Gå til innhold

Abit KT7 Turbo(?) og Athlon XP


joac

Anbefalte innlegg

Tror CPUen min gikk til skogen igår. Det var en AMD T-bird 800.

Tipper jeg må kjøpe ny CPU, hvis det ikke er garantisak da(noen som vet hvor lang garantien er?, jeg hadde hatt denne i litt under 2 år)

 

Uansett lurer jeg litt på hva slags CPU jeg _kan_ og bør kjøpe da jeg har nevnte HK som i Topic. Da jeg fikk det ifjor var det jo stort sett bare T-bird, så det jeg lurte på, var om jeg kunne kjøpe meg en XP CPU til dette HK. Er litt ute av dette med busshastigheter og slikt da det er lenge siden eg har handlet utstyr, så en kjapp update hadde vært fint.

 

joachim

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

joac, du må finne ut hvilket hovedkort du har før noen kan svare deg på hvilke prosessorer du kan bruke.

 

Dersom det er et Abit KT7 hovedkort, så kan du ikke kjøre prosessorer med mer enn 100MHz FSB. Det hovedkortet er baseret på KT133 brikkesettet. Med andre ord kan du kjøre duronprosessorer opp til 1.3GHz (Det finnes også Tbird prosessorer på 1400MHz med 100MHz bus, men disse er ikke lette å få tak i)

 

Dersom kortet ditt er KT7 Turbo er det ikke et Abit, men et MSI (Mirostar) hovedkort. Det er i så fall basert på KT133A brikkesettet, og støtter 133MHz FSB. I følge MSI sine sider støtter dette hovedkortet prosessorer opp til XP1800.

 

husk at raskere prosessorer trekker noe mer strøm. Det er noe å tenke på dersom du sitter med en gammel slitt 200W strømforsyning.

 

Dersom du har SDram kan du ikke bruke DDR ram. Da må du ha et nytt hovedkort, slik som det nevnes over.

 

Til slutt et lite tips: Når du kjøper ny og raskere prosessor, ikke prøv å spar penger på en billig kjøleribbe. Bruk litt penger og kjøp en skikkelig kjøleribbe, så slipper du mye tull.

 

 

_________________

Byggeren

slapps.com

 

[ Denne Melding var redigert av: byggeren på 2002-09-03 10:28 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-03 10:26, byggeren skrev:

joac, du må finne ut hvilket hovedkort du har før noen kan svare deg på hvilke prosessorer du kan bruke.



 

Godt poeng

Hovedkortet er, som du andtyder:

MSI K7T-TURBO-R Hovedkort for Socket A

 

Quote:


husk at raskere prosessorer trekker noe mer strøm. Det er noe å tenke på dersom du sitter med en gammel slitt 200W strømforsyning.


 

har 300W ikke noe problem

 

Quote:


Dersom du har SDram kan du ikke bruke DDR ram. Da må du ha et nytt hovedkort, slik som det nevnes over.


Støtter dette Hk DDR ram eller ikke?

 

 

 

Takk for svar

 

[ Denne Melding var redigert av: joac på 2002-09-03 10:39 ]

Lenke til kommentar

Ok Update.

CPU en virker, (testet den idag) Virker som hovedkortet er defekt. Skal sende det tilbake tenker jeg, men lurer på å kjøpe et nytt HK i mellomtiden. Lurer da på noen småting;

 

Har jo nå en stk T-bird 800Mhz og 256MB SDRAM. Tipper jeg kjøper et nytt HK og ny DDR RAM. De fleste HK er vel kompatible med Athlon er de ikke? Noen som kan anbefale et ok HK. Gidder neppe å kjøpe nytt HK som støtter SDRAM, men finnes det HK som støtter begge, slik at jeg slipper å bytte ut rammen enda, eller er det så stor forskjell på SDRAM og DDR når det gjelder ytelse, at jeg uansett kan bytte.

Forslag mottas med takk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...