Gå til innhold

Hovedkort med 20pins samt en 4 pins til cpu


VikinGz

Anbefalte innlegg

Hei! har ett litt eldere hovedkort for socket 478, samt sd-ram og 1,6ghz prossesor. Der har jeg 20pins atx strømtilkobling pluss denne 4pins til cpu (eller noe i den duren) skal bruke dette hovedkortet til serveren min. Men har ikke denne 4pins kontakten på strømforsyningene jeg har(litt eldere sort) går det bra å sløyfe denne 4pins kontakten, går det evt og fikse det till med en av de andre strømmkontaktene(4pinsen til hd/cdrom)?

 

noen forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svaret er både ja og nei...

De fleste HK vil ikke starte uten den 4 pins kontakten (P4 kontakten), da dette er hoved strømforyning til cpu.

I prinsippet "kan" du lage til dette med å ta 12V fra feks drevkontakter ja. Det er 2x jord og 2x+12V som skal i den P4 kontakten.

 

Men jeg vil ikke anbefale deg og forsøke på dette, gamle psu har stort sett alt for lite strøm på 12V til å drive dette.

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Er nok 4 pins Molex han tenker på ja. Med en slik overgang som du nevner fra Microplex vil det rent koblingsmessig fungere. Men hva slags psu snakker vi om, hva er effekten på 12Volt?

Som nevnt har det sjedd mye på 12V de senere år, gamle datamaskiner brukte ikke 12V i samme utstrekning som de nyere.

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Ja, ok. Hvis den er på 300W totalt er den nok ikke ekstremt gammel, men det er likevel fare for at den har for lite av sin effekt på 12V linjen.

Som eksempel har jeg et par gamle her, en fra en P3 på 240W, den har 8A på 12Volt.

 

Nå vet jeg ikke hva slags prosjekt det er du holder på med her, men er du glad i eksperimenter er det bare å prøve, men ikke bli forbauset hvis det ikke virker/blir ustabilt, eller ødelagt da.. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...