 i det heile.

 

Men det er ditt valg og eg ynskjer deg lykke til!

5284679[/snapback]

 

 

 

Vet ikke hvilken maskin du har prøvd, men det er ikke dell9300 ihvertfall, alt dette er faktisk BS.

 

Jeg sitter og taster på en sånn dell nå. Vil anbefale deg å gå inn på den lange tråden ang. dell9300 på forumet her så får du råd om konfig. Jeg valgte go6800 (som er mye mye bedre enn go6600 uten at jeg gidder å forklare det til dem som måtte mene det motsatte). Jeg valgte også 9 cell batteri, for det varer mye lenger enn det andre. Og jeg tok den dyreste skjermen. Jeg tok skjermen for den har større oppløsning og jeg er vandt til å jobbe med flerskjermsløsninger (klarer nesten det i bredden på den her). En annen forskjell er at den dyre har en slags glossy overflatebehandling som gjør den veldig behagelig å se på. Har aldri angret på at jeg la ut ekstra for skjermen.

 

Dyr cpu er bortkastet hvis du har tenkt å gjøre pinmodden (les nevnte tråd, første innlegg)

 

Minne bør du ikke kjøpe hos Dell for de er ganske dyre.

 

 

 

edit: oj, glemte det negative. Den er ganske stor så hvis du vil ha en liten skjerm så kjøp den andre. Hvis du ikke er spesielt puslete og klarer å bære den rundt så får du en av de kraftigste spill laptopene du kan få tak i med go6800 kortet.

5286781[/snapback]

 

 

 

Har skjønt at den er temmelig svær ja... Tror ikke det blir noe problem, ettersom jeg sjelden har behov for å ta den med meg noen steder. Den virker i hvert fall veldig bra.

 

Men er det helt sikkert at det bare er den skjermen med høyest oppløsning som har den glossy overflaten? Mente å lese at de begge hadde det...? Det er jo uansett bare 1000 kr ekstra, men 1000 her og 1000 der...

 

Har den forresten tv-tuner? Kan man velge det i så fall? Hva betyr i så fall det i praksis? Og hva med oppkobling til tv? Vi har en lcd tv som vi har koblet den andre laptopen til, er dette mulig her også mon tro?

 

Hva er det største minuset med denne maskinen (utenom størrelsen)?

Lenke til kommentar

 

Har skjønt at den er temmelig svær ja... Tror ikke det blir noe problem, ettersom jeg sjelden har behov for å ta den med meg noen steder. Den virker i hvert fall veldig bra.

 

Men er det helt sikkert at det bare er den skjermen med høyest oppløsning som har den glossy overflaten? Mente å lese at de begge hadde det...? Det er jo uansett bare 1000 kr ekstra, men 1000 her og 1000 der...

 

Har den forresten tv-tuner? Kan man velge det i så fall? Hva betyr i så fall det i praksis? Og hva med oppkobling til tv? Vi har en lcd tv som vi har koblet den andre laptopen til, er dette mulig her også mon tro?

 

Hva er det største minuset med denne maskinen (utenom størrelsen)?

5286961[/snapback]

 

 

Mulig de har glossy begge nå, men svogeren min kjøpte samme før meg med lavere oppløsning (kjøpt i sommer) og den har ikke glossy overflate.

 

Har ikke tv tuner, du kan kjøpe en ekstern tv tuner som tilbehør når du bestiller, men sjekk priser på komplett etc. for ekstrautstyr er dyrt hos Dell. I praksis betyr det at du ikke kan se tv på laptopen eller ta opp programmer på laptopen. Syns forsåvidt tv tuner er helt bortkastede penger.....jeg gidder ihvertfall ikke se tv på en 19" og den lille harddisken bruker jeg ikke på å lagre nrk programmer :)

 

Den har s-video utgang til tv, eller enda bedre hvis tven støtter det så har den digital utgang (samme typen som du bruker på lcd skjermer). Den har også optisk lydutgang hvis du f.eks. skal koble til surround forsterker så her skulle du ikke ha noen begrensinger. Den har også vanlig lydytgang til høretelefoner og microfon inn. Plassert på siden så det passer fint hvis du bruker headset.

