Gå til innhold

Seig Musikk PC til under 7000kr


Anbefalte innlegg

Alternativt så kan du spare noen hundre-lapper ved å gå for

Club3D GeForce 6600GT 128MB for 1195.

 

Ytelsesmessig så skal dette visstnokk ligge ca. 8% under 6800 kortet.

(kilde: Tom's Hardware oversikts-tabell)

 

Gå oppover i ytelse er vel kanskje ikke et alternativ pga. pris... f.eks. ATI X800XL 256MB er visstnokk CA. 5% kjappere enn nVIDIA 6800 kortet (pluss at det har nyere arkitektur?), men det koster også hele 2061 kroner iflg prisguiden...

 

Dersom du er villig til å droppe ennda ett hakk i ytelse (ca. 23% under 6800 kortet), så kan du stikke av med et Club3D GeForce 6600 128MB til 799,-.

 

Billigere enn dette ville jeg nok ikke gått om jeg var deg. Du sier jo selv at du liker å spille litt, men at du ikke er så kresen. 6600 kortet vil la deg starte de fleste spillene, og om du kjører i litt lav oppløsning uten å bruke AA og høye detaljer, så vil jeg påstå at du kan spille de fleste spillene... tror jeg.. har alldrig hatt et 6600 kort selv, men det ser ut som om det ligger noe under det som jeg har/hadde (ATI 9800), og mer spesifikt så ligger det på 38fps i HalfLife 2 på 1280x1024, no AA, AF og max på kvalitetsinnstillinger.. (kilde: Tom's Hardware skjermkort sammenligning/test). Dersom du går ned fra max, og eller på oppløsning, vil du komme opp i helt spillbare fps. (1024x768 med max kvalitet gir rundt 58.6fps)

 

Testen til Tom's Hardware er jo kjørt på en rimelig oppegående maskin, men tviler på at den du kjøper nå vil gi så mye dårligere resultat på de oppløsninger/innstillinger som vi her tenker oss.

 

 

Som du lurte på tidligere i tråden, så vil jeg selv annta at du kan spare litt på å vennte med kjøpet til "Januar-salg" evnt. til første uke i februar.. dette er forsåvidt ikke basert på noe spess, bare "mage-følelse". :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

..da jeg også planlegger kjøp innen de nærmeste ukene, så driver jeg stadig research på grafikkort...

Selv stiller jeg "mye" høyere krav til spilling, men blir, som deg, begrennset av budsjettet.

 

Det jeg har kommet fram til er XFX GeForce 6800 GS XXX, men dette ligger jo i en helt annen pris-klasse. Det koster 2195,- og, ihvertfall for "lavere" oppløsninger (mindre enn 1600x1200, muligens mindre enn 1280x1024), så yter dette faktisk helt opp i 6800Ultra klassen.

[edit]

høyere oppløsninger i kombinasjon med høy AA o.l. drar godt nytte av extra pipe-lines eller hva det heter. GS har 12 mot 16 i Ultra(?), og vil derfor yte svakere ved høyere oppløsninger.

Selv kommer jeg til å spille ved 1280x1024 grunnet LCD panel, så da blir det jo greit nokk.

[/edit]

Dette skulle da bli noe slikt som 40 til 45% raskere enn 6800 som jeg har tatt som "referansenivå" i mine svar.

 

Jeg mener at for den pris-bevisste spilleren, så er GeForce 6800GS det helt klart beste valget.

Endret av Dargar
Lenke til kommentar

Hvis du skal ha et best mulig lydkort til begrenset pris for å ta opp gitar og mic, tror jeg at M-Audio Fast Track USB kan være noe å ta en titt på. Jeg kjenner ikke det kortet selv, men har en M-audio audiophile 2496, så jeg stoler på at de lager skikkelige ting. (Vil du bruke 2496, må du ha en mikser for å koble opp mikrofon)

 

M.

 

Edit: Søren, den har ikke midi, da må du evt ha en annen tilkobling for det... Vel jeg vet ikke om det finnes noen lydkort med god mikrofoninngang og midi...

Endret av mysjkin
Lenke til kommentar
Edit: Søren, den har ikke midi, da må du evt ha en annen tilkobling for det... Vel jeg vet ikke om det finnes noen lydkort med god mikrofoninngang og midi...

5328162[/snapback]

 

Joda, finnes masse alternativ. Men til det budsjettet han har kan han bare glemme det. Det han kan bygge for den prisen er en maskin han kan leke med lyd på. Men det er kanskje nok med leketøy? Jeg vet ikke hva slags nivå han befinner seg på. For en amatør/hobby bruker er det sikkert nok med lydkort innebygget på hovedkortet. Da går det dårlig å koble til gitar, mikk osv, uten å ha en pre-amp, men det bør man jo ha uansett. Så da var vel egentlig hele budsjettet brukt opp på en billig pre-amp og dugelig lydkort :)

 

Ellers er det vel greit med den USB dingsen du foreslår. Midi (gameport) finnes vel stort sett på alle hovedkort med innebygget lydkort og det er ikke noe i veien for å bruke det samtidig som usb dingsen.

 

Viktige ting for en musikkPC:

1 lydsystem (eksternt lydkort for å minimere signalstøy, IO moduler, kabler)

2 Ram. Masse, masse ram.

3 CPU kraft dersom man skal leke med mye software synther, effekter o.l.

4 Raske harddisker

5 Stillegående maskin.

 

Totalt uviktig: skjermkort.

 

Husk, jo mindre vifter, jo mindre elekrtiske motorer som spinner i nærheten av lydelektronikken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...