Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trenger hjelp til prosjekt " Fjellrepeater "


Anbefalte innlegg

Hei alle!

 

forleden dag kom jeg over en trådløs base på jobb som skulle kastes. defekten lå i at ene antenna på basen rett og slett var revet av, så jeg, med mine nysgjerrige fingrer åpnet basen, og kunne med glede se at det bare var ledningen som var røket. jeg har da en tipp topp 3com trådløs 11mbit base, med bare en antenne som fungerer. jeg ønsker nå å lage meg et lite prosjekt. jeg ønsker å koble ett 12v bilbatteri til basestasjonen(går på 10-30V maks 1A), plukke av antennene, og sette på to nye retningstyrte og kraftige antenner. alt dette har jeg tenkt å montere inni en vanntett plastikkboks, og tilkoble et fotocellepanel, slik at jeg får ladet opp batteriet på dagtid. basen har jeg testet både med trådløst og med kabel, og alt funker som det skal:)

 

jeg trenger da en hjelpende hånd fra andre her på forumet:

 

1. jeg trenger et solcellepanel som gir fra seg 2-4 Ampere 12 volt, hvor finner jeg et slikt solcellepanel? her har pengene en del og si, har ikke så mye å rutte med!

 

2. Hvilke antenner burde jeg bruke? jeg har lest en del om diverse biquad og cantenna, men tåler disse været på Rørosvidda? (ja, bor på røros). jeg har tenkt å plassere "repeateren" i ei fjellside som er kanskje 2km i luftlinje fra sentrum, og antennene skal peke mot sentrum, trenger jeg en eller to antenner?

 

Andre forslag og tips?

Endret av Dotten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer bare med et forslag til å muligens redusere kostnadene, men er jo nokså risky.. Dersom du henter strøm fra en lyktestolpe e.l. blir det jo mye billigere da du slipper å bruke penger på solcellepanel (men også mye mer risky :| )

Det positive er jo at de ikke akkurat kan spore det til deg med mindre du legger en nettverkskabel inn til huset ditt eller skriver på navnet :p

 

Det negative er jo risikoen ved tilkobling og at den kommer til å bli fjerna neste gang de kommer og skifter lyspærer :hmm:

Kanskje ikke så god idé allikevel :blush:

 

 

Edit: Argh! Me is so stupidis.. La ikke merke til uttrykket fjellrepeater... :( Men i boligstrøk KUNNE det jo til nød funka.

Endret av [ReXoR]
Lenke til kommentar
Kommer bare med et forslag til å muligens redusere kostnadene, men er jo nokså risky.. Dersom du henter strøm fra en lyktestolpe e.l. blir det jo mye billigere da du slipper å bruke penger på solcellepanel (men også mye mer risky :|  )

Det positive er jo at de ikke akkurat kan spore det til deg med mindre du legger en nettverkskabel inn til huset ditt eller skriver på navnet :p

 

Det negative er jo risikoen ved tilkobling og at den kommer til å bli fjerna neste gang de kommer og skifter lyspærer :hmm:

Kanskje ikke så god idé allikevel :blush:

 

 

Edit: Argh! Me is so stupidis.. La ikke merke til uttrykket fjellrepeater... :( Men i boligstrøk KUNNE det jo til nød funka.

5285256[/snapback]

 

hehe, hadde ikke fungert bra uansett, da jeg er lærling i det lokale everket hadde det tatt seg ut om jeg hadde brukt mine kunnskaper til å koble meg innpå en lyktestolpe;) litt fishy tankegang du vil jeg si!;)

 

Ranvik:

jeg målte effektforbruket til basen med litt last til 360mA på 15volt. så den bruker ikke stort, men spørs hvor kraftige antenner jeg får kobla til! hadde jeg bare fått fatt på et solcellepanel, gjærne brukt ett, så hadde saken vært i boks! har alltids hadde jeg hatt et solcellepanel på maks 30 w hadde det holdt lenge:) i følge beregningene trekker ikke basen mer enn 5.4 watt. men med tanke på at det skal lades mens det enda er lys burde jeg ha ett panel som ga 30 watt.

