Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Netopia 3351 dhcp Dlink


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei jeg har dlink og netopia router, har åpnet porter i netopia men av og til får jeg ny ip adresse på dlinken så må jeg endre alle portene igjen har prøvd og ta av DHCP men funker ikke fatter ikke helt hvordan jeg skal stille inn routeren til dhcp serveren.

5271191[/snapback]

 

Alternativ A:

 

Hvis du absolutt vil kjøre NAT x2 bør du gjøre noe med tildelingen av IP-er. Det enkleste er å reservere i netopiaen at dlinkens MAC-adresse alltid får samme IP.

 

Alternativ B:

 

Du innskrenker hvilke IP-er netopiaen deler ut. Du må da endre på DHCP-poolen slik at hvis ruteren nå deler ut 10.0.0.2-254, at den i stedet deler ut adresser fra 10.0.0.5-254. Da får du noen ledige adresser på begynnelsen som du kan sette statisk. Da kunne du f.eks. gitt D-linken 10.0.0.2 som IP, sette 10.0.0.1 som gateway med 255.255.255.0 som nettmaske. Mulig du bør skrive inn adressene på DNS-serverne til NGT også.

 

Eventuelt (og det etter at du har gjort enten A eller B for den adressen D-linken skal ha):

 

Du gir blaffen i å NATe i D-linken, dvs. du lar være å bruke WAN-porten i ruteren. I stedet setter du statisk IP på D-linkens LAN-del, akkurat som i B. I tillegg slår du av DHCP-serveren i d-linken og kobler netopiaen til en av LAN-portene. Begge enhetene bør nå befinne seg på samme subnet og du slipper å åpne porter i ruter nr. 2. NB! Hvis du bruker d-linken til fordeling av båndbredde av noe slag, må du enten klare deg med A eller B.

 

Ellers vil jeg henvise til Netopiaens manual og hjemmeside der står alt du trenger hvis du står fast.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...