Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Bluecom ADSL, Hva er beste (SW)Firewall løsning??


Anbefalte innlegg

Får nå ADSL fra Bluecom på mandag. Jeg lurer da på hvilken (software)firewall løsning jeg bør satse

på. Bør jeg gå over fra winme(ønsker ikke noen debatt om hvor dårlig winme er) til win2k/xp for

sikkerheten sin del?

Er det andre ting jeg bør gjøre nå på forhånd for å forberede pc'en for ADSL.

Jeg har nettverkskort: 3c905b Noen spesielle instillinger her man bør passe på?

 

Jeg lurer også på om det finnes noe software som gjør det mulig å ringe også til vanlige telefoner over internet??

 

 

 

The Edge

 

Hmmm, så irriterende linjeskift det ble her da..

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: TheEdge på 2002-09-03 11:51 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder internett og WinME vs WinXP så tror jeg det ikke har noe å si hvis du har en bra firewall. En kammerat hadde problemer (det var Win98) med at folk kunne komme inn på hans delte filer via internett selv om det skulle være disablet, og han kjøret firewall, men ikke del så går det bra.

 

Når det gjelder firewall programmer så skal Norton sin være bra (har ikke prøvd det selv, men har flere kammerater som bruker den). McAfee sin er ikke dårlig den heller, selv om det virker som om den ikke lagrer alle programmene du vil skal slippe igjennom (ikke krise, men den spør stadig vekk om jeg vil tillate bl.a. antivirus updaten å koble til nettet). Og så har vi Zonealarm. Brukte denne selv før (McAfee nå), den er gratis (tror jeg) og egentlig ganske bra.

 

Når det gjelder pc -> telefon så må du nok benytte IP telefoni. Dette er abonementstjenester (altså koster penger), og jeg veit du kan finne oversikt over noen via Windows Messenger (søk i hjelp der, eller noe)

Lenke til kommentar

ZoneAlarm kan anbefales. Er vel gratis for privat bruk, såvidt jeg vet. Kan være litt knoting og kåling hvis du aldri har brukt dette før, men ved litt lesing i tuorials o.s.v. burde det gå bra.

 

Gratulerer forøvrig med bra valg av ISP! Jeg har kjørt BlueCom ADSL her siden mai i år og jeg synes oppetiden så langt har meget bra. Ved måling av hasighet har min 704-linje stort sett ligget på 730-260 etter at de tok hensyn til sine 20 % overhead.

Lenke til kommentar

ZoneAlarm kan anbefales. Er vel gratis for privat bruk, såvidt jeg vet. Kan være litt knoting og kåling hvis du aldri har brukt dette før, men ved litt lesing i tuorials o.s.v. burde det gå bra.

 

Gratulerer forøvrig med bra valg av ISP! Jeg har kjørt BlueCom ADSL her siden mai i år og jeg synes oppetiden så langt har meget bra. Ved måling av hasighet har min 704-linje stort sett ligget på 730-760 etter at de tok hensyn til sine 20 % overhead.

Lenke til kommentar

Takker for tipsene

 

Har nå lastet ned både sygate og zonealarm da disse var gratis så får jeg teste litt...

 

Er derimot litt usikker på hva som bør sperres og hva som skal være åpent for at ting skal fungere..

 

Bør all utgående trafikk være åpen og all inngående sperret for så å åpne for inngående etterhvert som man trenger det, eller må det åpnes for inngående på enkelte porter for at man i det hele tatt får brukt internett?

 

 

The Edge

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke anbefale å åpne for all utgående trafikk.. Jeg åpner etter hvert som programmene trenger det både utgående og innkommende.

Det er en del drittprogrammer som gjerne vil ha internett tilgang, som bl.a. Gator/Gain (følger med DivX 5 pakka (bortsett fra den minste), og lar seg ikke avinstallere uten å ødelegge for divx'en).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...