Lenke til kommentar

Finn en bråte med gamle solcelle-kalkulatorer og koble dem både i serie og paralell for å få nok spenning og strøm:) :p

 

Litt mer seriøst;

Hva med vindenergi?

Å finne en gammel dynamo etc, er da vel ikke så veldig umulig...

Du må vel bare regulrere ladinga på en fornuftig måte, slik at du får passelig ladespenning. (og passe på at dynamoen ikke blir en motor som tapper strøm)

Noe jobb blir det vel å få det til å fungere, men siden du tidligere skrev du var lærling i e-verket så har du vel tilgang på det meste av utstyr du skulle trenge for å få det til.

Lenke til kommentar
Finn en bråte med gamle solcelle-kalkulatorer og koble dem både i serie og paralell for å få nok spenning og strøm:) :p

 

Litt mer seriøst;

Hva med vindenergi?

Å finne en gammel dynamo etc, er da vel ikke så veldig umulig...

Du må vel bare regulrere ladinga på en fornuftig måte, slik at du får passelig ladespenning. (og passe på at dynamoen ikke blir en motor som tapper strøm)

Noe jobb blir det vel å få det til å fungere, men siden du tidligere skrev du var lærling i e-verket så har du vel tilgang på det meste av utstyr du skulle trenge for å få det til.

5293902[/snapback]

 

Liten hyttevindmølle koster omtrent det samme som solcellepanel. Så det kommer an på om det er oftest vind eller sol der du skal sette opp basen...

Lenke til kommentar
Finn en bråte med gamle solcelle-kalkulatorer og koble dem både i serie og paralell for å få nok spenning og strøm:) :p

 

Litt mer seriøst;

Hva med vindenergi?

Å finne en gammel dynamo etc, er da vel ikke så veldig umulig...

Du må vel bare regulrere ladinga på en fornuftig måte, slik at du får passelig ladespenning. (og passe på at dynamoen ikke blir en motor som tapper strøm)

Noe jobb blir det vel å få det til å fungere, men siden du tidligere skrev du var lærling i e-verket så har du vel tilgang på det meste av utstyr du skulle trenge for å få det til.

5293902[/snapback]

 

Liten hyttevindmølle koster omtrent det samme som solcellepanel. Så det kommer an på om det er oftest vind eller sol der du skal sette opp basen...

5300086[/snapback]

 

Jeg mener han skal bygge sammen noe selv, istedet for å kjøpe en ferdig løsning.

En liten vindmølle skal det være fullt mulig å bygge selv, på et ganske lite budsjett, mens å bygge et solpanel er ganske mye verre.

Lenke til kommentar
Har du noe mer detaljer om hva denne skal gjøre ? hvor henter den nett fra, og hvem skal den spre videre til, osv ?

5310165[/snapback]

 

den skal settes opp rett og slett bare for gøy, jeg har i allefall ikke tenkt å dele internetten min med noen, men hadde vært kult å hatt et ganske bra dekkende LAN for de som vil koble seg på. åpent for alle!:)

Lenke til kommentar
du har ikke sjekka clas ohlson etter billige solcellepanel? de har mye rart.

5316039[/snapback]

Har sjekka, men fant ikke noe!

 

hva med slike som biltema har ? sånne som skal ligge i frontruta og lade bilbatteriet ekstra ? _ANER_ ikke hvor mye strøm de gir, men...

5316474[/snapback]

Hørtes ut som en mulighet, men finner ikke noe på biltema, har du eventuelt en link eller varenummer til noe sånt?, basen trekker ikke akkurat mye, så slike ville være midt i blinken, gir de litt for lite strøm kjøper jeg bare 2:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...