 

 

har ikke noe særlig å klage over for jeg er strålende fornøyd, men hvis jeg må så kunne jeg tenke meg innebygget mikrofon og webcam i skjermen. Jeg fikk sony dvd brenneren, mens andre har fått nec... jeg vil heller ha nec den er bedre! Av tilkoblinger har du alt du trenger ink. 6 usb porter. Den har en stk kortleser for minnekort (tror det er mmc), hvorfor har den ikke leser til alle kort?? koster bare en 100 lapp å kjøpe en sånn til usb, men kunne tenke meg å ha det innebygget. Angrer litt på at jeg ikke valgte bluetooth opsjonen og kjøpte meg bluetooth mus (slipper å plugge inn sender til usb porten), men jeg skal bestille en fra ebay, får dem for under 20$ + porto der og det er rimelig enkelt å sette i

 

.....glemte nesten å nevne at softwaren stinker. Maskinen kommer med masse demo / 30 dagers prøvlisens programmer osv dessuten bruker dell 3GB av harddisken til et image slik at du kan reinstallere alt ved å trykke f11 når du starter. Måtte dessuten brenne ut windows cd selv... den følger ikke med men brennes når du kjører et program som er med på maskinen. Det stinker ihvertfall. Formaterte hele maskinen ink. det 3gb imaget når jeg hadde brent cden og da ble den mye bedre med egen software.

Endret av Toffa
Lenke til kommentar
Hei,

 

skjermen med oppløsning 1440x900 har matt overfalte og skjermen med oppløsning 1920x1200 har et glossy kontrast belegg og det er de eneste alternativene Dell tilbyr.

5287918[/snapback]

 

 

Takk skal dere ha for å ha gjort meg oppmerksom på det! Da tror jeg nesten at det blir den skjermen med høyest oppløsning likevel. Maskinen koster litt mer enn jeg hadde tenkt å bruke opprinnelig, men tror det vil være verdt pengene.

Lenke til kommentar

Hei sann!

 

Jeg har hatt denne lapen i ca et halvt år eller noe. Skal bare si at jeg er veldig godt fornøyd. Den har underholdt meg i mange-mange-mange timer med spilling..(WoW). Størrelsen til tross, så har jeg denne med meg rundt om i leiligheten, og rundt til kompiser. Det er en stor maskin, men har en ikke sett den kan man bruke et VG (Verdens Gang), som har så godt som identisk størrelse :)

Å bære rundt på en 17" er ikke noe mer problematisk ennn å bære rundt på en 15", da man gjerne har den i veske/sekk. Skal man ha en lap man går rundt med i armkroken hele tiden ville 12" vært det eneste for meg i alle fall! Da selvfølgelig til helt annetbruk :)

 

Du vil ikke angre...

Lenke til kommentar
Hei sann!

 

Jeg har hatt denne lapen i ca et halvt år eller noe. Skal bare si at jeg er veldig godt fornøyd. Den har underholdt meg i mange-mange-mange timer med spilling..(WoW). Størrelsen til tross, så har jeg denne med meg rundt om i leiligheten, og rundt til kompiser. Det er en stor maskin, men har en ikke sett den kan man bruke et VG (Verdens Gang), som har så godt som identisk størrelse :)

Å bære rundt på en 17" er ikke noe mer problematisk ennn å bære rundt på en 15", da man gjerne har den i veske/sekk. Skal man ha en lap man går rundt med i armkroken hele tiden ville 12" vært det eneste for meg i alle fall! Da selvfølgelig til helt annetbruk :) 

 

Du vil ikke angre...

5288431[/snapback]

 

Jeg gleder meg allerede! Hvilke specs jeg til slutt ender opp med har litt med å gjøre hvorvidt jeg får fritak for mva eller ikke. Har jo skjønt at jeg absolutt bør velge den skjermen med høyest oppløsning. Det er vel sikkert verdt det i lengden tenker jeg.

 

Er usikker på om jeg også bør oppgradere prosessoren, ettersom vi skal bruke den som erstatning for stasjonær... Har uansett ikke råd til mer enn 1,86mhz. I tillegg kommer jeg til å gå for et 9 cellers batteri.

 

Jeg vet ingenting om klokking, overklokking osv, vet bare det jeg har lest. Derfor er det vel også lite trolig at jeg kommer til å forsøke å overklokke prosessoren noe særlig. Bør jeg da velge 1,86 mhz? Hva tilsvarer dette egentlig ift amd 64? Ca 3000 mhz?

 

Til slutt: er det noen som har noen erfaring med service-opplegget fra dell? Jeg har bestemt meg for å kjøpe maskinen, men har valgt det billigste service opplegget med et år hente og levere service. Føler likevel at jeg kommer til å få store problemer dersom det oppstår en feil etter 1,5 eller 2 år. I utgangspunktet har en jo 5 års reklamasjonsfrist, men har en meget sterk følelse av at det blir vanskelig overfor dell etter at det har gått mer enn 1 år...

 

Tror selgeren på telefonen sa at hvis jeg bestilte over tlf, så kostet den ekstra service-pakken bare 600 kr ekstra. Er dette noe som kan være verdt å velge?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...