Gå til innhold

Kan jeg bruke Linux istedet for windows ?


rryd

Anbefalte innlegg

Hei! Har en pc (AMD athlon 1Ghz, 512 Ram, Nec DVD brenner, 7 Hds på ca 1100Gb) som brukes som kombinert fil/skriver server, vise bilder, Brenne sikkerhetskopier, avspilling av filmer (IKKE dvd), musikk, innspilling til et pinnacle pctv pro, tv kort og spiller noen enkle spill (1nsane og Screamer 4x4) opp på tv-en i stua, er ikke tilkoplet pc skjerm.

Har en Epson c82 blekkskriver og en samsung ML-1710 laser skriver koplet til.

Kjører for tiden Win Xp Pro.

Så over til spørsmålet: Finnes det noen Linux versjon jeg kan bruke istedet for windows som kan brukes på overstående hw? Spillingen er ikke prioritert, men kan gjerne virke.

Lyd kort og skjerm kort kan/skal byttes ut.

Eller må jeg rett og slett holde meg til windows.

Bør være lett å innstallere/sette opp. Har aldri kikket på Linux før.

Alle forslag og begrunnelser mottas med takk!

 

Mvh Rune

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, dette høres lovende ut. Men hvilken Linux da? finnes det ikke mange forskjellige utgaver? Har kikket litt på myth tv, kan det kjøres under alle Linux versjoner?

Wine? hva er det? Er det en form for emulator? burde kannsje gå å kjøre pinnacle kortet

også da eller?

Fant en del info selv om skriverene så dette ser bra ut. Men kan de deles ut til maskiner som kjører windows? Kona har en stasjoner med xp home og jeg har en laptop med xp home, vil ikke stresse med Linux på disse da de kjører en del mer spesialiserte oppgaver i jobb sammenheng.

Blir mye spørsmål dette her men har virkelig lyst på å teste ut Linux.

 

Mvh Rune

Lenke til kommentar
Ok, dette høres lovende ut. Men hvilken Linux da? finnes det ikke mange forskjellige utgaver? Har kikket litt på myth tv, kan det kjøres under alle Linux versjoner?

Wine? hva er det? Er det en form for emulator? burde kannsje gå å kjøre pinnacle kortet

også da eller?

Fant en del info selv om skriverene så dette ser bra ut. Men kan de deles ut til  maskiner som kjører windows? Kona har en stasjoner med xp home og jeg har en laptop med xp home, vil ikke stresse med Linux på disse da de kjører en del mer spesialiserte oppgaver i jobb sammenheng.

Blir mye spørsmål dette her men har virkelig lyst på å teste ut Linux.

 

Mvh Rune

5249400[/snapback]

 

En enkel versjon ville kanskje være å foretrekke, SUSE, Mandriva eller Ubuntu kanskje.

 

Printere kan deles via samba fra GNU/Linux til Windows, de distroene jeg nevnte skulle ha relativt enkle prosedyrer for å dele skrivere.

Lenke til kommentar

TV-kortet - er det internt eller eksternt? Dersom det er internt, er det stor sjangse for at det virker flotters.

 

Printerdeling er ikke noe problem.

 

Musikk og filmspilling burde ikke være noe problem, med mindre du ser på mye webcasts med WMW9.

 

Kansje funker spillene med wine. kansje ikke. Prøv!

 

Filserverbiten kommer til å eie windows.

 

Brenning til DVD gjøres med k3b.

Lenke til kommentar

Wine er en emulator, ja.

 

Om den kan fungere med TV-kortet er jeg usikker på fordi jeg vil gjette at Wine er en software-emulator, mens TV-kortet definitivt er hardware.

 

Men det kan hende det allerede finnes et annet program som gjør at du enkelt kan bruke Video-In på TV-kortet.

 

Jeg har selv et Pinnacle PCTV PCI-kort og jeg kjører Fedora med programmet TV-Time. Det fungerer smooth til vanlig TV-titting.

Lenke til kommentar

Tv kortet er internt. så da går det sannsynligvis greit da?

En annen ting jeg akkurat kom til å tenke på: Har et par harddisker som er formatert med NTFS og resten er FAT32, hvordan går dette? bruker Linux samme filsystem? Kan kansje formatere noen av fat stasjonene men ikke de som står som NTFS.

 

Mvh Rune

Lenke til kommentar

Det er uansett ikke noe problem og prøve å legge inn linux bare for å teste, Du vil få opp en meny når du starter pcen der du kan velge om du vil bruke windows eller linux. Jeg prøvde dette for noen måneder siden, og har ikke valgt windows mange ganger siden...

 

Jeg bruker ubuntu, synes det er ganske greit å skjønne. Ser det er mange som anbefaler det som nybegynnere som oss.

 

Hvis du er nysgjerrig ville jeg i alle fall prøvd å lagt inn linux. Du vil jo fortsatt kunne bruke windowsen din som før.

 

ang. tv-kortet ditt vet jeg ingenting, ville prøvd å søkt litt i google "linux + tvkortetmitt", er helt sikkert mange som har prøvd.

 

Linux er mer glad i FAT enn NTFS, de fleste distroer klarer vel å lese fra NTFS, alle leser/skriver til FAT. Det finnes verktøy som konverterer NTFS til FAT (eks Partition Magic)

Lenke til kommentar

jeg ville ikke brukt ubuntu, da det blir litt tregere vis du her mye over 500 gb harddisk plass, suse høres ut som er tingen fordeg da du har vedig mye å velge i mellom,wis du har noen nerde venner kan du prøve gentoo. jeg klarte å instalere gento for fire årsiden uten å ha brukt linux noe. d krever en del lesing på forum og manualer, men du får en fantastisk pc :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...