Gå til innhold

hvordan gjøre 6800LE helt stille?


idieH

Anbefalte innlegg

Hei...

 

Jeg har et nvidia gf 6800le-kort og det bråker. Hva må jeg gjøre for å få det HELT stille? All susinga fra maskina gjør meg totalt skrullete i hodet. Jeg jobber med å gjøre de andre tingene lydløse også (jeg er klar over at andre ting i maskina også bråker, men det skal det forandres på!).

 

Jeg har sett på både passive kjølere og sånne med vifter. Om det er mulig vil jeg helst ha en passiv, men er det nok?

 

Hva med en ZM80C-HP f.eks.? Går det uten å montere vifte på eller må det være en på for å gi nok kjøling til dette kortet (f.eks. ZM-OP1)? Passer forresten denne til dette grafikkortet? Det står på zalman sine sider at det ikke passer det 6800gt og ultra. Det gjelder kanskje le også?

 

Eller hva med denne fra Thermaltake; CL-G0009? Folk skriver at den er vanskelig å montere, noe som gjør meg litt skeptisk, men det virker jo som det blir bra til slutt. Noen som vet om den passer til 6800LE uten modding av kjøleren?

 

Finnes det andre passive kjølere som passer til dette skjermkortet?

 

Hvilke alternativer har jeg for kjølere med vifte? Hvilke er de aller mest stillegående? Jeg er rimelig kravstor... Må skru av strømtilgangen til stereoanlegget og dataskjermen før jeg legger meg fordi det er en lyd jeg kan høre som gjør at jeg ikke får sove...

 

Takker for alle råd og ideer.

 

Heidi :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror det blir vanskelig å passiv-kjøle et såpass kraftig kort som 6800LE, skal i såfall ha en svær ribbe og bra luftflyt i kabinettet. Den utvikler rett og slett for mye varme.

 

Jeg ville klart gått for en zalman-kjøler av typen Ar`Kritz linket til, kjører du den på 7 volt er den ikke hørbar over andre komponenter i maskinen, det er ihvertfall min erfaring med den.

Lenke til kommentar

Jeg hadde passiv kjøling på mitt 6800LE kort (agp da men) og det funka gull. Var en BeQuiet kjøler. Polar Freezer elns.. 6800LE er jo langt fra noe kraftig kort da... Hadde passivkjøling med alle pipelines o.l. åpna pluss overklokka til 370/950 så det så :p

Endret av kjor1
Lenke til kommentar

ok, burde kanskje formulert meg litt bedre: Det virker ikke forsvarlig å passiv-kjøle et 6800LE kort. og greit nok, i forhold til toppkortene er det ikke et svært kraftig kort, men når man ser på at mange av de passive kjølerne som selges i dag ikke er beregnet på kraftiger skjermkort enn ~radeon 9600/laver egefore fx serien blir det plutselig kraftig for en slik kjøler alikevel.

 

Og det kortet ditt må enten ha vært glovarmt, eller bodd i en vindtunnel.

Broderns 6800Le kort ligger på rundt 50 grader idle, ved bruk av den tidliger eomtalte zalmankjøleren på 12V, så hvor mange grader ditt kort lå pa tør jeg ikke tippe på.

Lenke til kommentar
Jeg hadde passiv kjøling på mitt 6800LE kort (agp da men) og det funka gull.  Var en BeQuiet kjøler. Polar Freezer elns.. 6800LE er jo langt fra noe kraftig kort da... Hadde passivkjøling med alle pipelines o.l. åpna pluss overklokka til 370/950 så det så :p

5246218[/snapback]

 

Det er et agp-kort det jeg har og. Hvor fikk du tak i den kjøleren og hvor mye koster den sånn ca.? Jeg finner den ikke i noen nettbutikker..

/me har lyst på...

 

 

Hva er forresten forskjellen på zalmankjøleren med bare kobber og den med kobber og aluminium? Dvs. Cu vs. AlCu? Er kobber bedre til å lede varme eller noe sånt? Ser at Cu'en skal gi lavere støy (i følge produsenten, 28.5 vs. 18.5dB), er det noen som vet om dette stemmer?

Lenke til kommentar

Kobber kjøler bedre enn aluminium, dermed er den rene kobber-kjøleren best, selv om AlCu kjøleren ikke er dårlig den heller da. Det med lydnivået er nok en liten tabbe, sikker noen som har skrevet opp maksnivået på den ene og miniums-nivået på den andre. de to kjølerne er vel teknisk helt like, og skal derfor lage like mye støy.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...