Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC'en er "Ufattelig" treig!


Anbefalte innlegg

Fant nå ut at det er en av de 2 Sata diskene mine som blir kjørt opp i PIO mode. Har nå installert windows på en av IDE diskene og ting fungerer utmerket.

 

Skjønner svært lite av hvorfor dette skjer, men har hvertfall en plan hvordan jeg skal få ting til å fungere optimalt :)

 

Må bare få flyttet litt på innholdet på diverse disker så blir det nok en ny re-installasjon på IDE. Personlig så ser jeg nå hvor de siste 300 kronene jeg sparte på å kjøpe et billig drit hovedkort gikk. Kommer ikke i fremtiden til å spare på dette området.

 

Takker for alle som har bidratt til hjelp

 

Mvh

 

z00l

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da tenkte jeg skulle poste den endelige løsningen på problemet.

Hvis det er flere der ute som har kjøpt ASRock S939A8X-M hovedkortet og som muligens kommer til å få samme problem.

 

Nå viser det seg at hovedkortet kan kjøre Sata diskene på vanlig IDE kontroller.

Dvs hvis du "ikke" vil installere enten Raid 0 / Raid 1 før installasjon av windows så må du sette diskene som Non Raid i bios.

Dette igjen medfører til at diskene blir satt opp i PIO Mode i windows.

Alle andre IDE enheter kjører UDMA 5 / 6 alt ettersom.

 

Jeg prøvde å sette opp at diskene skulle kjøre Raid Mode og installerte windows med Sata driverene som fulgte med. Dette medførte til at windows stoppet opp p.g.a at det ikke fant et fullverdig Raid som var satt opp til driveren.

 

Enden på visa var så enkelt at jeg installerte windows med bare IDE diskene i, og koblet Sata diskene til etter at windows var installert. Da ble Sata diskene satt opp i PIO Mode. Nå Fikk jeg likevell fra windows muligheten til å installere Sata Raid noe jeg ikke fikk før windows installasjon.

Når Sata Raid programmet var installert, så ble begge IDE-kontrollerene som gikk på Sata diskene fjernet fra Enhetsbehandling i windows. Her fikk jeg istedet en SCSI/Sata Raid kontroller. Under denne kontrolleren så ble diskene satt opp på vanlig måte og jeg ungikk PIO Mode.

Det merkelige er at hvis jeg ville ha diskene på denne kontrolleren før installasjon av windows så stoppet hele greia opp med feilmelding på Sata driveren & diskene.

 

Alt i alt så står jeg på mitt når jeg sier at jeg "IKKE" vil anbefale dette hovedkort. Det er kanskje det billigste S939 hovedkortet på markedet i dag men du finner fort ut hvorfor. Kanskje litt av problemet mitt er det at jeg har fyllt HK med maksimalt antall disker/CD-ROM. Tror likevell de 2-300 kronene du måtte investere ekstra er verdt hver eneste krone. Bios gir lite muligheter til å endre disk-oppsett i forhold til mitt MSI K8N Neo4 HK.

 

Takker igjen til alle som hjalp meg med problemet mitt.

 

Har aldri hatt problemer med PIO Mode tidligere og ser på dette som lærerikt problem for fremtiden :)

 

Mvh

 

z00l

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...